رواية عشقت امبراطور الصعيد واحدة من افضل الروايات الرومانسية المصرية حيث لم تتوقع ليان أن رحلتها إلى صعيد مصر ستغيّر مصيرها. جاءت تبحث عن الهدوء، فإذا بها تقع في طريق عاصم الرافعي، الرجل الذي يلقّبونه بإمبراطور الصعيد؛ قوي، صارم، لا يعرف للعاطفة معنى… حتى ظهرت هي.بين هيبته ونظراته الغامضة، تجد ليان نفسها محاصَرة بعالمٍ مختلف تمامًا، بينما هو يدرك أن حضورها يوقظ شيئًا حاول دفنه طويلًا.هكذا تبدأ حكاية عشقٍ يصطدم بالعادات، ويكسر القيود… فهل يلين قلب الإمبراطور؟
رواية عشقت امبراطور الصعيد كاملة جميع الفصول
انتي سمعتي انا قولت أي يلا و مفيش نزول انهارده و اعملي
حسابك أهل العريس جاين يشوفوكي..
ماسه : بس يا ماما أنا مش موافقه ..
فريده : بس أنا موافقه و كلمتي هي الي هتمشي و بعدين مش كل شويه تقوليلي يا ماما ..
ماسه : امال اقولك يا أي ..
فريده : متقوليش خالص و يلا علي المطبخ عشان تجهزي الاكل و تبقي تلبسي عشان زمانهم جاين ..
ماسه : حاضر و دخلت أوضتها و قعدت ورا بابا الاوضه و فضلت تعيط..
*نسيت اعرفكم بنفسي انا ماسه و عمري 19 سنه عايشه مع مرات ابويا و بابا مات من سنه و سابني و ماما ماتت و هي بتولدني ..*
ماسه : واقفه بتعمل الأكل من الصبح و كانت هتموت من التعب لأن هي ما اخدتش العلاج بتاعها كانت لسه هتقعد لكن صوت مرات ابوها وصلها و هي بتزعق..
فريده : الهانم الي قعدت قومي ياختي امال مين هيكمل الاكل ده ..
ماسه : انا هكمله بس ممكن تساعديني في تقطيع الخضار عشان و الله تعبت
فريده : امال يا اختي ناقص اشتغلك خدامه هما جاين ليكي أنتي مش ليا و يلا انجزي و لا هتطلعيلهم بهدومك دي و ريحه الاكل الي عليها أنا رايح اجهز نفسي و انتي يلا خلصي...
ماسه : فضلت واقفه في المطبخ بتجهز الاكل و كانت الدموع نازله علي خدودها بسبب الوجع ...
شويه و خلصت الاكل و دخلت اوضتها عشان تجهز نفسها ..
فريده : بتخبط علي الباب و هي بتزعق الهانم خلصت و لا لسه
ماسه : قامت بسرعه و مسحت دموعها و قالت خلاص اهو فاضل حاجات بسيطه و اخلص ..
فريده : طب يلا ياختي زمان أهل العريس علي وصول ...
ماسه : من ورا الباب حاضر ...
فريده : أخيراً هخلص منك و أشوف نفسي بقا ...
ماسه : خلصت لبس و جهزت نفسها و قعدت علي السرير جمبها و مسكت صورة امها و ابوها و فضلت تتكلم معاها و تعيط ..
عارفه يا ماما مع أني مشفتكيش قبل كده بس حبيتك من كلام بابا عنك تعرفي أن هو كان بيحبك اوي و أتجوز عشاني عشان ميخلنيش من غير أم..
و انت يا بابا انا عارفه أن انت كان نفسك تبقي موجود معايا دولوقتي خصوصاً في يوم زي ده كنت علطول تقولي أني هبقي عروسه حلوه ..
و فاقت من ده كله علي صوت فريده و هي بتقولها يلا عشان الناس وصلت تحت
ماسه : حاضر..
لحظات و الباب خبط ..
فريده : جريت بسرعه ناحيه الباب و فتحت اهلا اهلا اتفضلوا ...
أهل العريس دخلوا و كان معاهم المأذون و قعدوا جوه في الصاله و كانت أم العريس بتسأل علي ماسه ...
فريده : ثواني هنديها ..
دخلت فريده أوضه ماسه و قالتلها تخرج تقدم العصير عشان الناس ..
ماسه : حاضر و دخلت المطبخ جابت العصير و بدأت تقدمه..
أم العريس : كانت بتتكلم بلويه بوق و بتقول هو علي كده الهانم بتعرف تطبخ ...
ماسه : أستغربت من طريقه كلامه و كانت لسه هترد لكن فريده اتكلمت ...
فريده : أيوه بتعرف تطبخ و بتعرف تعمل كل حاجه بسم الله ما شاء الله بنتنا شاطره متقلقيش ..
أم العريس : أنتي أكيد عارفه أن احنا أنهارده هنكتب الكتاب و ناخدها معانا الصعيد عشان أهلنا يشوفوها ...
ماسه : هو أبن حضرتك شغال أي ..
أم العريس : هو مش أبني الحقيقي ابن جوزي و هو من القاهر بس بقاله فتره قاعد في الصعيد مع جده و بيتابع الشغل علي النت ...
ماسه : يعني أنا هعيش في الصعيد ..
أم العريس : اه و ماله ..
ماسه : بس أنا مش موافقه و سابتهم و دخلت الاوضه...
فريده : بتتكلم بتوتر هروح اشوفها و جايه ..
دخلت فريده اوضه ماسه و فضلت تزعقلها بعدين مسكتها من أيديها جامد و قالت أي حاجه يقولوا عليها بره توافقي انتي فاهمه و يلا قدامي علي برا ...
ماسه : مسحت الدموع الي في عينيها و خرجت تاني برا و قالت أنا موافقه ...
أم العريس : أتفضل يا شيخنا اكتب الكتاب ..
ماسه : هو العريس مش موجود ..
أم العريس : مضي ناقص انتي و يلا عشان العربيات تحت و الناس مستنيه ...
ماسه : حاضر و مضت علي الورقه و هي بتعيط ...
فريده : فضلت تزغرط و قامت حضنت ماسه ..
أم العريس : لو خلصتوا جو الاحتفال ده يلا ..
ماسه : ثواني طيب اجهز شنطتي ..
أم العريس : مش لازم احنا جايبين كل حاجه هناك يلا ...
نزلت ماسه معها بعد ما اخدت صورة امها و ابوها و تليفونها و أوراقها المهمه الي ممكن تحتاجها...
السواق فتح العربيه و ركبت ماسه هي و أم العريس ورا و كان في عربيات تاني وراهم بتدل أن هما عيله غنيه ...
بعد ساعات من السفر وصلوا اخير خط الصعيد ..
ماسه : بتكلم السواق لسه فاضل كتير ...
السواق : ساعه بالظبط و نوصل ..
أم العريس : بتزعق معندناش حريم تكلم رجاله غريبه واصل ..*انا أسفه لو اتكلمت كلمه غلط عن الصعيده و كده بس انا معرفش لغتهم *
ماسه : اتكلمت بخوف و قالت حاضر ..
*في الصعيد *
تحديدا في قصر عيله الدمنهوري كانت الاحتفالات ماليه المكان و التجهيزات بتاعت الفرح كان الكل مشغول بالحاجات بتاعت الفرح من أكل و مكان ...
الجديد عبد الحميد الدمنهوري : واقف بيكلم أهل البيت بتاعه ...
دولوقتي العروسه شويه و هتوصل مش عايز أي غلط كل واحد عارف هو مكلف بأيه يتعمل و دي اول حاجه تاني حاجه مش عايز حديث ماسخ و لا رط نسوان من الي بسمعه هنا واصل و أهم حاجه البت تتعامل أكنها في بيتها و مش جايه جديده علينا أتمني أن كلامي يتنفذ بالحرف و سابهم و دخل علي مكتبه ...
ريتال : بت يا صفيه سمعتي حديث جدك واصل ..
صفيه : ايوه مش هتبقي مرات الغالي لازم يعمل كده ..
ريتال : اسكتي انتي عارفه جدك لم يسمع حد بيتحدث في الموضوع ده بيزعق ...
حفيظه ام ريتال : بت يا ريتال انتي يابت ..
ريتال : أهي امي بتنادي عليا ..
صفيه : طب روحي ياختي ..
ريتال : جايه حاضر ..
*في العربيه *
ماسه : حضرتك فاضل قد اي علي ما نوصل ..
أم العريس : خلاص أحنا داخلين علي البيت اهو..
فات 10 دقائق و كانوا وصلوا قدام الباب صوت الزغاريط و الاغاني الصعيدي اشتغلت ..
ماسه : نزلت من العربيه و كانت مبهوره بشكل البيت و قد اي جميل ..
الجد : اهلا اهلا بمرات الغالي ..
ماسه : ميلت علي ايدو ة باستها و بعدين قالت أنا ماسه
الجد : عاشت الاسامي يا بنتي بعدين سلم عليها هو كمان ...
بعدين نده علي حفيظه تيجي ..
حفيظه : خير يا حج .
الجد : عايزك تاخدي ماسه الاوضه بتاعتها فوق ..
حفيظه : من عنيا حاضر تعالي يا بنتي ..
طلعت ماسه الأوضه هي و حفيظه ..
حفيظه : ارتاحي دلوقت عشان بليل هيبقي في احتفال بالجواز و كده و بعدين سابتها و خرجت ...
فضلت ماسه حوالي نص ساعه علي السرير بعدين نامت ..
بعد 3 ساعات ..
ريتال و صفيه بيخبطوا علي باب أوضه ماسه
ماسه : ادخل ..
ريتال : فتحت الباب و قالت جدي بعتنا عشان نبقي معاكي علي ما تتجهزي..
ماسه : ابتسمت و بعدين قالت جيتوا في وقتكوا الصراحه مكنتش عارفه اعمل اي ..
صفيه : ادتها فستان كان حلو اوي و محتشم لان هما صعايده و مينفعش حد عندهم يتكشف ..
ماسه اخدتوا و بعدين لبست و خرجت توريهم ..
ريتال : بسم الله ما شاء قمر
ماسه : شكراً
و بعد شويه خلصوا التجهيزات و ماسه كانت لبست و نزلت قعدت تحت مع الستات و الاحتفال بدأ و كان جو مليان بالسعاده ..
عدي حوالي 2 ساعتين في الفرح لحد ما ماسه تعبت و الحد قالها تطلع ترتاح ..
طلعت ماسه الأوضه الجديده بتاعتها و لحد دلوقتي مكنتش شافت العريس كل الي تعرفه عنه اسمه بس ..
اول ما دخلت ماسه الاوضه راحت فتحت الدولاب عشان تغير الفستان لانو كان تقيل اوي ..
بصت ماسه علي الهدوم الي في الدولاب و كانت كلها عباره عن قمصان نوم فضلت تنقي فيهم لحد ما لقت هدوم محتشمه شويه و طلعتها ..
دخلت غيرت هدومها و قعدت برا علي السرير ..
شويه و الباب اتفتح و في شخص دخل ماسه اول ما شافته فضلت تصوت ..
#البارت_الثاني_|2|
#عشقت_امبراطور_الصعيد
شويه و الباب اتفتح و في شخص دخل ماسه اول ما شافته فضلت تصوت
الشخص ده قفل الباب و جري عليها و حط أيدو علي بوقها و قال عارفه لو شلت أيدي و صوتي و الله ليكون أخر صوت ليكي و كان بيبص ليها بنظره تحذير ..
ماسه : هزت راسها بمعني تمام ..
شال الشخص ده أيدو من علي بوقها و قال أنتي الي دخلك أوضتي ..
ماسه : جدو قالي اطلعي ارتاحي فوق علي ما جوزك يجي ..
الشخص : تمام و سابها و كان داخل الحمام ..
ماسه : ممكن اعرف انت مين و ازاي تدخل كده الاوضه من غير ما تخبط ..
الشخص : ضحك بعدين قال هستأذن عشان ادخل أوضتي ..
ماسه : هو أنت فهد الدمنهوري ..
فهد : أيوه و اعملي حسابك مبحبش الكلام الكتير و ياريت علي ما اخرج تكوني نمتي عشان انا مش فايق لمحن البنات ده و أعملي حسابك مفيش ليله دخله فنامي بقا بعدين دخل الحمام ..
ماسه : أنسان مستفز محسسني اني هموت في جمال أمه لأ منكرش هو مز بس اهو الحمدلله خلصت منه و نامت ...
شويه و خرج فهد من الحمام و كان لافف الفوطه علي وسطه و صدره عريان و ماشي في الاوضه و كان النور مطفي ..
ماسه : بتتقلب عشان مكنتش عارفه تنام كويس فشافت خياله علي الحيطه فصلت تصوت ...
فهد : شغل النور و زعق في أي أنتي كل شويه تصوتي احنا مش لوحدنا في البيت جدي يقول اي دلوقتي بعذبك ...
ماسه : بتتكلم بشويه غضب و صوت عالي شويه ده كله بسببك ماشي تتمختر في الاوضه و النور مطفي خضتني ..
فهد : راح قرب منها و مسك فكها بايده و قال صوتك لو علي عليا تاني هخرصك و أنا لما بقول كلمه مش بكررها...
ماسه : زقت أيدوه و قالت و انا مبحبش حد يتصرف معايا كده و سابت السرير و نزلت راحت نامت علي الكنبه الي في الأوضه ..
فهد : هو السرير مش مكفي الهانم و لا أي ..
ماسه : لأ أشبع بيه أنا هنام هنا أحسن منام جمب واحد زيك ..
فهد : لحظي انك شغاله تغلطي و أنا ده كله بتكلم بأحترام ياريت تلمي لسانك شويه ..
ماسه : مردتش عليه و نامت ...
فهد : أقول عليكي اي يا امي انتي و جدي مجوزني بلوه مش بنادمه قال محترمه قال بلا هم و بعدين نام ...
*في صباح يوم جديد تحديداً في قصر عيله الدمنهوري *
الجد : يلا يا حرمه منك ليها عايز احلي فطور يطلع للعرسان ..
ريتال : هو صح يا جدي قاسم جاي انهارده هو و عمي ..
الجد : ايوه يا ريتال و كمان رانيا مرات عمك و آيلان بنت عمك جايه معاهم ..
ريتال : ما انت عارف يا جدي مرات عمي مبتحبش القاعده هنا اكمنها من مصر
الجد : احنا ملناش دعوه واصل هي هتيجي تقعد اليومين و تمشي زي كل مره مش عايز مشاكل عشان عمك و يلا روحي ساعديهم في المطبخ ..
ريتال : صفيه جوه معاهم يا جدي و انا تعبت كنت معاهم من بدري ..
الجد : طب اطلعي شوفي لو فهد هو و مراته صحيوا كده ..
ريتال : من عنيا و جريت علي فوق ..
*في المطبخ *
صفيه : امال ريتال فين يا مرات عمي ..
حفيظه : كانت قاعده بتتحدث مع جدك من شويه
صفيه : طب انا خلصت الي في أيدي هروح اشوفها و جايه
حفيظه : ماشي بس ابقي قوللها تيجي عشان عايزاها..
صفيه : حاضر يا مرات عمي ..
طلعت صفيه تدور علي ريتال لحد ما جدها قلها أن هي طلعت فوق تشوف العرسان طلعت هي كمان وراها ..
ريتال : كويس جيتي في وقتك مكنتش عارفه اخبط أو اعمل اي و لما يفتح اقوله أي ..
صفيه : استني ياختي و خبتط علي الباب ..
ماسه : كانت نايمه علي الكنبه الي قريبه من الباب فقامت تفتح من غير ما تنتبه للهدوم الي لابساها ..
فتحت ماسه الباب و شافت صفيه و ريتال قدامها الي كانوا ميتين من الكسوف ..
صفيه : اتكلمت و قالت جدي بعتنا عشان نشوفكوا صحيتوا و لا لسه عشان الفطار و كده ..
ماسه : قوليلو شويه و نازلين ..
ريتال : تمام و نزلت جري هي و صفيه ..
صفيه : عارفه يابت يا ريتال فهد ابن عمك ده محظوظ مجوز بت قمر بسم الله ما شاء الله..
ريتال : اه و الله مع انها هي كمان من مصر بس احسن من البت آيلان بنت عمك و بعدين اي آيلان ده هو ده اسم اصلاً..
صفيه : طب يلا يا اختي ننزل عشان جدك ..
*في اوضه فهد *
فهد : زق الباب بأيدو و قال أنتي فتحتي الباب كده ..
ماسه : أيوه دول كانوا ريتال و صفيه فيها أي يعني ..
فهد : فيها أن مفيش ست محترمه تفتح الباب بالبس ده يا هانم ..
ماسه : اولا الي كانوا برا دول بنات عمك تاني حاجه انا متعوده البس كده في البيت ..
فهد : في بيتكم لما كنتي انتي و امك بس هنا احنا بيت عيله و بعدين زقها و دخل يلبس لانه كان نايم بالفوطه بس من امبارح ..
ماسه : دخلت الحمام و فضلت تعيط و بعدين قالت مش كان أهون ليا اقعد مع ماما فريده أحسن من البهدله و الذل الي انا في ده ...
فهد : هتفضلي جوه كتير ..
ماسه : بغير هدومي عندك مانع ..
بعد شويه خرجت ماسه و كانت لابسه جيبه جلد لحد تحت الركبه بشويه و عليها تيشرت أبيض مكتوب عليه بالاسود و شوز أبيض ..
فهد : كان واقف قدام المرايه و كان كل شويه يعطس بعدين بص لماسه و قال أنتي هتنزلي كده ..
ماسه : أيوه ..
فهد : أحب اعرفك احنا مش في مصر احنا هنا في الصعيد و ياريت الهانم تحترم نفسها شويه ..
ماسه : انا لبسي محترم تمام و بعدين انا متعوده علي اللبس ده و سابته و نزلت ..
فهد : خبط بايدو علي التسريحه و قال لسانه طول عليا اوي ..
ماسه : نازله علي السلم و بعدين ريتال و صفيه راحوا يتكلموا معاها..
ريتال : ممكن أسألك سؤال ...*ريتال و صفيه ولاد عم عندهم الاتنين 17 سنه يعني اصغر من ماسه ب 2 سنتين *
ماسه : اتفضلي
ريتال : هو انتوا عندكم في مصر كل البنات بتبقي حلوه كده ..
ماسه : ضحكت مش شرط و علي فكره انتوا قمر اوي ..
صفيه : طب ممكن انا كمان أسألك سؤال ..
ماسه : قولي ..
صفيه : هي دي عينك و لا بتاع من الي بيحطوه ده الي بيغير لون العين ..
ماسه : لا يا ستي عيني و بعدين ما فهد كمان عينوا زي ..
ريتال : ايوه مهو فهد من القاهره اصلا بس بعد وفاه عمي جه هنا ..
ماسه : يعني هو مش عايش هنا اصلا ..
صفيه : بصي يا ستي فهد امه اصلاً من القاهره و دي تبقي مرات عمي يعني مرات ابو فهد و كانت بتشاور علي أنعام *دي الي كانت موجوده في البارت الاول ام العريس*
ماسه : اه فهمت يعني ابو فهد متجوز اتنين ..
ريتال : أيوه عمي كان متجوز أنعام اكمن يعني هي بنت عمه بس ربنا مرزقهمش بعيال فراح اتجوز مرات عمي نرمين و دي ماتت بعد ولاده فهد بشهر عشان كانت ضعيفه ده كل الي سمعته و الي اعرفه عن فهد ..
ماسه : تمام هو المطبخ منين ..
صفيه : من هناك بس لي
ماسه : هقوم اساعدهم جوه ..
الجد : من ورا أصيله يا بنتي بس هما خلاص خلصوا و بعدين مينفعش عروستنا تشتغل من اول يوم ليها في البيت ..
ماسه : قامت و سلمت عليه بعدين باست أيدو..
الجد : ربنا يحميكي يابنتي امال جوزك فين ...
فهد : نازل علي السلم انا اهو يا جدي و راح سلم عليه ..
الجد : صباحيه مباركه يا عريس ..
فهد : تسلم يا جدي وراح قعد جمب ماسه بعدين قالها حسابك معايا بعدين علي الي حصل فوق ده ...
ماسه : بصتله بعدين قالت انا مش جاريه عندك عشان تذلني و لا تبهدلني و ابقي اعمل الي انت عايزه ..
فهد : مسك أيديها بغضب و قال عارفه أنا مش مسئول عن أي حاجه هتحصل لو سمعت ليكي كلمه تاني ..
ماسه : بتتألم ممكن تسيب أيدي ..
الجد : خير يا ولاد في حاجه ..
فهد : لأ يا جدي أحنا بس كنا بنتكلم في حاجه ..
الجد : ماشي ربنا يسعدكم يابني ..
فهد : شغال يعطس ..
ماسه : ميلت عليه و قالت علي فكره انت واخد برد ..
فهد : ملكيش دعوه و خليكي في نفسك ..
الجد : مالك يا فهد شغال تعطس من ساعه ما نزلت ..
فهد : مفيش يا جدي ده شكله دور برد ..
حفيظه : الفطار جاهز يا حج ..
الجد : طب يلا نروح نفطر بعدين اطلع ريح شويه ..
فهد : حاضر يا جدي ..
الكل اتجه علي طبليه الاكل الي كانت بتحتوي علي قرص وفطير من جميع الانواع و كلها معموله بالسمنه البلدي..
فهد : خلص اكل و طلع الاوضه و ماسه طلعت وراه ..
ماسه : قاعده علي الكنبه و ماسكه بطنها و بتعيط ..
فهد : ممكن أفهم بتعيطي لي ..
ماسه : بطني وجعاني اوي و لسه مكمله عياط ..
فهد : خرج من الأوضه عشان يروح الصيدليه يجيب ليها حاجه لبطنها ...
في الوقت ده كان عم فهد وصل هو و مراته و عياله و الكل كان قاعد بيسلم عليهم ...
الجد : اطلعي يا صفيه نادي ماسه عشان تسلم علي عمك ..
صفيه : حاضر يا جدي
طلعت صفيه و خبط علي الباب و اول ما ماسه فتحت قالتلها أن جدها عايزها تحت ..
نزلت ماسه سلمت عليهم و في الوقت ده كان فهد لسه جاي من برا ..
فهد : زعق مره واحد و قال ماسه ..
↚
فهد : كان جاي من بره بعدين زعق و قال ماسه ..
الكل انتبه لمكان الصوت ..
ماسه : اتخضت و وقفت ورا قاسم ..
فهد : مشي بسرعه و قرب منها و سحبها بعيد عنه بعدين قال الهانم المحترمه بتحضن اي حد عادي مش كده و اي المنظر ده ..
قاسم : علي فكره و لسه هيكمل كلامه كان فهد اداله بالبوكس في وشه ..
الجد : فهد انت اتجننت بتضرب ابن عمك لي ...
ماسه : بعدت عن فهد و راحت تشوف قاسم بعدين مسكت وشه و قالت قاسم انت كويس ..
قاسم : قام و قال أنا كويس متقلقيش ..
فهد : سحب ماسه و اتكلم بعصبيه في أي انتوا الاتنين و بعدين تعرفوا بعض منين ..
ماسه : انا اول مره أشوفه و جدك عرفني عليه و قال أن هو ابن عمك
فهد : و أحنا معندناش حريم تحضن رجاله غريبه و تقعد بالمنظر ده في البيت لأن هي كانت لابسه هدوم النوم ..
ماسه : بس ده ابن عمك ..
فهد : سمعتي أنا قولت أي و يلا علي الاوضه ...
ريتال : قربت من قاسم و قالت أنت كويس ..
قاسم : راح سابها و مشي ..
صفيه : أنتي مش ناويه تنسيه بقا ده لو حد في العيله شم خبر هتبقي نهايتك ...
ريتال : لأ مش هنساه و الي يحصل يحصل و سابتها و طلعت ...
*في الأوضه عند فهد *
فهد : ممكن اعرف الهانم ناويه تحترم نفسها أمتي ..
ماسه : مشيت و مردتش عليه ..
فهد : قرب منها و لوي دراعها ورا ضهرها و قال في مكان قريب من ودانها لما اكون بكلمك تقفي و تسمعيني فاهمه ...
ماسه : زعقت سيب أيدي ..
فهد : برضو بتزعقي تاني و بدأ يشد علي أيديها اكتر ..
ماسه : اه اه ممكن تبعد عني أيدي وجعتني..
فهد : ما هو ده الي انا عايزه و زقها بعيد عنه ...
ماسه : وقعت علي السرير و كانت بتعيط و ماسكه دراعها ...
فهد : راح وقف قدام التسريحه بعدين خبط المرايه بالبوكس و أيدو أنجرحت ..
ماسه : اول ما شافت الدم نازل علي الارض و علي ايدو قامت بسرعه و مسكت أيدو انت أنجرحت جامد..
فهد : سحب أيدو و زقها جامد لدرجه ان هي اتخبتط في حرف الكنبه في دماغها و أنجرحت ...
ماسه : اه و حاولت تقوم لكن كانت حاسه بدوخه كبيره اثر الخبطه فوقعت علي الارض مغمي عليها ..
فهد : كان دخل الحمام قبل ما يغمي عليها و طهر الجرح بتاع ايدو و لفه كويس بعدين خرج لقي ماسه مرميه علي الارض ....
قرب منها شويه و حاول يفوقها لكن مكنتش بتفوق عدل دماغها شاف الدم راح بسرعه علي الدولاب و طلع منه درس طويل و لبسها و بعدين شالها و نزل بيها بسرعه ..
قاسم : طالع السلم شاف فهد و هو نازل و شايل ماسه و الدم نازل علي وشها راح قال هي مالها و أنت الي عملت كده ..
فهد : مردش عليه و كمل نزول ..
قاسم : نازل وراه و بيزعق انت الي عملت كده انطق ..
فهد : اه أنا عندك مانع و سابه و نزل بسرعه و حط ماسه في العربيه و مشي بأسرع حاجه عنده ..
الجد : في أي يا قاسم صوتك عالي لي ..
قاسم : البيه حفيدك الغالي شكله ضارب مراته و متعوره في دماغها و لما سالتها علي الجرح الي في دماغها رد و قال أن هو السبب في ..
الجد : بقلق هما فين دلوقتي ..
قاسم : نزل بيها أكيد هيوديها المستشفي ...
الجد : طب رن عليه شوفوا راح انهي مستشفى خلينا نروح وراهم ..
قاسم : حاضر يا جدي ..
آيلان : نازله علي السلم شافت بقع الدم فضلت تصوت ..
الكل اتلم عليها و كانوا خايفين أوي ...
رانيا : خير يا لولي ..
صفيه : اهو خلصنا من آيلان تطلع لينا لولي ..
آيلان : في دم هنا و شاورت علي مكان بقع الدم ..
رانيا : أي القرف ده و دم مين ده ..
قاسم : مفيش يا ماما ده دم ماسه اصل اتخبتط و اتعورت في دماغها ..
رانيا : اتخبتط بردو و لا فهد ضرابها ما هو واخد علي طريقه الهمجيين ..
الجد : مش معني انك مرات ابني تتكلمي براحتك علي فهد لأ انتي لازم تلزمي حدودك في البيت ده ..
ريتال : انزلوا انتوا و انا و صفيه هنمسحه ..
الجد : تسلمي يا بنتي و نزل هو كمان ..
كلهم فضلوا قاعدين في الصاله بتاعت البيت مستنين فهد و ماسه يجوا ...
*في المستشفى*
الدكتوره : هو حضرتك اتخبتطي ازاي كده ..
ماسه : مفيش كنت دايخه شويه و وقعت ..
الدكتوره : هو انتوا متجوزين جديد ..
فهد : هنعمل تحقيق و لا اي ..
الدكتوره : لأ و لا حاجه انا أصلاً خلصت ..
فهد : كويس ..
الدكتوره : أهي رشته بالعلاج الازم و بتاخد بالميعاد ..
ماسه : اخدت منها الورقه و قالتلها شكراً ..
الدكتوره : العفو..
بعد شويه وقف فهد عند الصيدليه عشان يجيب العلاج الي الدكتوره قالت عليه و يغير علي أيدو..
الدكتور الي في الصيدليه : حضرتك دي عايزه خياطه ..
فهد : ايوه عارف انا بس عايز أغير عليها ..
ماسه : من ورا شوف حضرتك اللازم و اعمله ..
الدكتور : بدأ يطهر الجرح و يمسح الدم الناشف من علي أيدو ..
فهد : كان بيتألم ..
ماسه : مسكت أيدو التانيه و بدأت تتكلم معاه عشان ينسي الوجع ...
بعد شويه الدكتور خلص و لف الجرح و كتب لفهد علي علاج لازم يتاخد عشان الجرح يقفل ..
خرج فهد و ماسه من الصيدليه و ركبوا العربيه ...
*في قصر عبد الحميد الدمنهوري*
الجد : رن يا قاسم يا بني علي ابن عمك شوفه فين ..
قاسم : برن يا جدي مش بيرد ..
الجد : معلش يا بني رن تاني خلي قلبي يستريح ..
قاسم : حاضر يا جدي ...
ريتال : قاعده جمب صفيه و شغالين يتكلموا علي آيلان ..
آيلان : علي فكره انا سمعتكم و هقول لمامي ..
صفيه : ضحكت عليها و قالت مامي طب يلا يا بتاعت مامي ..
رانيا : خير يا لولي زعلانه لي ..
آيلان : ريتال و صفيه شغالين يتريقوا عليا و علي كلامي ..
رانيا : قالت يا قلب ماما دول أصلاً غيرانين منك عشان انتي أحلي منهم و بعدين مشيت عشان جوزها كان بينده عليها ..
صفيه : نغير من أي بلا نيله قال نغير قال يلا يا لولي يا قلب ماما من هنا
ريتال : مش عيب عليكي و انتي بغاله عندها 22 و لسه بتقول مامي و بابي ..
آيلان : أنتي مالك أنتي و هي ..
صفيه : مالي في جيبي يا أختي يلا بقا من هنا يا ست لولي ...
آيلان : اتعصبت جداً و سابتهم و مشيت ..
ريتال و صفيه فضلوا يضحكوا عليها ...
شويه و كان في صوت عربيه وصلت قدام الباب الكل أتوقع أن دي أكيد عربيه فهد فقاموا يشوفوا ..
فهد : نزل من العربيه و و فتح الباب لماسه بعدين دخلوا .
لكن اتصدموا لما شافوا العيله كلها طالعه برا ..
ماسه : بتكلم فهد هو في أي ..
فهد : خير يا جدي طالعين بره في الوقت ده لي ..
الجد : مفيش كنا مستنينكم جوه و اول ما سمعنا صوت العربيه طلعنا علشان نشوف ماسه عامله اي ..
فهد : كويسه اهي يا جدي و بعدين ده جرح بسيط ...
الجد : طلع مراتك الاوضه فوق و 5 دقائق و تكون عندي ..
فهد : حاضر و اخد ماسه و طلع ..
آيلان : مسكت أيد فهد و قالتله أيدك ماله يا فهد ..
فهد : سحب أيدو و قال مفهاش حاجه ..
آيلان : أمال لافف أيدك لي ..
ماسه : سحبت أيد فهد منها تاني و قالت علي فكره انا موجوده ها و سابتها و طلعوا ...
ريتال : بتكلم آيلان احسن و الله فرحانه فيكي عشان تبطلي دلع البنات الماسخ ده..
آيلان : اي الألفاظ دي و سابتها و دخلت جوه ..
*في الاوضه عند فهد و ماسه *
فهد : غيري هدومك عشان دي عليها دم و ياريت علي ما اطلع تكوني نمتي و كان بيتكلم بنبره أمر ..
ماسه : ربنا يسهل و أخدت هدوم من الدولاب و دخلت تغير هدومها ...
فهد : خرج من الاوضه و نازل علي السلم وقفه صوت آيلان و هي بتنده عليه ..
آيلان : مسكت أيد فهد و بدأت تتكلم بدلع ممكن أفهم أنت بتعاملني كده لي
فهد : بعاملك أزاي يعني و بدين سيبي أيدي ..
آيلان : أنت كنت عارف أني بحبك و روحت اتجوزت البت المعفنه الي فوق دي ..
فهد : ضغت علي أيدها جامد و قال المعفنه الي مش عجباكي دي تبقي مراتي و الي يجيب في سيرتها اكنه جاب سيرتي انتي سامعه ..
آيلان : بدلع اه اه أيدي وجعتني سيب ...
فهد : زق أيدها و نزل لجده المكتب زي ما قاله ...
*في المكتب *
الجد : قاعد علي الكرسي و بيكلم فهد ممكن افهم الأستاذ ضارب مراته كده لي ..
فهد : أولاً كده انا ممديتش أيدي عليها تاني حاجه هي الي وقعت و اتخبطت تالت حاجه و ده بعد اذنك محدش يدخل بيني أنا و مراتي ...
بعد شويه سمعوا صوت خبط علي باب المكتب ..
الجد : ادخل ..
حفيظه : في ناس من القسم و بيقولوا عايزين فهد
فهد : خرج يشوف في أي ..
الظابط : انت فهد الدمنهوري..
فهد : ايوه
الظابط : طب انت مرفوع عليك قضيه و لازم تيجي معانا ..
فهد : قضيه اي
الظابط :.....
الظابط : انت فهد الدمنهوري..
فهد : ايوه
الظابط : طب انت مرفوع عليك قضيه و لازم تيجي معانا ..
فهد : قضيه اي
الظابط : قضيه تجاره في المخدرات ..
فهد : لأ طبعاً كل ده مش حقيقي ..
الظابط : انا اسف بس معايا مذكره ضبط و إحضار حضرتك ..
الجد : و انا مستحيل أخليه يروح معاكي احنا هنيجي بعربياتنا الخاصه ..
الظابط : مينفعش حضرتك لأزم يمشي معانا ..
ريتال : طلعت بسرعه علي اوضه فهد عشان تقول لماسه فضلت تخبط مفيش حد فتح بعدين قررت تدخل هي
دخلت و فضلت تدور علي ماسه في الاوضه لحد ما لقتها خارجه من الحمام كانت بتاخد شاور ...
ماسه : في أي يا ريتال و انتي دخلتي ازاي هنا ..
ريتال : مش مهم دخلت ازاي المهم أن في ناس جايين من القسم تحت و هيخدو فهد معاهم ..
ماسه : أنتي بتقولي اي
ريتال : و الله زي ما بقولك كده ..
ماسه : طب استني هلبس حاجه و جايه عشان كانت قاعده بهدوم النوم ..
ريتال : حاضر أنا واقفه هنا اهو ..
ماسه : فتحت الدولاب و طلعت منه درس لحد تحت الركبه بشويه و لبست شوز و نزلت هي و ريتال بسرعه
صفيه : واقفه بتشد ريتال بعدين قالت انتي قولتيلها لي ده لو فهد عرف هيزعقلك ..
ريتال : قولتلها عشان لازم تبقي جمب جوزها..
فهد : واقف بيتكلم مع الظابط لقي ماسه راحه عليهم استأذن و راحلها قبل ما هي تروح عندهم..
ماسه : واقفه انت كويس ..
فهد : انا مش قولتلك تنامي ..
ماسه : يا سلام أنام و البوليس جاي ياخد حضرتك مش كده ..
فهد : انتي عرفتي منين ..
ماسه : مش مهم عرفت منين المهم في أي و عايزين ياخدوك لي ..
فهد : ملكيش دعوه و يلا اطلعي فوق ..
ماسه : أنت واعي انت بتقولي أي ..
فهد : ماسه مش عايز اقرر كلامي كتير يلا علي فوق علي ما اجي ..
ماسه : مش هطلع و راحه قعدت جمب ريتال و صفيه ..
فهد : ضغط علي أيدو بعصبيه و راح وقف معاهم عشان يشوفوا المحضر ده ..
الجد : طب ممكن ندخل نتكلم جوه عشان مينفعش وقفتنا قدام الباب كده و الناس بتتفرج علينا و احنا عيله ليها سمعتها في البلد ...
الظابط : مش هينفع ندخل علشان الناس الي جايه معايا ..
الجد : لأ يا باشا اتفضل المكان واسع خدو ضيافتكم و نحل الموضوع جوه ...
الظابط : عشان خاطرك بس يا حج و دخلوا
الجد : تسلم يابني ..
دخلوا المكتب و بدأوا يتكلموا بعدين الجد طلب يجيبوا ضيافه للناس الي مع الظابط ..
الظابط : و الله يا حج ما ينفع ..
الجد : يابني احنا متعودين علي كده أي حد يجي عندنا لازم ياخد كرم الضيافه ...
الظابط : ربنا يوسع عليك يا حج ..
فهد : دلوقتي انا ممكن اعرف أي تهمتي و هل في أثبات علي ده ..
الظابط : احنا جالنا بلاغ أن في عربيات نقل خارجه من شركتك و محمله بهروين و مواد تاني مخدره و بالفعل لما روحنا المكان لقينا العربيات بتحاول تعدي الحدود ..
فهد : يعني هو أي حد يبلغ عني تيجوا تقبضوا عليا ..
الجد : أعداء النجاح كتير يا باشا و انت عارف كده كويس ..
الظابط : انا معاك يا حج بس الدليل موجود ..
فهد : انا عايز اعرف مين الشخص الي بلغ و مين الشخص الي في شركتي الي بيطلع الحاجات دي بأمر مني ..
الظابط : حضرتك صاحب البلاغ مجهول لكن الشخص الي في شركت حضرتك اسمه سامح حاجه زي كده ..
فهد : سامح ده لسه متعين جديد من حوالي شهر كده و اكيد حد بعته ..
الظابط : تمام أحنا دلوقتي لازم ناخد حضرتك معانا ..
فهد : حضرتك اجي لي و انا معملتش حاجه ..
الظابط : عشان في بلاغ متقدم و البلاغ طلع صحيح ..
قاسم : قرب من فهد و قاله روح انت معاه دلوقتي و انا هحل المشكله و أجيب الواد ده .
فهد : أنت مجنون يابني اروح فين انا معملتش حاجه..
قاسم : عارف بس ده معاه مذكره ضبط و إحضار يعني لازم تروح معاه ..
فهد : ماشي اما نشوف هتحل الموضوع ازاي و سابه و راح للظابط و بعدين قال تمام حضرتك انا جاي معاك ..
الجد : كان لسه هيتكلم راح قاسم شاوره بدماغه بمعني سيبه ...
خرجوا من المكتب و فهد معاهم بس هيروح بعربيته و الظابط هيركب معاه ...
ماسه : قربت من فهد و قالت انت هتروح معاهم ازاي و انت ايدك مجروحه و محتاجه علاج و حد يغيرلك عليها ..
فهد : بصلها و قال اطلعي انتي فوق و متنزليش الي لما ارجع سامعه و مفيش خرج من البيت و لا تتكلمي مع حد انتي سامعه كان بيتكلم بنبره أمر ..
ماسه : حتي و انت كده بتدي أوامر ...
فهد : يلا علي فوق و انتي عارفه اني مبحبش اقرر كلامي مرتين ..
ماسه : طيب بعدين طلعت ..
ريتال : بت يا صفيه اي رأيك نطلع انهارده نقعد مع ماسه ..
صفيه : انتي مسمعتيش فهد قال أي
ف
ريتال : انا هقوله ..
صفيه : مش عارفه و الله خايفه ..
ريتال : استني بعدين ندهت علي علي فهد ..
فهد : قرب عليها و قال عايزه يا ريتال ..
ريتال : اتكلمت بشويه خوف ممكن نطلع انا و صفيه نقعد مع ماسه في الاوضه ..
فهد : بص علي صفيه الي كانت هتموت من الخوف بعدين قال تمام بس متنزلوش تحت عشان هي مش هتخرج من الاوضه ...
ريتال : فرحت و قالت حاضر و جريت علي صفيه و عملت نفسها زعلانه ..
صفيه : زعقلك مش كده انا قولتلك ..
ريتال : نطت عليها قالت قالي ماشي ..
صفيه : طب يلا نطلع بسرعه ..
ريتال : يلا ..
طلعت ريتال و صفيه عند ماسه
صفيه : بتخبط علي الباب ..
ريتال : براحه يابنتي ..
ماسه : فتحت الباب لقتهم في وشها..
ريتال : عندك مانع نفضل معاكي انهارده ..
صفيه : احنا قولنا لفهد و هو قال ماشي ..
ماسه : ادخلوا طيب ..
ريتال : بصي انا عارفه انك قلقانه علي فهد بس متقلقيش انا سمعتهم و هما بيقولوا ده إجراء روتيني بسبب المحضر المتقدم ...
صفيه : و كمان قاسم قال هيحلها ..
ماسه : انا اصلاً مش قلقانه و كانت بتقول في بالها ارتاح يوم بقا منه ..
ريتال : بصي احنا جبنا معانا مكسرات و حاجات اي رأيك نسمع فيلم او نلعب كوتشينه ..
صفيه : نلعب كوتشينه احسن ..
ماسه : نلعب الشايب يلا ..
بدأو يلعبوا و كانت دي اول مره ماسه تكون فرحانه كده في البيت ده ...
صفيه : خلي بالك يا ماسه احسن دي بتعرف تلعب و تخسرك ..
ماسه : بتضحك عيب عليكي و سحبت الورقه الصح ..
ريتال : مصدومه انتي عرفتيها ازاي ده مفيش حد كان بيغلبني فيها غير فهد و قاسم ..
صفيه : قالت متنسيش أن هي كمان مرات فهد و فضلوا يضحكوا ..
في وسط العب ماسه حست بوجع خفيف في جنبها ..
ريتال : مالِك ..
ماسه : مفيش حاسه ان جانبي واجعني شويه
صفيه : طب أنتي كويسه دلوقتي ..
ماسه : ايوه يلا نكمل ..
و بالفعل كملوا لعب ..
*في القسم *
فهد : حضرتك كده تمام و الواد أعترف أن انا ماأمرتهوش يعمل حاجه زي دي ..
الظابط : هو فعلا اعترف و قال كل حاجه و احنا اسفين لسعادك بس حضرتك كان لازم تيجي معانا ..
فهد : مفيش مشكله اقدر امشي دلوقتي ..
الظابط : أكيد
خرج فهد و مشي هو و قاسم و جده .
*في عربيه فهد *
فهد : بيكم قاسم و بيقول شكراً ..
قاسم : شكراً علي اي
فهد : علي وقفتك جمبي ..
قاسم : انت اهبل يا بني مهما كانت الخلافات بنا احنا اخوات ...
الجد : ربنا يديمكم لبعض يا بني *معلومه بسيطه بس مينفعش تقول لحد ربنا يخليك أو يخليكي ليا لان دي جايه من كلمه التخلي تمام احنا ممكن نقول يديمك بدلها أسفه لو طولت *
* في القصر *
حفيظه : شغاله تنادي علي ريتال و صفيه ..
ريتال : خير يا ماما ..
حفيظه : قولي لصفيه تنزل تكلم امها و انزلي انتي كمان عشان فهد خرج و جاي..
ريتال : حاضر ..
صفيه : في أي
ريتال : كلمي امك و انا هنزل عشان فهد زمانه جاي و مينفعش نقعد في الاوضه..
صفيه : تمام عايزه حاجه يا ماسه ..
ماسه : لأ سلمتك
شويه و فهد جه قعد شويه تحت مع جده و قاسم بعدين طلع الاوضه فوق اول ما طلع اتصدم و قفل الباب بسرعه ..
↚
فهد : اول ما طلع الاوضه اتصدم ..
ماسه : كانت واقعه علي الارض و ماسكه جمبها و بتعيط ..
فهد : جري عليها و بدأ يقوم فيها ..
ماسه : مش قادره جمبي هيموتني..
فهد : قومي معايا براحه ..
ماسه : بتشاور علي الدولاب و بتقول الشنطه..
فهد : مالها ..
ماسه : بتعيط و بتقول علاجي فيها هاته ..
فهد : سندها علي السرير و قام بسرعه جاب الشنطه من الدولاب و طلع العلاج و راح بيه لماسه..
انهي علبه ..
ماسه : الزرقه و اخدتها و فهد راح يجيب مايه..
فهد : اشربي طيب
شويه و ماسه بطلت عياط ..
فهد : ممكن اعرف ده علاج أي ..
ماسه : علاج عشان الزايده
فهد : و حضرتك مخدتيش علاجك لي من الاول ..
ماسه : اول مره يوجعني من ساعه ما جيت هنا ..
فهد : طب بعد كده العلاج يتاخد في معاده و سابها و دخل الحمام ..
ماسه : قاعده علي حرف السرير بتكلم نفسها بعدين قالت مغرور و مستفز إنسان بارد ..
فهد : فتح الباب و نده عليها ..
ماسه : بتقول في نفسها يلهوي يلهوي شكله سمع ..
فهد : أنجزي يا ماسه ..
ماسه : حاضر و كانت بتمشي بخوف ..
فهد : واقف ورا بابا الحمام و بيبص من الجمب بعدين قال ممكن تيجي تغسليلي ضهري عشان أيدي و جعاني ..
ماسه : شهقت و قالت اي لا طبعا مينفعش و بعدين انت قليل الادب اوي ..
فهد : بيحاول يكتم ضحكته بعدين قال احنا هنهزر أنجزي تعالي ..
ماسه : عيب يابني انت اي معندكش اخوات بنات ..
فهد : بيزعق ماسه كلمه تاني و هدخلك غصب ..
ماسه : خلاص جايه بعدين قالت في سرها اي ده يا ربي إنسان معندهوش دم ..
فهد : هفضل واقف كده كتير ..
ماسه : لا جايه اهو و الله ..
دخلت ماسه الحمام و فهد قفل الباب و بدأت تغسله ضهره زي ما قال و كانت في غايه الكسوف ..
شويه و فهد خرج عشان يلبس هدومه و ينام و ماسه لسه في الحمام ..
فهد : هتفضلي جوه كتير يلا علي النوم ..
ماسه : هدومي مليانه مايه و مش عارفه اجيب غيرها لأن كده الارض هتتبل ..
فهد : فين الزفت هدومك ..
ماسه : في الدولاب على اول رف ..
فهد : راح عند الدولاب و فضل يدور علي هدومها ملقاش غير هدوم نوم عباره عن شورت قصير جدا و توب حملات بعدين راح اداهم لماسه...
ماسه : أخدت الهدوم و دخلت الحمام و اول ما شافت الهدوم الي جايبها اصدمت بعدين قالت و الله كنت عارفه انو انسان مش محترم و انا مش هلبسه خليه يخبط دماغه في الحيط ...
عدي شويه و ماسه لسه في الحمام و الجو برد جوه و شغاله تعطس فقررت تلبس الهدوم و تقعد في الحمام لحد ما ينام
فهد : كان ماسك التليفون بتاعه بيلعب عليه بعدين حطه جمبه و نده علي ماسه أنجزي اطلعي
ماسه : حاضر و طلعت و كانت شغاله تشد الفلينه علي رجليها ..
فهد : هتنامي في الحمام ..
ماسه : لأ مين قال كده ..
فهد : بطلي هبل أمال بتعملي اي ده كله في الحمام ..
ماسه : و لا حاجه كنت بغير ...
فهد : ساعه الي ربع بتغيري ...
ماسه : مردتش و كانت شغاله تشد في هدومها لتحت ..
فهد : لاحظ عليها محبش يكسفها اكتر بعدين قال تعالي اقعدي عشان اغيرلك علي دماغك ..
ماسه : لا خليك مرتاح أنا هعملها ...
فهد : سمعتي أنا قولت أي هاتي الحاجه و تعالي ..
ماسه : مشت من قدامه و راحت تجيب الشنطه الي فيها العلاج و مستلزمات الغيار بعدين قعدت علي حرف السرير..
فهد : نفسي افهم هو السرير هو الي هيغيرلك ...
ماسه : هو ده سؤال اكيد لا ..
فهد : أمال حضرتك قاعده في أخر السرير كده لي ..
ماسه : ها لا مفيش و قربت منه ...
فهد : اخر ما زهق سحبها مره واحد و بعدين وقعت عليه ..
فضلوا كده حوالي كام دقيقه و عنيهم متشالتش عن بعض ..
ماسه : حست بالوضع بعدين قامت بعد ما وشها بقا لون الطماطم ..
فهد : بدأ يغيرلها علي الجرح و مش منتبه ليها و هي مركزه معاه .
هاا خلصت يلا بقا عشان تنامي
ماسه : طب مش هتغير علي أيدك ..
فهد : مش لازم يلا عشان ننام ..
ماسه : لأ طبعاً لازم و سحبت أيدو بعدين بدأت تغير عليها ..
فهد : خلصتي ..
ماسه : اه ثواني بس هحط اللزق..
فهد : طيب .
شويه و كانت ماسه خلصت و ناموا الاتنين علي السرير كل واحد في جمب و ده بناء علي قرار فهد ..
حوالي الساعه 4 بليل قام فهد علي صوت كحه ماسه ..
فهد : حط أيدو علي دماغها لقاها سخنه حاول يصحيها مكنتش بتصحي كانت كل الي بتعمله بتهلوس بكلام مش مفهوم ..
بعدين قال هو انتي كده مفيش يوم يعدي من غير ما تعملي مشكله و بدأ يقيس الحراره ...
عدي حوالي ساعتين علي الحال ده و أخيراً السخنيه نزلت ...
الصبح حل و كل واحد قام يشوف شغله من اكبر واحد لحد اصغر واحد ..
الجد : قاعد زي عادته علي الكرسي في مدخل البيت بيصبح علي الرايح و الجاي ..
و الستات في بيوتها بتجهز الفطار في البيت عشان الرجاله الي جايه من بره سوا في شغل أو الأرض بتعته ...
ريتال : داخله المطبخ شافت قاسم قاعد في الصاله و مفيش حد معاه راحت قربت منه و قالت ممكن نتكلم شويه ..
قاسم : خير يا ريتال عايزه اي ..
ريتال : أنت بتعاملني كده لي ..
قاسم : بعاملك ازاي يعني ..
ريتال : بتتصرف معايا ببردو عكس صفيه و آيلان ...
قاسم : أنتي الي شايفه كده انا بعاملكم كلكم زي بعض عشان أنتوا كلكم عندي واحد ..
ريتال : يعني انت مبتحبش حد صح ..
قاسم : ريتال أنا مش فايق لشغل العيال ده و سابها و قام ..
ريتال : قعدت مكانه و هي بتعيط بعدين مسحت وشها قبل ما حد يشوفها ...
صفيه : مالك يا ريتال و قعد كده لي ..
ريتال : قامت و قالت مفيش ..
صفيه : انتي أتكلمتي مع قاسم ..
ريتال : قولتلك مفيش و بعدين مدخليش نفسك في كل حاجه و سابتها و مشيت ..
صفيه : انا مش عارفه بتحبي علي أي و بعدين دخلت المطبخ ...
*في الاوضه عند فهد و ماسه *
فهد : كان بيتقلب بس حس بحاجه تقيله علي صدرو ..
فتح عينوا شاف ماسه نايمه علي صدرو و شعرها مغطي وشها ...
شال شعرها بأيدو و بص عليه عن قرب كانت غايه في الجمال ..
ماسه : حست أن في حاجه علي بتمشي علي وشها صحيت ...
فهد : اول ما لاحظ أن هي بدأت تصحي راح مثل انو نايم عشان يشوف هتعمل أي ...
ماسه : بصت جمبها لقت فهد نايم و هي نايمه علي صدرو ..
قامت مره واحده بعدين قربت من وشه و مشت أيديها عليه اول مره تحدد ملامحه عن قرب كان في غايه الجمال ..
بعدين قالت اد اي انت جميل و انت هادي و نايم كده و بعدين قامت تغير عشان تنزل تساعدهم تحت ..
فهد : قام بعد ما سمع صوت باب الحمام اتقفل و فضل يضحك علي كلامها ..
شويه و ماسه طلعت من الحمام و كانت لابسه بنطلون جينز واسع و عليه سويت شيرت ابيض ..
فهد : قاعد علي السرير و باصص علي ماسه ..
ماسه : في أي و بتبصلي كده لي ...
فهد : هتنزلي كده ...
ماسه : اه فيها أي يعني ..
فهد : فيها انك مش لوحدك في البيت و يلا خشي غيري الزفت ده ...
ماسه : بس عايزه البس ده و سابته و خرجت ..
فهد : قام متعصب و دخل الحمام ياخد شاور عشان نازل الشركه بتاعت جده ...
ماسه : نزلت بعدين دخلت المطبخ تساعدهم ..
قاسم : كان رايح يعمل قهوه راح قال لماسه تعمل معاها...
ماسه : تمام ابقي اجبهالك فين ..
قاسم : عادي في الجنينه بتاعت البيت ..
ماسه : طيب ...
ريتال : واقفه لوحده و كل شويه تبص لصفيه لكن صفيه مكنتش بتكلمها بسبب الي حصل الصبح ...
خديجه ام صفيه : مالك يا بنات مش من العاده تتفرقوا عن بعض..
صفيه : مفيش يا أمي احنا قولنا كل واحده تقف في مكان عشان نخلص شغل بسرعه ...
حفيظه أم ريتال : هحاول أصدق أن مفيش حاجه بينكم اصل كلام مرات عمك صحيح ...
ريتال : قولنا مفيش حاجه خلاص و سابتهم بيتكلم و خرجت من المطبخ ...
ماسه : ده كله كانت واقفه علي باب المطبخ و سامعه كل حاجه بعدين استأذنت و دخلت عشان تعمل القهوه ...
فهد : فهد : كان نازل علي السلم و شاف ريتال و هي طالعه من المطبخ و الدموع في عينيها بعدين نده عليها ..
ريتال : مسحت وشها و بصتله و قالت نعم ...
فهد : مالك ..
ريتال : مفيش انا بس عيني وجعاني ..
فهد : من أي و بعدين قرب من وشها و مسكه في أيدو و بدأ يكلم فيها ...
ريتال : حكتله أن هي اتخانقت مع صفيه عشان كده زعلانه ..
فهد : خلاص روحي انتي و انا هبقي اكلمها ..
ريتال : حاضر عن أذنك و مشيت ...
ماسه : أخدت القهوه و راحت تديها لقاسم .
قاسم : تسلم أيدك
ماسه : و هي ماشيه كانت هتقع لكن قاسم لحقها و وقعت علي رجله ...
قاسم : انتي كويسه ..
ماسه : ايوه و سابته و دخلت ..
اول ما ماسه دخلت البيت لقت فهد في وشها..
فهد : كان واقف بيبص في التليفون و اول ما ماسه دخلت راح ضربها بالقلم ...
#البارت السادس|6|
#عشقت_امبراطور_الصعيد
ماسه : بتكلم فهد و هي بتزعق أنت أزاي تسمح لنفسك تمد إيدك عليا ...
فهد : ما هو لما حضرتك تبقي مش محترمه و و مش عامله حساب لوجودي يبقي من حقي اني اضربك و اكسر عضمك كمان ...
ماسه : أول حاجه أنت مين عشان تقول عليا كده و تاني حاجه مين اداك الحق أصلاً تكلمني أو تعاملني بالاسلوب انت فاكر نفسك مين ...
الكل اتجمع حواليهم و محدش فاهم أي حاجه ..
الجد : في أي و صوتك عالي لي انت و هي ..
فهد : الهانم الي اخترتوها طلعت شمال و مش محترمه ..
الجد : انت واعي للكلام الي بتقوله علي مراتك ده ..
انعام : عملت أي الهانم ..
فهد : طلع التليفون بتاعه و كان في صور لماسه و هي حاضنه واحد و صوره تاني كانت واقفه و الهدوم بتاعتها مقطعه بس الي باين في الصوره أن هي قالعه الهدوم بمزاجها بعدين قال اي ده في ست محترمه تعمل كده ..
ماسه : بتعيط أنا منكرش أن الصور دي حقيقه لكن كل الي حصل ده مش حقيقه ...
فهد : احنا هنستعبط بقا أمال اي الحقيقه واحده حاضنه واحد و بعد كده واقفه معاه في شقه و قالعه هدومها عايزاني افكر ازاي ..
انعام : انت لمستها ....
فهد : بصلها و بعدين بص لماسه و قال محصلش اي حاجه بنا .....
انعام : بتتكلم بلويه بوق و بتقول احنا لازم نجيب دكتور يكشف عليها و نطمن لو كانت لسه بنت ..
ماسه : بتعيط اي الهبل ده لأ طبعاً أنا مش هعمل كده ..
فهد : هتعملي و رجلك فوق رقبتك أنتي فاكره بعد الي عملتيه ده و هسيبك لأ يبقا انتي لسه متعرفيش مين هو فهد الدمنهوري المشهور بأمبراطور الصعيد الي مفيش مخلوق يقدر يخالف امر لي بعدين بص علي انعام و قال عايز دكتوره حالاً
ماسه : حتي لو مين انا استحاله اعمل كده ..
الجد : أي يا بني الكلام الي بتقوله ده دي مهما كان مراتك ..
فهد : بعد الي شفته ده و لسه واقف معاها ..
ماسه : شاف أي أنا قولت أن ده كله مش حقيقه ..
أنعام : اي الي مش حقيقه ما كل حاجه باينه قدامك اهي ..
ماسه : الي باين ده نص الحقيقه ..
فهد : أنا قولت كلمه و هتتنفذ ..
الجد : طب ما تحكي يا بنتي الحقيقه مش يمكن اقدر اساعدك ..
ماسه : حاضر و بدأت تتكلم ..
Flash back
كنت راجعه من الدرس حوالي الساعه 6 و نص بليل فقابلت الشخص الي في الصوره لقيته جري عليا و بعدين قالي..
الشخص : انتي ماسه
ماسه : قولتله اه راح قرب مني و حضني و انا حاولت ابعد عنه لكن هو كان متملك مني حوالي 3 دقايق كده علي ما سابني بعدين سألته هو مين و يعرف أسمي منين ..
الشخص : رد عليا و قال مش انتي تبع خالتي فريده
ماسه : ايوه انت تعرفها منين ..
الشخص : أنا ابقي ابن اختها و نقلت هنا من قريب و خالتي كانت جايه تشوفني راحت تعبت و هي عندي و بعدين ورتني صوره ليكي و ادتني اسمك و قالتلي اقولك أن هي عندي و عايزه تشوفك....
ماسه : ماما فريده كويسه طيب ..
الشخص : مش عارف تعالي شوفيها ..
ماسه : و انا من غبائي روحت معاه و لكن حصلت حاجه مكنتش متوقعها لقيت الشخص ده بيقفل الباب و بيزقني لجوه بعدين ببص لقيت واحد صاحبه واقف و ماسك الفون بيصور و صحبه شغال يقرب مني ..
روحت زعقت و قولتله انت بتصور اي يا غبي انت راح نفس الشخص الي قابلته تحت مقرب مني و بدأ يبصلي بنظارات مش كويسه ..
فضلت ارجع لورا و انا ببصله و الدموع في عيني بعدين قولتله انت بتعمل أي و عايز اي مني راح قرب مني و بدأ يشد الهدوم بتاعتي ..
الشخص : انت جميله اوي بس مننكرش انك هبله و اي حد يضحك عليكي ...
بكلمه واحده مني جيتي معايا ...
ماسه : و انت انسان زباله و فتحت الباب و نزلت جريت في الشارع و لحسن الحظ مرات ابوها كانت نايمه في الوقت ده ...
و من ساعتها لغايه دلوقتي و هو بيهددني بالصور دي و تهديده زاد الفتره دي بعد ما عرف اني اتجوزتك و وقعت في الارض و فضلت تعيط ....
انعام : احنا ملناش دعوه بده كله الدكتوره هتيجي برضوا ..
فهد : بصلها و متكلمش مش عارف لي حس بصدق في كلامه بس إصرار انعام خلاه يرجع لقراره تاني ..
ماسه : أنا قولت الحقيقه و مش بكدب و تقدرو تجيبوا الواد و تسألوا ...
أنعام : الدكتوره وصلت اهي تعالي.
ماسه : بصت لفهد و قالت انا هروح دلوقتي لكن اعمل حسابك اني مستحيل اسامحك علي ده و مشيت مع الدكتوره علي فوق ...
الجد : انت بتغلط اوي يا فهد أنت كده هتكسرها قدامنا كلنا ..
فهد : مردش عليه و راح قعد علي الكنبه و مسك رأسه ..
ريتال : بتكلم امها و بتقول علي فكره يا ماما ماسه مش بتكدب ..
حفيظه : مين قالك الكلام ده و بعدين ملكيش دعوه بحاجه من دي واصل و يلا علي اوضتك فوق ..
ريتال : حاضر و طلعت علي فوق و لكن كانت خايفه علي ماسه ..
*في الاوضه عند ماسه *
الدكتوره : ممكن حضرتك تيجي كده ..
ماسه : كانت بتعيط و هي ماشيه ..
الدكتوره : بتكلم انعام ممكن حضرتك تخرجي علي ما اخلص ..
انعام : لأ أنا لازم افضل عشان اتاكد بنفسي ..
الدكتوره : تتأكدي من أي حضرتك أمال أنا بعمل اي ممكن بقا تخرجي عشان اشوف شغلي ..
انعام : تمام و طلعت و قفت قدام الباب..
الدكتوره : ممكن افهم الي حصل و اي الي يخليهم يعملوا كده معاكي ...
ماسه : بدأت تحكي كل حاجه من ساعه الحادثه لحد انهارده ..
الدكتوره : انتي شفتي حاجات كتير في حياتك رغم أن انتي في الوقت ده المفروض تكوني بتتعلمي ..
ماسه : هقول اي كله من مرات ابويا و فضلت تعيط اكتر ..
الدكتوره : علي فكره انا مستعده مكشفش عليكي و اطلع اقولهم انك لسه بنت ..
ماسه : مسحت دموعها و قالت لأ يا دكتوره اعملي ده عشان هما لازم يعرفوا الحقيقه ...
الدكتوره : تمام و بدأت تشوف شغلها ..
شويه و الدكتوره خرجت من الاوضه عشان تكلمهم ...
فهد : شاف الدكتوره نازله ما اتكلمش مش عارف لي حس بشويه ندم ...
انعام : أكيد طلعت مش بنت صح ...
الدكتوره : اي التخاريف الي بتقوليها دي انت بعملتكم دي كسرتوا البنت مش كفايه ملهاش سند أو حد يحميها انتو اي و سابتهم و مشيت ...
الجد : أنا قولتلك يا بني..
فهد : قام من مكانه و عمل كام تليفون ...
بعد حوالي 4 ساعات
فهد : تليفونه رن و كان المتصل نفس الشخص الي كلمه من ساعه ...
الشخص : حضرتك أحنا جبنا الواد و حطناه في المخزن و ظبطناه علي ما تيجي تشوفه ...
فهد : حلو اوي كده انا جاي حالاً بعدين كان لسه بيفكر يطلع يغير هدومه لكن مرضاش عشان ميشوفش ماسه
فقرر يروح بعدومه دي *كانت عباره عن بدله *
*عند ماسه *
كانت ماسه قاعده علي السرير و ضامه رجليها عليها و بتعيط و شغاله تفتكر كلام ابوها معاها ...
ابو ماسه : مهما كان يابنتي اوعي تخلي حد يكسرك انتي فاهمه انتي المفروض تكوني قويه زي امك ..
ماسه : بس يا بابا طول ما انت معايا مفيش حاجه هتحصلي ...
ابو ماسه : أنا مش باقي علي الدنيا يا بنتي خلي بالك من نفسك و زي ما قولتلك متخليش حد يكسرك أو يزعلك طول ما انتي علي حق متخافيش ...
فضلت ماسه تعيط و تقول شفت يا بابا شفت اتكسرت ازاي و من مين من الشخص الي المفروض يحميني و فضلت تعيط اكتر ...
*عند فهد *
فهد : كان قاعد قصاد الراجل و حاطط رجل علي رجل و بيتكلم ..
الشخص : انت مين و عايز مني أي...
فهد : أنا مين ف أنا قدرك الاسود و عايز منك اي بقا هنعرفه دلوقتي و شاور لحد من رجالته ...
واحد من رجاله فهد : قرب شويه من الشخص ده راح اداله بوكس في وشه ..
الشخص : انت بتخليهم يضربوني لي أنا عملت أي ..
فهد : بص لرجالته و قال سبونا لوحدنا يا شباب ...
كل الرجاله خرجت و متبقاش غير فهد و الشخص ده بس ...
فهد : تعرف ماسه محمد ...
الراجل : اتوتر و بلع ريقه و قال هعرفها منين يعني
فهد : انت تعرفها و اوي كمان ..
الراجل : هعرفها منين يا باشا و بعدين أنا من القاهره مش من الصعيد ...
فهد : ما أنا عارف انك من الزفت القاهره انجز بقا قول احسن و الله اخليهم يخشوا يكملوا عليك و انت بسم الله ما شاء الله مش محتاج ...
الراجل : بدأ يتكلم و قال نفس كلام ماسه لكن في الاخر قال أن ده كله كان بأمر من فريده عشان تترد ماسه من البيت و تاخد هي الورث كله ...
فهد : كان مصدوم من الكلام الي اتقال و اد اي هنا فعلاً ظلموا ماسه كتير اوي ..
الراجل : أنا قولت كل الي اعرفوا ممكن بقا تسبني ..
فهد : لأ انت هتشرفنا شويه كمان و شاور لواحد من رجالته...
الراجل : حضرتك سبوني أنا عايز امشي ...
خرج فهد برا المخزن و قرر يروح لفريده و يجيبها بنفسه ..
*في القصر*
الجد : خدي يا صفيه صنيه الاكل دي و طلعيها لمرات اخوكي يابنتي البنت مكلتش حاجه من الصبح ..
صفيه : و الحزن باين في عينيها حاضر يا جدي و أخدت الصنيه و طلعت شويه و كانت قدام باب الاوضه شغاله تخبط مفيش حد بيرد ...
*عند فهد*
كان عدي حوالي 4 ساعات علي سفر فهد و أخيراً و صل قدام باب العماره ..
نزل فهد بشموخه المعتاد من العربيه و بدا يدخل بخطوات ثابته ...
اول ما طلع خبط علي الباب مره لاقاه مردود ف فتح و دخل لكن اتصدم من الي شافه فريده نايمه في حضن راجل جوه ..
فريده : اول ما شافت فهد صوتت و قالت انت مين و دخلت ازاي ...
فهد : ضرب الراجل بعدين دخل ضربها قلم و قال أنا بقا هاخدك زي ما انتي كده لماسه مش انتي الي كنتي عايزه تفضحيها عشان الورث يلا بقا و هنشوف مين ساعتها الي هيتفضح ..
فريده : ابوس ايدك يا بيه متعملش كده ..
فهد : كان بيزعق و بيقولها يلا ...
نزلت فريده مع فهد و قعدت ورا في العربيه و شغاله تعيط ...
فهد : هتفضلي تنوحي كده كتير مخلاص ...
سكتت فريده ...
الليل كان حل و فهد كان خلاص فاضله عشر دقايق و يوصل ...
*في القصر *
صفيه : ياجدي ما أنا طلعت من شويه محدش فتح ..
الجد : معلشي يابنتي اطلعي تاني ..
صفيه : حاضر يا جدي و طلعت علي اوضه ماسه ...
فهد : كان لسه داخل و فريده بنفس المنظر الي جابها بيه من البيت كل الي بتعمله بتعيط ...
صفيه : خبتطت مره محدش فتح فقررت تفتح هي يمكن ماسه متكونش سامعه الباب فتحت الباب و اول ما دخلت فصلت تصوت ..
الكل جري علي فوق لكن اتصدموا من الي شافوا رجعت حفيظه و خديجه فضلوا يصوتوا هما كمان
↚
الكل جري علي فوق لكن اتصدموا من الي شافوا رجعت
حفيظه و خديجه لورا و فضلوا يصوتوا هما كمان ..
صفيه : بتتكلم كلام مقطع و شغاله تقول الأر..الارض مليانه دم
و ماسه مش موجوده ...
ريتال : دخلت الاوضه لقت المرايه متكسره و كل حاجه في
الاوضه متبهدله و الدم منقط لحد البلكونه ...
اتكلمت و قالت علي فكره هي نزلت من البلكونه ..
فهد : فاق من الصدمه و اتكلم و قال ازاي البلكونه عاليه بعدين
راح يبص من البلكونه لقي
في ملايه مربوطه في الحديد و هي نزلت منها لان كان في دم في جنينه البيت
الجد : ده كله بسببك انا عايز ماسه دلوقتي البت ملهاش حد غيرنا ..
فهد : كان متعصب جدا من الي حصل و نزل بسرعه علي تحت ...
قاسم : كان جاي من بره و شاف فهد و هو بيجري نده عليه مردش عليه...
ريتال : نازله تجري علي السلم و وراها صفيه ...
قاسم : مسك ريتال من أيديها و قال في أي ..
ريتال : حكتله كل حاجه حصلت انهارده لدرجه ان ساب أيديها
و أنصدم من الي حصل رجع لورا شويه بعدين قال و ماسه فين دلوقتي..
صفيه : من ورا احنا بنحاول نلاقيها دلوقتي ..
قاسم : نزل ورا فهد عشان يشوف هيعملوا اي ...
*عند ماسه *
كانت بتجري في الشارع و رجليها ملينه دم و مجروحه جامد لدرجه ان هدومها كلها بقت دم ناس كتير كانت بتوقفها لكن هي كانت لسه مكمله جري ..
الناس بتتكلم عليها هي لي بتجري كده و مين دي اول مره يشوفوها هنا في المنطقه بتاعتهم ..
واحده من الناس الي واقفه راحت مسكت أيد ماسه و قالتلها تعالي يابنتي لفي
رجلك بحاجه و لفي الجرح ده هتموتي كده ..
ماسه : لأ و سحبت أيديها و كملت جري و كانت بتعيط بطريقه هيستيريه ...
مع الوقت كانت بدأت تحس بدوخه كبيره و مش قادره تمشي لكن كانت بتقاوم كل ده و مستمره ...
*عند فهد *
فهد : راح بص علي المكان الي هي نزلت منه لقي أن هي خرجت من الباب الخلفي للبيت راح جري علي العربيه و ركبها ...
قاسم : وقف قدام العربيه و بيخبطله عليها ...
فهد : فتح الشباك و قال بزعيق عايز اي ..
قاسم : أنت رايح فين دلوقتي ..
فهد : زعق و قال غاير في داهيه يا عم انت مالك اوعي كده ...
قاسم : بعد عن العربيه و كان في ثواني فهد مشي بالعربيه بتاعته ..
الجد : نزل و قال لقاسم فهد راح فين ..
قاسم : مشي بسرعه و مردش عليا ..
الجد : و انت ما مشتش وراه لي ...
قاسم : انا دلوقتي رايح اجيب العربيه و همشي وراه ..
فريده : بعد ما لبست هدوم من حفيظه غير الي كانت لابساها طلعت و قالت أنا عايزه بنتي ...
أنعام : بصتله بأستحقار و قالت انتي لسه ليكي عين تتكلمي ...
فريده : التزمت الصمت احسن ...
أنعام : ايوه كده اتخرسي .
.
الجد : مش عايز كلام و يلا علي جوه كلكم ...
ريتال : لسه هتتكلم لكن جدها شاورها بإيده تسكت ...
*عند فهد *
كان ماشي بالعربيه بسرعه كبيره و بيبص يمين و شمال يمكن يلاقيها و هو ماشي ..
تليفونه رن و كان المتصل قاسم ...
قاسم : هدي السرعه يا غبي هتموت حد ..
فهد : ملكش دعوه و بعدين انت ماشي ورايا لي ..
قاسم : بقولك اي انا مش فاضي لشغل العيال ده هدي السرعه ..
فهد : ملكش دعوه و قفل في وشه ...
*عند ماسه *
كانت بتجري لكن فجاءه حست بدوخه و وجع في جنبهاو وقعت في الأرض مغمي عليها ...
الناس كلها اتلمت عليها و واحد من الرجاله الي كانوا واقفين قلع الشال بتاعه و اداه لبنت
كانت واقفه تربط بيه رجل ماسه ...
شخص كان ماشي بعربيته في نفس المكان الي ماسه واقعه في راح مزعق في الناس
و قال انتوا مش شايفين حالته البنت ازاي محدش نقلها المستشفي ..
واحد واقف : احنا مالنا احنا عملنا الي علينا و لفينا الجرح و بعدين محدش يعرف هي
عامله انهي نصيبه و صلتها للحاله دي ...
الشخص صاحب العربيه : قام وقف و قال هتفضلوا طول عمركم شعب متخلف كده
البنت بتموت و انت و اقفين كده راح شال ماسه و ركبها عربيته و هي كانت لسه مغمي عليها....
ركب الشخص ده ماسه في الكرسي الي ورا و ركب هو قدام و مشي بيها بسرعه ...
*عند فهد *
شويه و كان فهد وصل للمكان الي كان في ماسه لما شاف الناس لسه متجمعه نزل يسأل عليها ...
فهد : هو في أي و الناس متجمعه لي كده ..
نفس الشخص الي كان واقف من شويه : خير يا بيه بتسأل علي أي...
فهد : مشفتش بنت متوسطه الطول كده و عينيها ملونه و شعرها طويل و بشره بيضه ..
الشخص ده : اه دي البنت الي كانت لسه هنا و في شخص جه خدها بعربيته علي
المستشفي اصل البنت كانت بتموت يا باشا و سايحه في دمها . ....
فهد : خدها انهي مستشفي و البنت عامله اي ..
الشخص : البنت مش كويسه خالص دمها اتصف هنا و كان بيشاور علي مكان الدم بتاع
ماسه و في شخص ابن حلال جه خدها في عربيته زي ما قولت لحضرتك لكن معرفش مستشفي اي ..
فهد : قاله شكراً و مستناش يسمع رده راح جري ركب العربيه ..
قاسم : بيرن علي فهد ..
فهد : مش وقتك دلوقتي عايز اي ..
قاسم : عرفت حاجه عن ماسه ...
فهد : ايوه كانت موجوده في المكان **** و في شخص ساعدها و بيقولوا نقلها المستشفي لكن معرفش مستشفي اي ...
قاسم : طيب و قفل معاه و رن علي جده ..
الجد : اي يا قاسم عرفته حاجه ...
قاسم : اه يا جدي في حد شافها و نقالها المستشفي عشان كان مغمي عليها ...
الجد : طب عرفتوا اني مستشفي ...
قاسم : لأ لسه بندور انا و فهد ..
الجد : طب لما تعرفوا اي حاجه طمنوني ...
صفيه : لقوها يا جدي ...
الجد : بيقولوا في حد ساعدها و نقله المستشفى عشان كانت
مغمي عليها و دلوقتي بيدروا في المستشفيات عليها ...
ريتال : أن شاء الله هيلاقيها و يرجعها ...
فريده : قاعده بتمثل قدامهم أن هي زعلانه علي ماسه عشان تحاول تخليهم ينسوا غلطتها السوده و كل الي عملته
أنعام : بطلي دموع التماسيح دي ده كله من تحت راسك ...
فريده : انا معملتش حاجه غلط ده جوزي ..
الكل اتصدم و بدأت الانظار تروح ناحيتها ..
أنعام : جوزك مش مكسوفه و انتي بتقولي لشخص قد بنتك جوزي الي اختشوا ماتوا و سابتها و مشيت ...
*عند ماسه *
وقف الشخص قدام مستشفي باين عليها انها خاصه ..
دخل بيها جوه و هو شايلها ..
الاستقبال : نقدر نساعدك ازاي يا فندم ..
الشخص : عايز دكتوره حالاً
الاستقبال : طب لازم حضرتك تملي الاستماره دي الاول ..
يزن الشخص الي نقل ماسه : حضرتك البنت بتموت هنا و انت تقولي استماره ...
الاستقبال : حضرتك مينفعش تدخل الي لما تتملي..
يزن : طب ادخل البنت الاول هتموت دمها اتصفي يا كفره ..
الاستقبال : اول ما لاحظ الدم علي الارض كلب حد من الطوارئ يجي ياخدها .....
الممرض : حضرتك ممكن تحطها هنا عشان ننقلها جوه ..
يزن : حطها علي السرير و الممرض خدها جوه ...
الاستقبال : طلع استماره و قال ليزن يمليها ..
يزن : بدأ يملئ الورقه و كان بيكتب بسرعه عشان يدخل يشوف ماسه *هو لغايه دلوقتي ميعرفش اسمها *
الاستقبال : حضرتك نسيت اسم المريضه ..
يزن : حضرتك انا جايب المريضه دي من الشارع و كانت سايحه في دمها و معرفش اسمها ...
الاستقبال : معلش دي قوانين المستشفي ..
يزن : قوانين اي و زفت اي راح مسك الموظف من ياقه قميصه و اداله بوكس في وشه ..
الموظف : انت ازاي تعمل كده ..
يزن : انت مرفود و مشوفش وشك تاني ..
شخص من الاداره راح لما سمع أن في حد بيتخانق مع الموظف ..
يزن : بص لمسؤول الاداره و قال مشفش الشخص ده هنا تاني انت سامع و سابه و مشي ..
الموظف : بيكلم مسؤول الاداره و قال هو مين ده اصل و لي بيتكلم بالاسلوب ..
مسؤول الاداره : ده ابن صاحب المستشفي يا مغفل انت مطرود و سابه و راح يشوف يزن ..
الدكتور : اول ما شاف حاله ماسه قال لازم تدخل عمليات فوراً...
بلغوا أهل المريضه ..
يزن : حضرتك انا الي جايب المريضه ..
الدكتور : يزن بيه اذيك و كان لسه هيقف يتكلم معاه ..
يزن : نشوف حاله البنت بعدين نتكلم ..
الدكتور : اه اسف و بعدين قال للممرضين جهزوا العمليات ..
يزن : واقف قدام بابا العمليات متوتر جداً...
بعد حوالي 3 ساعات قدام اوضته العمليات الباب اتفتح أخيراً و خرج الدكتور منها و كان متوتر جداً ..
يزن : جري عليه خير يا دكتور هي كويسه ..
الدكتور : المريضه كان عندها الزايده و شلناها و الحمد لله قدرنا نوقف النزيف الي
عندها و هننقلها العنايه المركزه دلوقتي لحد ما نطمن عليها ..
يزن : تمام يا دكتور ممكن اشوفها ..
الدكتور : 5 دقايق بس مش اكتر ..
يزن : طيب و راح غرفه التعقيم عشان يدخل يشوفها
#بقلم_منه_رضا
*في القصر *
الجد : رن علي قاسم ...
قاسم : اي يا جدي ..
الجد : اي يا بني عملتوا اي ..
قاسم : لسه يا جدي بندور زي ما يكون الأرض انشقت و بلعتها ...
الجد : هتلقوها يابني دورو انتوا بس و قفل معاه ..
ريتال : قالك اي يا جدي
الجد : لسه بيدورو عليها ادعي يا بنتي ادعي البنت ملهاش حد غيرنا ..
ريتال : أن شاء الله يا جدي ربنا يرجعها بالسلامه ...
و الكل كان باين عليه الحزن الي آيلان و فريده كانوا مبسوطين جدا لان باختفاء ماسه آيلان هتقدر تقرب من فهد و فريده هتقدر تاخد الورث كله ..
#بقلم_منه_رضا
*عند فهد *
فهد : فضل يدور في مستشفيات كتير لكن للأسف مقدرش يوصلها رن علي قاسم ممكن يكون وصل لحاجه ..
قاسم : اي لقيتها ..
فهد : انا كنت لسه برن عشان أسألك سألت في كل المستشفيات ملهاش أثر ...
قاسم : طب دورت في مستشفي الحريري ..
فهد : يابني دي مستشفي خاصه مين الي هيبقي معاه فلوس من رجاله المنطقه عشان ينقل فيها ماسه ..
قاسم : مش هنخسر حاجه تعالي نروح ..
فهد : انا في مكان قريب منها هروح اشوفها ..
*في المستشفي *
يزن : قاعد علي الكرسي قصاد ماسه و مركز في ملامحها اد ايه هي جميله رغم الحزن و التعب الي هي في ..
وصل فهد المستشفي و فضل يسأل عليها في كل مكان ..
الممرضه : بتكلم يزن ممكن حضرتك تخرج ..
يزن : حاضر و خرج ..
فهد : كان واقف قدام غرف العنايات و لسه بيلف وشه شاف يزن وقف اتكلم معاه شويه لكن مجبش سيره قدامه انو هو جاي بيدور علي حد ..
شويه و الدكتور جري علي اوضه العنايه و كان شكله متوتر جداً..
يزن : كان واقف قلقان جداً و فهد كان واقف معاه لكن ميعرفش مين الشخص الي جوه ده .
الدكتور : شويه و خرج بعدين قال للأسف الحاله
#البارت_الثامن|8|
#عشقت_امبراطور_الصعيد
بقلم منة رضا
شويه و الدكتور جري علي اوضه العنايه و كان شكله متوتر جداً..
يزن : كان واقف قلقان جداً و فهد كان واقف معاه لكن ميعرفش مين الشخص الي جوه ده .
الدكتور : شويه و خرج بعدين قال للأسف الحاله..
يزن : مالها ..
الدكتور : قلبها وقف ..
الصمت عم المكان حتي فهد كان حاسس بشعور غريب و حاجه بتقوله ادخل شوف مين في الاوضه لكن هو كان في العاده تجاهل الشعور ده ...
يزن : ازاي انت بتهزر أكيد دي كانت لسه كويسه و انا عندها ..
الدكتور : يا استاذ ده قضاءه هنعترض ..
يزن : وقف مكانه مش عارف يقول اي أو يعمل ..
فهد : سنده و قعده علي الكرسي و بدأ يهدي في ..
الدكتور : البقاء لله و سابه و مشي ..
فهد : انت لازم تقوم عشان تعمل اجراءت الدفنه مينفعش كده ..
يزن : انا مكنتش اعرفها دي اول مره اشوفها فيها دي كانت مرميه في الطريق و كانت بتموت بس زي ما تقول ربنا بعتني ليها عشان الحق اوديها المستشفى لكن للأسف ماتت ...
فهد : حس بضيق بعدين سأله و هو متوتر ممكن تقولي كانت عامله ازاي ...
يزن : لي يعني هي خلاص بقت عند ربنا و الي هيتقال ده دلوقتي بحساب ...
فهد : انا عايزه اعرف مواصفاته أنجز و كان خلاص الخوف و التوتر سيطر عليه ...
يزن : بدأ يوصف ملامح ماسه و شكلها ...
فهد : وقف مره واحد و مسك دماغه و فضل يرجع لورا لحد ما خبط في الحيطه ...
يزن : ممكن أفهم في أي و مالك متوتر و خايف كده لي ...
فهد : انا لازم اشوفها حالاً و دخل الاوضه الي كانت فيها ماسه ...
يزن : مشي ورا و كان بيتكلم معاه ممكن تفهمني في أي و تعرفها منين ..
فهد : واقف قدام السرير الي عليه ماسه و وشها متغطي و قال دي مرا ...مراتي ...
يزن : زعق طالما هي مراتك مين الي عمل فيها كده و لي تسبوها لوحدها و هي بالحاله دي ...
فهد : بيخبط دماغه و بيقول انا كنت بدور عليها كنت جاي هنا عشان اشوفها و فضل يخبط دماغه في الحيطه ...
يزن : أهدي خلاص و كان بيحاول يهديه ..
فهد : تليفونه رن و كان المتصل قاسم ..
قاسم : اي يا فهد لقيت ماسه اصل جدك كل شويه بيرن و يسأل...
فهد : لقتها يا قاسم بس ..
قاسم : بس اي انطق ...
فهد : ماتت و انا كنت واقف جمبها و مشفتهاش و بعدين الفون وقع منه ...
حاطط أيده علي الديركسيون ..
قاسم : بيزعق أنت بتقول اي ماتت ازاي يعني و لكن مفيش حد كان بيرد بعدين رمي الفون في العربيه و كمل سواقه ...
شويه و وصل المستشفى و كان بيدور علي فهد ..
يزن : خرج هو و فهد من الاوضه الي فيها ماسه عشان يعملوا إجراءات الدفنه ..
قاسم : اول ما شافهم جري عليهم و كان القلق و الغضب باين علي وشه و لكن اول ما شاف حالة فهد اتصدم هو ده فهد الي مكنش بيخاف أو يزعل علي حد ده فهد الي الكل بيقول عليه امبراطور الصعيد و بعدين راح عليه و اخده في حضنه و بدأ يطبطب علي ضهره و يواسي فيه ..
يزن : طب دلوقتي مين هيخلص إجراءات الدفنه ...
قاسم : انا هخلص كل حاجه ورن علي جدو و عرفوا كل حاجه و للأسف مكنش في حد مصدق اي حاجه من دي ...
*بعد حوالي 3 ساعات *
خلصوا كل الإجراءات و تم دفن ماسه و البيت كله في حاله يشفق عليها...
فريده : قاعده بتمثل أن هي حزينه علي موت ماسه لكن العكس كان جواها كميه فرح لا توصف لان هي خلاص العقبه الي كانت في حياتها مشيت و كل الاملاك بقت ليها هي لوحدها ..
ريتال : قعدت و بص للفراغ و الدموع نازله من عينيها لأن هي كانت بتحب جداً القاعده مع ماسه كانت شخص طيب و مبتأذيش حد ...
*عند فهد*
كان فهد واقف جمب صوان العزاء بيسلم علي الناس الي داخله عشان تعزي كل ملامح القسوه و الغضب الي كانت علي وشه اختفت في الوقت الي سمع في خبر موت ماسه ...
هو صح مكنش بيحبها بس هي متستهلش كل الي حصل فيها ده ...
بعد شويه كان العزاء خلص و كل واحد طلع اوضته عشان يرتاح ..
فهد : اول ما فتح باب الأوضه رجع لورا تاني كانت كل كل حاجه لسه زي ما هي الدم الي علي الارض قطع الازاز المتكسره كانت الاوضه في حاله فوضه كبيره ..
نزل فهد جاب جردل و حط فيه مايه و بداء يشيل قطع الازاز الي واقعه في الارضيه بتاعت الاوضه و بعدن بدأ يمسح أثر الدم الي علي الارض
صفيه : كانت طالعه تطمن عليه ف شافته و هو بيمسح الأرض حاولت أن هي تساعده لكن هو كان رافض بدأت هي تغير ملايه السرير و هو بيمسح الأرض بعد ما خلصت السرير راحت علي التسريحه و لمت ازايز البرفان بتاعت ماسه كلها و حطتها في الدرج بعدين راحت قعدت علي ركبتها قدام فهد و قالت علي فكره ماسه عايشه..
فهد : ساب كل حاجه في أيدو و بصلها و قال مين قالك ..
صفيه : الجثه الي جت مكنتش لماسه صدقني انا عارفه ماسه عندها علامه حرق في ايديها اليمين كانت اتحرقت و هي بتعمل القهوه لقاسم و أنا لما شفت أيديها تحت مكنش فيها حاجه ..
فهد : قام وقف و بعدين قال ازاي انا شفتها في الاوضه بتاعت المستشفى كانت ميته ..
صفيه : ممكن تكون مش هي روح المستشفي و أتأكد انا واثقه من كل كلمه قولتها ...
فهد : مسكها من كتفها و قال انا هروح أتأكد بس انتي متقوليش لأي حد عن الي سمعتيه...
صفيه : حاضر ..
*في مكان تاني *
شخص واقف في اوضه مجهزه بأحدث التقنيات الطبيه الحديثه و بينفخ في السيجاره بتاعته قدام السرير...
و بعدين قال كده تبقي رقبه فهد الدمنهوري ف أيدي ...
واحده كانت واقفه معاه ميلت عليه و راحت باسته و قالت طول عمرك كده مبتسبش حقك مغلطش الي سماك الباشا الكبير اسم علي مسمي ..
الباشا : لف ليها راح ساحبه من وسطها و باسها بطريقه مقرفه و قال دائماً كده بتقدري تثبتيني بكلمتين منك و خدها و مشي ...
*عند فهد *
كانت حوالي الساعه تقارب ما بين 1 و نص و 2 بليل
فهد : غير هدومه و نزل بسرعه اخد العربيه عشان يروح المستشفي يشوف الكلام الي قالته صفيه ...
بعد شويه وصل فهد قدام المستشفي و اول ما نزل اتنهد بعدين دخل ...
الامن : حضرتك مفيش زيارات دلوقتي ..
فهد : انا مش جاي زياره انا جاي أسأل عن حاجه ..
الامن : مينفعش حضرتك و لكن طبعاً الكلام ده ما مشيش علي فهد و دخل المستشفى غصب عنهم ...
الامن : رن علي واحد من اداره المستشفى و خلاه ينزل عشان يشوف المشكله دي ...
مسؤول الاداره : نزل و اول ما شاف فهد قرب عليه بعدين قال حضرتك مفيش زيارات
دلوقتي تقدر تيجي بكره الصبح و احنا تحت امر حضرتك لأن دي قوانين مستشفي و مينفعش نخالف القوانين ...
فهد : انا مش جاي زياره انا بس جاي عايزه اسال الدكتور ****علي حاجه ...
المسؤول : حضرتك تقدر تيجي الصبح تسأل علي الي انت عايزه ..
فهد : قاله ثواني وراح رن علي يزن و ادي التليفون للمسؤول و قال كلم ...
المسؤول : حضرتك انا مش من النوع الي انت بتفكر فيه ده و انا قولت لحضرتك تقدري تيجي الصبح تعرف الي انت عايزه ..
فهد : نوع أي الي حضرتك بتفكر في ده ابن صاحب المستشفي ...
المسؤول : اتوتر جداً بعدين كلمه
شويه و قفل معاه بعدين قال لفهد لي مقولتش أن حضرتك تبع يزن بيه ...
فهد : اصل من شويه مكنتش من النوع ده صح و سابه و راح عشان يشوف الدكتور ...
شويه و يزن رن علي فهد عشان يشوفه عمل اي ..
فهد : رد عليه و قال الدكتور رافض يتكلم انا لازم اشوف كاميرات المراقبه ..
يزن : طب خليك عندك و انا جاي ..
فهد : تمام مستنيك ...
قفل معاه و فضل يفكر في كلام صفيه و لو فعلاً كان حقيقي هيعمل أي ....
بعد حوالي نص ساعه كان يزن وصل المستشفى وراح لفهد
يزن : دلوقتي انت عايز تعرف اي ..
فهد : حكاله علي كل حاجه و قاله أن هو لازم يشوف كاميرات المراقبه حالاً لأن في
حاجه غلط في الموضوع ..
يزن : تعالي معايا و راحوا غرفه الاداره المسئولة عن الكاميرات و كل حاجه خاصه بالتكنولوجيا في المستشفي ..
فهد : تليفونه رن و كان المتصل قاسم كنسل و مرضاش يرد ..
قاسم : مش بيرد يا جدي ..
الجد : هيكون راح فين يعني في وقت زي ده بحالته دي ..
صفيه : متقلقش يا جدي هو كان قاعد معايا و قال هيروح يشم هواء شويه و هيرجع ..
الجد : طيب بعدين رفع أيده للسماء و بعدين قال يارب أهديه و أصلح حاله انت الي عالم بحالنا يارب ...
*عند فهد *
يزن : تعالي بص كده ..
فهد : ايوه دي ماسه بس مين دول ..
يزن : ده الدكتور كان بيعمل العمليه ..
فهد : و نفس الدكتور الي قال ماتت ..
بعدين جه مقطع فديو في الكاميرا السريه الي في الاوضه مبينه أن الدكتور كان
بيتفق مع حد و في شخص تاني اخد ماسه و هي لسه عايشه
انا لازم اشوف الدكتور ده حالاً و خرج من الأوضه وراح بسرعه علي أوضه الدكتور ..
يزن : شكر الي كانوا قعدين و مشي بسرعه عشان يشوف فهد ...
فهد : دخل الاوضه من غير ما يخبط لدرجه ان الدكتور اتخض...
الدكتور : اي الهماجيه دي في حد بيدخل كده..
فهد : اه انا و راح ساحبه من البالطو بتاعه و اداله بوكس و قال ماسه فين ..
الدكتور : ماسه مين ..
فهد : ضربه تاني و قال البنت الي كانت مع يزن و عملتلها العمليه و قولت ماتت ..
يزن : جاي من برا بيجري راح شد الدكتور من ايد فهد و قال اهدي يا بني و هنعرف كل حاجه ...
فهد : الغبي بينكر كل حاجه ..
#منه_رضا
يزن : بص للدكتور و قال قدامك 5 دقايق لو مقولتش كل حاجه هخليهم يسحبوا منك الرخصه و هسيب فهد يتعامل معاك بقا ...
الدكتور : كان لسه هينكر تاني لكن فهد بصله بعدين قال انا معرفش حاجه بعد ما عملت العمليه روحت علي المكتب بتاعي عشان ارتاح لأن هي كانت عمليه طويله لقيت التليفون بتاعي بيرن و كان من البيت
رديت لقيت واحد بيكلمني و قالي أني لازم اقولكم أن ماسه ميته و اساعده انو يخرجها
من المستشفى مقابل كده مش
هيموت مراتي و ابني و انا عملت كده عشانهم لكن انا و الله ما اعرف الراجل الي كلمني و لا الراجل الي اخد البنت ..
فهد : خبط الكرسي و قال مين يعني الي هياخد ماسه و عايز منها أي ...
يزن : احنا لازم نقدم بلاغ عشان دي كده مخطوفه ..
فهد : احنا لازم منعرفش حد أن هي عايشه لحد ما نعرف كل حاجه و سابه و خرج يعمل كام تليفون ..
يزن : محتاج حاجه تاني مني ..
فهد : تسلم يا صحبي مش عارف من غيرك كنت هعمل اي ..
يزن : عيب يابني متقولش كده ما انت ياما عملت عشاني كتير و خبط علي كتفه و مشي ..
فهد : طلع من المستشفى و ركب عربيته و رجع البيت تاني
لأن خلاص كان النهار طلع و الساعه بقت 5 الصبح ..
صفيه : كانت قاعده في شباك الاوضه بتاعتها و اول ما سمعت صوت عربيه فهد قامت و نزلت بسرعه عشان تشوفه عمل اي ...
#منه_رضا
فهد : دخل البيت و كان باين من شكله أن هو عرف حاجه بخصوص ماسه ...
صفيه : ها عملت اي ؟
فهد : كل كلامك طلع صح و ماسه عايشه بس في واحد مخبيها. ...
صفيه : حضنته و قالت أنا كنت متأكدة ..
فهد : و الله انا مش عارف اقولك اي بس احنا لازم دلوقتي نلاقي ماسه و نعرف مين الشخص ده
صفيه : أن شاء الله ..
طلع فهد عشان ينام لأن هو كان مرهق جداً من امبارح مكنش نام ...
الصبح طلع و كان الكل مشغول بأعماله ..
شويه و طلعت ريتال اوضته فهد و كان معاها صندوق صغير..
ريتال : بتخبط علي باب الاوضه..
فهد : من جوه ادخل ..
دخلت ريتال و معاها الصندوق و قالت في حد ساب ده علي الباب و كان عليها اسمك ..
فهد : تمام روحي انتي و اول ما ريتال خرجت بدأ فهد يفتح
الصندوق و لكن اول ما فتحه اتصدم و راح رماه في الأرض....
↚
فهد : تمام روحي انتي و اول ما ريتال خرجت بدأ فهد يفتح
الصندوق و لكن اول ما فتحه اتصدم و راح رماه في الأرض...
الصندوق كان مليان دم و موجود في غراب اسود ميت و في
ورقه موجوده معاه ...
فتحت الورق و بص فيها بعدين كرمشها كدا و قام رماها في الأرض و نده بصوت عالي جداً علي ريتال ..
ريتال : طلعت و كان جواها مليان خوف من صوت فهد اصل
من العاده صوته مش بيبقي كده غير لو متعصب جامد ...
اول ما دخلت الاوضه اتخضت من الغراب الي علي الأرض فصوتت..
فهد : بصله بنظره تحذير و قال من غير كدب مين الي اداكي الصندوق ده ..
ريتال : و الله انا كنت طالعه الجنينه زي العاده و لقيته محطوط علي الباب و مكتوب عليه أسمك مردتش افتحه و جبتوا ليك زي ما هو ..
فهد : مين كان واقف علي الباب بتاع القصر في الوقت ده ..
ريتال : عم علي و في شاب كده كان واقف معاه و اول ما شافني مشي ..
فهد : طب روحي دلوقتي و ياريت مفيش حد يعرف حاجه بخصوص الصندوق ده انتي سامعه ...
ريتال : بتوتر و خوف حاضر و مشيت بسرعه برا الاوضه ..
وقف علي أول درجات السلم تاخد نفسها لأن هي كانت حاسه انها هتموت من التوتر و الخوف..
صفيه : نازله علي السلم و اتخضت لما شافت شكل ريتال كده كان لو وشها أصفر و شغاله تعرق كتير..
بعدين سألتها مالك و وشك اصفر لي ..
ريتال : افتكرت كلام فهد و قال ها لا مفيش انا بس كنت عند فهد. لسه نازله بعدين كملت نزول ..
صفيه : حست أن في حاجه راحت طلعت الاوضه بتاعت فهد عشان تسأل و هي ماشيه كانت هتدوس علي الغراب الميت لكن فهد كان نبهها ..
فهد : حاسبي كده عشان في حاجه في الأرض ..
صفيه : لفت عشان تشوف و لكن اتصدمت بعدين قالت اي الي جاب البتاع ده هنا ..
فهد : اقفلي الباب و تعالي ..
صفيه : راحت قفلت الباب بعدين دخلت لفهد و قالت قول بقا لي حكايه البتاع ده ..
فهد : قالها أن نفس الشخص الي خطف ماسه هو الي بعته ..
صفيه : طب هتعمل أي دولوقتي و هل هتقدر توصل لماسه ..
فهد : مفيش اي خيط يقدر يوصلني لأي حاجه انا مستني اشاره تاني منه و هعمل اللزم ..
صفيه : طب انت الي مش عايز تعرف حد من البيت ..
فهد : كده احسن و يلا روحي عشان عايز اغير هدومي عشان هنزل ...
صفيه : طيب و خرجت و بعدين قفلت الباب ..
فهد : قام دخل الحمام ياخد شور..
طول الوقت تليفون فهد بيرن و كان رقم المتصل مجهول
التليفون رن اكتر من مره لكن فهد كان في الحمام و مش منتبه للتليفون كل تفكيره عند ماسه ...
*عند الباشا الكبير*
سالي : طب هنعمل أي يا باشا في البت دي ..
الباشا : تفوق بس و احنا هنعمل حاجات مش حاجه واحده...
سالي : ميلت عليه و مسكت دقنه بأديها و قالت اي مش يلا ..
الباشا : لأ مش قادر انهارده انا بس عايزك تفضلي جمب البت دي لحد ما تفوق ...
سالي : ابتسمت و قالت عيون ..
الباشا : قام من على الكرسي و راح وقف قدام السرير الي عليه ماسه و بدأ يمشي ايدو علي رجليه لدرجه ان هي حست بي لكن مكنتش عندها القدره تفوق ..
سالي : دي شكلها حست بيك انت مش شايف عملت ازاي لما انت لمستها ...
الباشا : مردش عليها و كان مستمتع بلمساته دي ..
*عند فهد*
طلع فهد من الحمام بعد ما لبس هدومه راح بص علي التليفون بتاعه لقي في رقم مجهول كان بيرن عليه جرب يرن تاني علي الرقم لكن مكنش في أي رد راح مسح الرقم فكر أن حد رن غلط او حد عايز يعاكس ..
قاسم : بيخبط علي باب الاوضه بتاعت فهد ..
فهد : ادخل ..
قاسم : وقف معاه بعدين قاله من أمتي و انت تعرف أن ماسه عايشه ...
فهد : بصله و قال أي التخاريف دي ..
قاسم : لا مش تخاريف يا فهد لما رحت المستشفى عشان أتأكد لأني الصراحه مكنتش واثق أن هي ماتت قابلت الدكتور و حكالي كل حاجه و ازاي اخدو ماسه ..
فهد : طالما انت عارف جاي بتسأل لي ..
قاسم : عشان فكرت ان انت ممكن تحكيلي انا مش يزن انا كنت اقدر اساعدك علي فكره بس انت الي غبي دايماً فاكر أن انت لوحدك هتقدر لكن لأ يا فهد انت غلط المره دي و غلط كبير كمان لما تخبي عننا كلنا ان هي عايشه ياخي شوف حالة جدك كده عامله ازاي بعدين قال هقول اي طول عمرك مش هتتغير بعدين سابه و مشي و قبل ما يخرج من الاوضه قال و لو علي ماسه انا اقدر ارجعها ...
فهد : واقف مكانه مصدوم من الي قاسم قاله لمجرد أن هو خبي عليهم أن هي عايشه يحصل كل ده بعدين أخد تليفونه و نزل ..
ريتال : شافت قاسم واقف مدايق قربت منه و بدأت تحاول تفتح كلام معاه بعدين ندهت عليه ...
قاسم : خير يا ريتال عايزه اي انتي كمان ..
ريتال : مفيش كنت عايزه اطمن عليك لما لقيتك نازل متعصب كده انت كويس ...
قاسم : كان لسه هيزعق بس افتكر أن هي ملهاش زمب بعدين قال بصوت حاول يخليه طبيعي شويه اه انا تمام عايزه حاجه و مشي ..
ريتال : واقفه بتبص عليه لحد ما خرج بعدين لحظة نزول فهد هو كمان و كان شكله متعصب عرفت أن هو متخانق مع قاسم ...
فهد : بيكلم ريتال قاسم مين ..
ريتال : لسه خارج حالاً و كان متعصب ..
فهد : ماشي و سابها و مشي ...
*عند ماسه *
كانت لسه نايمه أو بمعني اصح لسه ما فقتش ..
سالي : اي يا دكتور هتفضل كده كتير هتقوم أمتي..
الدكتور : المفروض تكون قامت من بدري بس هي الي بتقاوم مش عايزه تقوم ..
سالي : طب اي الحل يا دكتور ..
الدكتور : النفسيه و يكون شخص قريب منها يقعد معاها و يحاول يتكلم معاها ..
سالي : تمام يا دكتور ...
مشي الدكتور و سالي كلمت الباشا و قالتله علي كل حاجه ..
*عند فهد *
مشي بالعربيه عشان يلحق قاسم و يتكلم معاه ..
فهد : فضل ماشي بالعربيه ورا قاسم عشان يلحقه لكن قاسم كان بيحاول يتجنبه أو يتكلم معاه بعدين رن عليه علي التليفون عشان يقف ..
قاسم : رد عليه بعدين قال عايز اي
فهد : اوقف في مكان خلينا نتكلم ..
قاسم : هنتكلم في أي ..
فهد : يا عم اقف بس ..
قاسم : ركن علي جمب و نزل من العربيه ..
فهد : نزل و قرب منه و قال هتقدر تساعدني ازاي ..
قاسم : ملكش دعوه انت مش كلفت يزن بالمهمة دي ..
فهد : مش ناقص شغل عيال كل دقيقه بتعدي بنعرض حياه ماسه للخطر ..
قاسم : بدأ يتكلم معاها و يقوله علي الخطه الي هتتعمل و ازاي هيلاقوا ماسه ...
فهد : و ده كله هيحصل ازاي و احنا منعرفش طريقها كل الي نعرفه أن هي مع واحد اسمه الباشا
قاسم : حلو اوي كده انا حالياً هكلم الرجاله بتوعي و نشوف هيحصل اي ..
فهد : و انا كلمت الرجاله و هما بيدورو عليه من امبارح و مفيش اي أثر ليه ..
قاسم : متقلقش هنلاقيها ...
فهد : تمام و فجاءه تليفونه رن بنفس الرقم بتاع الصبح ..
قاسم : رد عليه ممكن يكون في حاجه تبع ماسه ..
فهد : الو ..
قاسم : بصوت واطي افتح المكبر ..
فهد : مين ...
الباشا : فهد بيه ازيك ...
فهد : مين ..
الباشا : مش عيب عليك لما تنساني ..
فهد : انت مين أنجز ..
الباشا : نسيت شاهي ...
فهد : شاهي ..
الباشا : شاهيناز ضياء السكرتيره الشخصيه لحضرتك..
فهد : افتكر بعدين قال بصوت عالي انت مين و تعرف شاهي منين ..
الباشا : زي ما قتلتها و زعلاتني عليها أنا بقا هزعلك علي ست الحزن و الجمال...
فهد : انت عارف لو حصلها حاجه هقتلك انت فاهم ..
الباشا : انت عارف انا مش هعمل زي ما انت عملت مع شاهي انا هخليها تتمني الموت طول ما هي معايا ..
فهد : شاهي هي الي هربت منك عشان انت شخص مريض ..
الباشا : لا انت اغتصبتها و ده الي خلاها تهرب و تموت نفسها ..
فهد : انا مغتصبتهاش و هي ممتتش ...
الباشا : برضو هحرق قلبك عليها ...
فهد : مش هتعرف تعمل حاجه و لسه هيكمل الخط قفل ..
قاسم : انا دلوقتي كلمت الرجاله و هيىوحوا يشوفوا المكان الي كان بيرن منه ...
فهد : احنا لازم نروح معاهم ...
قاسم : بلاش تعمل حركه غباء دلوقتي و تضيع كل حاجه..
فهد : ماسه في خطر مع المجنون ده ...
قاسم : اهدي انت دلوقتي و كل حاجه هتتحل ..
عدي حوالي ساعه و كان الموقع الي الاتصال جه منه اتحدد ...
فهد : ها قالك اي ..
قاسم : هما دلوقتي قدام مكان بس مش متاكدين أن هما جوه و لا لا ..
فهد : احنا لازم نروح معاهم ..
قاسم : لا أفرد مكنتش هناك هنعرض نفسنا للخطر و خلاص هما هيدخلوا و يشوفوا و لو جوه هنروح معاهم...
فهد : انا مش عارف اي البارد و طوله البال الي عندك دي ...
قاسم : ده مش برود ده خوف و قلق عليكم .
فهد : سابه و دخل يقعد في العربيه بعد كده دخل قاسم قعد جمبه..
*عند ماسه *
ماسه : بدأت تفوق
و كانت سالي قاعده قدامها بتلعب علي الفون بعدين سمعت صوت ماسه و هي بتحاول تقوم ...
سالي : فضلت تنادي علي الباشا ...
الباشا : حلو اوي قالت حاجه اول ما قامت ...
سالي : لا و لا أي حاجه ..
الباشا : تمام اوي كده بصي هتعملي اي انتي بقا راح مطلع برشامه من جيبه و قال شويه و أيديها تشرب دي مع كبايه عصير تمام و اول ما تنام نادي عليا ..
بعد حوالي ساعه من الوقت الي ماسه فاقت في ..
فهد : انا نفسي افهم لي احنا منروحش معاهم ...
قاسم : انت غبي يا بني انا مش لسه مفهمك ..
فهد : زفر و قالت أنا غاير في داهيه..
قاسم : يابني استني اسمع ..
بعدين تليفونه رن و كان المتصل حد من رجالته ..
قاسم : ها لقيتوها...
هو : اه يا قاسم بيه و بعتلك دلوقتي الموقع بتاع المكان ..
قاسم : رن علي علي فهد و قاله ...
"عند ماسه *
دخل : الباشا عليها و كان حاطط من العطر بتاع فهد بدأ يفتح زراير القميص و يقرب منها و هي كانت قاعده علي السرير و مش مركزه خالص بسبب البرشام ..
ماسه : انت مين ..
الباشا : مردش عليها و بدأ يقرب منها و يمشي ايدو علي رجليها و ضهرها ..
ماسه : بتحاول تقاوم و بتقول ابعد ...
الباشا : مهتمش لكلامها و حصل الي حصل
*عند فهد*
عدي نص ساعه علي ما وصلوا المكان الي موجود فيه ماسه ..
دخل فهد بسرعه من غير ما يستني الرجاله تأمن المكان الأول ..
قاسم : و الله العظيم غبي و تضيعنا و بعدين مشي وراه ..
بعد شويه من البحث عن ماسه في الفيلا دخل أخيراً اخر اوضه و اول ما فتحها لقي الباشا بيحاول يقلع ماسه هدومها و كان في دم علي السرير ...
راح سحبه بعدين اداله بوكس في وشه و اتخانقوا هما الاتنين و في وسط الخناقه طلع الباشا سلاح من جمبه و بدأ يتخانق هو فهد علي الي يمسك السلاح و فجاءه من بين الخناقه طلقه تطلع من المسدس و الاتنين يقعوا علي الأرض و الدم نازل حواليهم ..
قاسم : اول ما دخل اتصدم بعدين مسك دماغه و قعد علي الأرض ...
↚
قاسم : اول ما دخل اتصدم بعدين مسك دماغه و قعد علي الأرض...
فهد : واقع علي الارض و فوقيه الباشا متصاب بطلقه في بطنه ..
بعدين قال أنت متخلف يابني تعالي شيل الزفت ده من عليا ..
قاسم : اخد حوالي دقيقتين علي ما استوعب الموقف بعدين قام و حاول يساعد فهد ...
فهد : اي ده حمار وقع عليا و مش كفايه كان عايز يموتني لا جاي ينام عليا بعدين راح يشوف ماسه ..
قاسم : احنا لازم نبلغ البوليس ..
فهد : اعمل فيه الي انت عايزه و بعدين راح يشوف ماسه..
قاسم : واقف و مدي ضهره لفهد و بيتكلم في التليفون مع الشرطي ...
فهد : اول ما قرب من ماسه شاف علامات مسكه ايد علي أيديها و في دم علي السرير كان خايف ليكون ملحقهاش حاول يغطيها ب جاكت البدله بتاعته عشان كان لبسها كله متقطع و مخلوع ...
قاسم : لف عشان يكلم فهد لكن اول ما شاف شكل ماسه لف تاني ..
شويه و خرج فهد و هو شايل ماسه و قاسم ماشي وراهم ..
فهد : افتح باب العربيه ده قصده الباب الخلفي ...
انا هاخد ماسه و اطلع بيها علي المستشفى و انت طمنهم ...
قاسم : أتفهم الموقف و قاله طيب محتاج اي مساعده ..
فهد : لأ لو حد سأل قوله اننا بخير و جايين وراك ..
قاسم : ماشي و ركب العربيه و مشي ...
الباشا : طلع من الفيلا و هو حاطط أيده مكان الجرح و ماسك سلاح و مصوبه علي
فهد بعدين قال رايح فين يابن الدمنهوري ده انا حتي لسه مختش حقي راح ضرب طلقه جت في صدر فهد راح وقع علي الأرض و جمبه ماسه ..
قاسم : مكنش بعد اوي لدرجه ان هو سمع صوت الطلقه راح لف بسرعه و مشي باتجاه المكان الي كانت ماسه محبوسه في ...
الباشا : مقدرش يستحمل اكتر من كده راح واقع علي الأرض هو كمان ..
قاسم : اول ما وصل لمح عربيه فهد لسه واقفه راح نزل بسرعه من العربيه لقي
فهد مرمي في الأرض و جمبه ماسه و الباشا واقع علي أول داخله الفيلا ...
جري بسرعه عشان يشوف فهد الي كان الدم معبي هدومه ..
فهد : بيتكلم بصوت مش مسموعه خلي بالك من ماسه هي ملهاش حد كان بيتكلم اكنه حاسس ان ده اخر نفس ليه ..
قاسم : و في شويه دموع متجمعه في عينه قال هتقوم صدقني و هترجع انت و ماسه كويسين متنامش انت ..
فهد : بص ناحيه ماسه و قال علي فكره هي لسه بنت الدم ده نازل من أثر العمليه بتاعت
الزايده و الجرح الي في رجليها خلي بالك منها اعتبرها امانه يا قاسم ..
قاسم : بطل كلام بقا و يلا قوم معايا عشان نروح المستشفي ..
فهد : لأ انا خلاص روح شوف ماسه عشان فقدت دم كتير ..
قاسم : لاحظ أن عربيات البوليس و الاسعاف الي كان مبلغهم و هو جوه مع فهد قبل
ما يخرجوا وصلوا راح جري علي عربيه الاسعاف و قال متصاب ب طلقه جمب القلب و لازم يتنقل المستشفى فوراً ...
بتوع الاسعاف راحوا و نقلوا فهد و طلبوا عربيه تاني عشان الباشا بعد ما قاسم قال إن
هو هيجيب معاها ماسه عشان عربيه الاسعاف ممكن تتأخر ...
نقلوا فهد و ماسه المستشفى و كان في عربيه إسعاف تاني ماشيه في عكس اتجاه العربيه الي فيها فهد و دي كانت راحه تنقل الباشا ..
قاسم : و هو ماشي شافها بعدين بص في المرايه بتاعت العربيه بيشوف ماسه ...
بعد حوالي 10 دقايق كانت عربيه الاسعاف وصلت قدام مستشفي الحريري التخصصي
و الممرضين خارجين بسرعه من الاستقبال عشان ينقلوا فهد لان حالته كانت خطيره ...
صوت صفاره الاسعاف ماليه المكان و الناس شغاله تبعد عشان الحاله الي نازله ..
الممرض : الشخص ده فقد دم كتير و قلبه وقف مرتين في الطريق *الباشا*
الممرضين جابوا النقاله و نقلوه لجوه ...
قاسم : وصل المستشفى بعدين نزل و فتح الباب و بدأ يشيل ماسه براحه لأن الجرح بتاعها كان بينزف ...
اول ما دخل بيها الطوارئ وقف في نص الاوضه و فضل يزعق عشان يبعتوا دكتور يروح يشوفها ..
الممرضه : تقدر تحطها علي السرير ده و الدكتور جاي حالاً ..
قاسم : لأ انا عايز دكتوره و ياريت تيجي بسرعه ..
يزن : كان ماشي في المستشفي و اول ما سمع صوت الزعيق قرب منهم عشان يشوف في أي ..
الممرضه : حضرتك ممكن تهدي انت بتزعق لي كده في مرضه هنا ..
يزن : من ورا اعملي زي ما الاستاذ قال و يلا علي شغلك ..
قاسم : لف يشوف مين الي كان بيتكلم و ماسه لسه علي أيده ..
يزن : لسه كان هيتكلم معاه راح شاف ماسه و قال مش دي مرات فهد ..
قاسم : انت تعرفها منين ...
يزن : انا الشخص الي نقلتها المستشفى لما كانت في الشارع...
قاسم : انت يزن ..
يزن : ايوه ..
قاسم : طب تقدر توفر دكتوره حالاً عشان تشوف ماسه لأني عايز اروح اطمن علي فهد عشان هو كمان متصاب ..
يزن : أكيد و راح عمل تليفون و كان في خلال دقايق كانت الدكتوره راحت و استلمت الحاله ..
قاسم : بعد ما ساب ماسه مع الدكتوره و معاها يزن راح يشوف فهد
يزن : واقف مع الدكتوره و هي بتشوف ماسه ..
الدكتور : ممكن تطلع برا حضرتك علي ما اكشف علي المريضه ..
يزن : كان قلقان لنفس المشكله تحصل تاني بعدين قال ثواني و رن علي السكرتيره الشخصيه بتاعت أبوه تنزل..
السكرتيره : خير يا يزن بيه ..
يزن : عايزك تفضلي مع ماسه هنا لحد ما الدكتوره تخلص ..
السكرتيره : أكيد و دخلت جوه مع الدكتوره ..
الدكتوره : مكنش في لزوم تيجي ..
السكرتيره : دي أوامر يا دكتوره و لازم تتنفذ ..
و بدأت الدكتور تكشف علي ماسه و تختبر عذريتها ..
بعد ما خلصت ندهت علي يزن يدخل ..
يزن : هي كويسه دلوقتي ..
الدكتوره : محتاجه شويه راحه و هترجع احسن من الاول ..
*عند فهد*
فهد : كان نايم علي سرير العمليات و الدكاتره واقفه حواليه ..
واحد من الدكاتره الي كانت واقفه قال احنا لازم يكون معانا دكتور قلب هنا تحسباً لأي أمر طارئ ..
و بالفعل تم طلب دكتور قلب عشان يبقي معاهم في العمليات ..
قاسم : قاعده بره قدام العمليات و شايف الدكتور داخل القلق سيطر عليه و قام جري عليه ..
خير يا دكتور في أي ..
الدكتور : لسه منعرفش اي حاجه هما طلبوني تحسباً لأي أمر لان الطلقه داخله في مكان خطير جداً *قريبه من القلب* و بعدين قال عن أذنك و دخل ..
قاسم : رجع قد علي الكرسي تاني و حط وشه بين كفين ايدو ..
شويه و جاله اتصال من البيت ..
الجد : اي يابني فينك انت و ابن عمك اصل برن عليه تليفونه مقفول و انا قلبي واجعني و مش مطمن هو كويس .. ؟
قاسم : لأ يا جدي مش كويس خالص و بعدين احنا في المستشفي ...
الجد : مستشفي اي يابني و فهد ماله اتكلم و قول حاجه ..
قاسم : احنا في مستشفى الحريري يا جدي ..
الجد : انا جاي حالاً ..
قاسم : انت تعبان خلقه و المستشفى مليانه مرضي متجيش و انا هطمنك اول ب اول ..
الجد : انا قولت كلمه و خلاص بعدين قفل التليفون ..
قاسم : بيرن تاني عشان يقوله يجيب هدوم لماسه معاه لكن مردش عليه ...
الجد : بت يا صفيه انتي يابت
صفيه : ايوه يا جدي في أي بتزعق لي ..
الجد : اطلعي نادي عمك من فوق و قوليه تعالي عشان هنروح المستشفى ..
صفيه : خير يا جدي في أي ..
الجد : فهد ابن عمك في المستشفي و لأزم نروح نشوفه ..
صفيه : طلعت بسرعه و فضلت تخبط علي باب الاوضه بتاعت عمها لحد ما مرات عمها هي الي فتحت الباب و كانت لابسه قميص نوم لحد الركبه و عليه روب طويل ..
رانيا : اول ما فتحت الباب قالت خير في أي تاني ..
صفيه : كانت مكسوفه من الموقف و بعدين قال ممكن تقولي لعمي ينزل يكلم جدي بسرعه ..
رانيا : قوليه تعبان و دخلت و قفلت الباب ..
صفيه نازله علي السلم خبتط في ريتال من غير قصدها ..
ريتال : ياريت تحاسبي بعد كده و سابتها و مشيت ..
صفيه : كملت نزول و راحت قالت لجدها مرات عمي قالت أنه عيان ..
الجد : خليه يمشي وراه هقول اي بس و طلع بره القصر ركب العربيه الي كانت هتنقله هو و ابنه دخل العربيه و معاه واحد من الغفر ...
بعد شويه وصلوا و دخلوا المستشفى ..
الجد : بيكلم قاسم فهد فين يابني
قاسم : لسه في العمليات يا جدي ..
*عند ماسه *
فاقت ماسه و مكنتش فاكره اي حاجه حصلت اخر حاجه فكراها هي ريحته العطر و صوت ضرب النار ..
حاولت تقوم لاكن اثار الخياطه بتاعت العمليه كانت بتوجعها ..
الممرضه : دخلت الاوضه الي فيها ماسه عشان تغير المحلول و تطمن عليها و ده كان بناءً على كلام يزن ....
ماسه : انا هنا من أمتي و أي الي حصل ..
الممرضه : حصل حاجات كتير في واحد اسمه فهد بيقولوا انو جوزك بقاله اكتر من 6 ساعات في العمليه و لسه مطلعش و الجو بره متوتر جدا..
ماسه : حاولت تقوم براحه لكن كانت هتقع طلبت من الممرضه تساعده ..
لكن هي مقبلتش خافت من العواقب ف مشيت ماسه لوحدها و كانت حاسه بدوخه كبيره بس حاولت تتماسك لحد ما خرجت من الاوضه....
يزن : شافها و قال ممكن أفهم حضرتك رايحه فين ..
ماسه : ممكن تساعدني لحد ما اوصل لحد ما اوصل عند غرفه العمليات....
يزن : بس انتي مش كويسه خالص ..
ماسه : لأ انا كويسه و بعدين لأزم اكون جمب فهد و سابته و مشيت لكن هو لحقها بسرعه و سندها علي ما تروح هناك ..
قاسم : اول ما شاف ماسه زعق و قال طلعتي لي من الاوضه و انتي في الحاله دي ..
ماسه : مهتمتش لكلامه بعدين قالت فهد فين ..
قاسم : لسة في العمليات و بعدين سندها تقعد علي الكرسي جمب جدها الي كانت كل ملامح الصدمه علي وشه ...
الجد : انتي عايشه و بدأ يمشي ايدو علي ملامحه الباهته و بعدين قال انتي عايشه بجد و قرب منها وحضنها براحه و قال حمد الله على سلامتك يا بنتي ..
اكتفت ماسه بهز دماغها لان صوتها مكنش طالع خالص ...
شويه و الدكتور خرج بعدين قال محتاجين دم ضروري زمره O+ عشان للأسف مش موجود منها هنا في بنك الدم..
قاسم : ازاي مستشفي طويله عريضه مفهاش دم ..
الدكتور : حضرتك دي زمره نادره جداً *بصوا انا معرفش إذا كانت نادره و لا تمام *.
يزن : تقدروا تسحبوا مننا كلنا دم و شوف مين اكتر واحد مناسب....
الدكتور : اتفضلوا مع الممرضه من هنا الكل عمل التحليل ما عدا ماسه الي كانت تعبانه ..
ماسه : أنا عايزه اعمل التحليل ..
الدكتور : يا مدام مينفعش حضرتك لسه خارجه من عمليه من يومين بالظبط و الجرح بتاعك كان مفتوح ..
ماسه : بس انا متوقعه أن زمره دمنا واحده ..
الدكتور : ده في خطر علي حياتك و سابها و مشي ..
الممرضه بدأت تسحب الدم منهم
الدكتور : ياريت التحاليل تطلع بسرعه احنا محتاجين الدم حالاً ..
الممرضه : حاضر ..
*عند الباشا *
سالي : واقفه قدام الاوضه الي فيها الباشا هما صح قدرو ينقذوه لكن ليه حالته خطر فكان لا م يتحط في العنايه المركزه .... جه واحد وقف جمب سالي و قال عارفه مين الي عمل كده ..
سالي : اتكلمت و هي لسه بتبص من الشباك الي في الباب .. فهد الدمنهوري و هو حالياً في المستشفى معانا لأن الباشا قبل ما يقع كان ضرب عليه نار و الطلقه جت في صدرو.
شخص مجهول : حلو اوي كده يعني المهمه بتاعتي بقت سهله و هقدر اخد روحه و هو هنا ...
سالي : أنا معاك في أي حاجه المهم أن احنا نخلص عليه و ناخد حق الباشا ..
شخص مجهول : تعالي ورايا ...
سالي : طب و الباشا ..
شخص مجهول : أنا عامل حساب كل حاجه يلا ..
*عند فهد *
الدكتور : بيكلم الممرضه النتائج طلعت ..
الممرضه : ايوه حضرتك و مفيش حد اتطابق...
الدكتور : مفيش عندنا وقت كبير احنا لازم نلاقي دم باي طريقه ..
ماسه : راحت للممرضه و قالت ممكن تشوفي زمره دي أنا كمان ...
الممرضه : بس انتي حاله حضرتك متسمحش انك تتبرعي ..
ماسه : يا ستي أنا راضيه و سامحه بكده ممكن بقا تشوفي الدم ..
الممرضه : تعالي معايا من هنا ..
دخلت ماسه معاه و بدات الممرضه تسحب الدم و بعد حاولي عشر دقايق النتيجه طلعت و لكن مش متطابقه ..
*عند سالي *
سالي : بتقول انت جايبني هنا لي ..
شاهين : انتي تسمعي كل كلمه هقوله تتنفذ عشان تقدر ناخد حق الباشا ..
سالي : في أي طيب و بدأ هو يقولها علي الخطه و اي الي هيحصل ..
*عند فهد*
الدكتور : خرج و قال للأسف ملحقناش نلقح المريض و ...
شخص مش متوقع أنه يجي انا هتبرع بالدم ..
الكل كان واقف مصدوم مش عارف يقول اي أنعام اول ما شافت الشخص ده اغمي عليها من الصدمه
↚
الكل جري علي انعام ما عدا الجد الي راح وقف قدام الشخص
ده و ضربه بالقلم و قال أنت اي الي جابك هنا ..
خالد : جاي اشوف ابن اخويا ...
عبد الحميد : لسه فاكر أن انت عندك عيله ...
الدكتور : لو سمحت احنا محتاجين كل دقيقه ..
خالد : أنا جاهز يا دكتور ..
الممرضه : حضرتك تعالي معايا من هنا ....
الجد : كلامنا لسه مخلصش ..
ماسه : مع انعام في الاوضه ممكن افهم مالك و اي الي حصل بره ده
انعام : كل الي بتعمله بتعيط بس و مفيش اي رد ..
قاسم : دخل الاوضه و قال ممكن افهم اي الي حصل بره و مين ده ..
انعام : قالت عمك خالد ..
قاسم : رزع الباب و قفلوا و خرج بره...
الجد : في أي ..
قاسم : اي الي رجعوا تاني مش كفايه الي حصل ..
الجد : نطمن بس علي فهد و حسابه معايا ...
الممرضه : نتائجه التحاليل طلعت و النتائج كانت متطابقة...
الدكتور : تمام جهزي الاستاذ كويس
ماسه واقفه قدام العمليات مستنيه اي كلمه من الدكاتره ..
الجد : بيكلم ماسه لسه مفيش خبر...
ماسه : قعدت علي الكرسي و حتط ايديها مكان العمليه و كانت بتتوجع ..
قاسم : انتي كويسه ..
ماسه : حاسه بوجع في جمبي هيموتني ..
قاسم : طب تعالي ارتاحي في الاوضه..
ماسه : لأ لما اطمن علي فهد الاول ...
بعد شويه الدكتور خرج و قال الحمد لله لحقنا المريض و هو كويس دلوقتي ..
ماسه : قامت براحه و قالت طب نقدر نشوفه دلوقتي ..
الدكتور : للأسف لأ احنا نقلناه دلوقتي العنايه المركزه لأن ال 24 ساعه الجايين هما الي الي هيحددو ..
ماسه : هما 5 خمس دقائق بس مش هتأخر ...
قاسم : دي مراته يا دكتور خليها تشوفه شويه صغيرين بس ..
الدكتور : روحي مع الممرضه دلوقتي عشان تعقمي نفسك ..
ماسه : ماشي شكرا يا دكتور ..
خالد : خارج من الاوضه بعد ما اتبرع ب الدم ..
الجد : سحبه من أيدو و قال تقدر تفهمني الي جابك هنا و راجع لي بعد كل الي عملته ..
خالد : راجع عشان اخد حقي الي حرمتني منه بسبب واحد متستاهلش ..
الجد : زعق و قال قطع لسانك الي بتتكلم عليها دي تبقي مرات أخوك ..
خالد : دي واحده كدابه انت لو تعرف الحقيقه مش هتقول كده ..
الجد : حقيقه اي مفيش غير حقيقه واحده و الكل عارفها ..
خالد : بس مش دي الحقيقه ...
قاسم : قرب منهم و سحبه من أيدو و قال كلامنا مش هنا عشان الصوت و طلعوا بره ..
*عند ماسه *
ماسه : قاعده علي الكرسي قدام فهد و بتتكلم معاه ..
مش هتقوم بقا مسمي نفسك امبراطور الصعيد و انت اصلا كتكوت مبلول كانت
بتتكلم و الدموع في عينيها قوم بقا أنا لسه مخدتش حقي
و بعدين أنا مش عايزه ارجع وحيده تاني مع أن انت كنتي بتزعلني
بس كنت حاسه معاك بالأمان حاسه ان ليا سند لو حد كلمني اقدر اشكيه من ساعه ما بابا مات مكنتش بهتم باي راجل
و قولت أن خلاص مش هثق في حد تاني من بعد بابا لكن انت
غيرت ده كله و بعدين ده كله حصل بسببك لو كنت صدقت اني معملتش حاجه مكنش كل ده حصل ...
الممرضه : حضرتك الوقت خلص ممكن تخرجي عشان المريض محتاج راحه ...
ماسه : مسحت الدموع من علي عينيها و قالت حاضر جايه ...
*عند الباشا *
سالي : قاعده علي الكرسي قدام السرير بتاع الباشا و بتتكلم معاه من بعد ما فاق ..
شاهين : قاعد علي الكنبه الي ورا بعدين قال استفدت اي بعد ما عملت كده أنت لي مش ناوي تفهم أن أي غلطه ممكن تودينا في داهيه انت ناسي احنا شغالين في أي ...
الباشا : بيتكلم مش ناسي يا شاهين بس هو غلط معايا و انا كان لازم اخد حقي منه ..
شاهين : انت قولت بلسانك منه مش من مراته انت متصور الغلطه الي كنت هتعملها ...
الباشا : يا عم اسكت هو أنا نجحت في دي كمان ..
شاهين : انت اي يابني اي الغباء الي انت في ده
الباشا : ده مش غباء ده انتقام هو اخد مني شاهي زمان و انا دلوقتي هاخد حقي منه و اندمه علي مراته ..
شاهين : ابقي قبلين لو عرفت تخرج من هنا البوليس بره و ايدك الي في الكلبشات دي هتعمل فيها أي ..
سالي : قامت و قعدت قدامه علي السرير و قالت ممكن تهدي كده و متزعلش نفسك ..
شاهين : لو السنيوره خلصت واصله الحب دي تنجز عشان اروحها معايا ..
سالي : هجيب شنطتي و جايه ..
*عند خالد *
قاسم : ممكن بقا افهم اي الي رجعك تاني ...
خالد : راجع عشان اوضح الحقيقه الي اختفت من سنين. .
قاسم : حقيقه اي حقيقه انك قتلت أخوك ...
خالد : بيزعق مقتلتهوش هو كان ميت لما دخلت ..
قاسم : و بعد الكلام ده المفروض نصدقك صح ..
خالد : لازم تصدقوني لاني معملتش حاجه و الله العظيم ما عملت حاجه ..
الجد : انعام شافتك و انت بتقتله....
خالد : والله العظيم كدابه أنا لما دخلت مكنش في حد غيرها في الاوضه و كانت متوتره
جامد اول ما شافتني بعدين خرجت و بعد شويه لقيتها قطعت الهدوم بتاعتنا و فضلت تصوت ..
قاسم : عندك دليل ..
خالد : ايوه بس مش معايا دلوقتي اسبوع بس و كل حاجه هتوضح ...
الجد : طول الاسبوع ده مشفش وشك عندي في القصر انت سامع ....
*عند ماسه *
بعد ما خرجت ماسه من العنايه المركزه راحت قعدت علي الكرسي مستنيه قاسم ييجي ..
يزن : ممكن اقعد ..
ماسه : أكيد اتفضل ..
يزن : أنا يزن صاحب فهد
ماسه : و انا ماسه ..
يزن : عامله اي دلوقتي و جمبك عامل أي ..
ماسه : بقيت احسن بعدين قالت انت تعرف منين اني جمبي تعبني ..
يزن : الصراحه أنا اعرفك من قبل ما اعرف انك مرات فهد ..
ماسه : بس انا اول مره اشوفك ...
يزن : حط ايدو علي رأسه من ورا و قال بتوتر ما هو أنا الشخص الي نقلتك علي المستشفي بعد ما اغمي عليكي في الشارع ...
ماسه : الصراحه مش عارفه اقول لحضرتك اي بس شكرا ..
يزن : العفو علي اي ده واجبي بعدين تلبفونه رن راح قالها عن أذنك و راح يرد علي الموبيل ...
قاسم : دخل هو و خالد و الجد ..
خالد : الف سلامه عليكي .
ماسه : الله يسلمك ...
قاسم : دخلتي شوفتيه ...
ماسه : ايوه بس كان باين عليه التعب اوي ...
قاسم : بكره يخف و يقوم بالسلامه بعدين حاله تليفون راح بعد شويه عنهم و بدأ يتكلم ..
المتصل : أنا عملت زي ما حضرتك قولت و ب الفعل لقينا شويه وثائق و حاجات ممكن تهمك في الفيلا .
...
الجد : ساب قاسم و راح قعد علي الكرسي و رن علي البيت عشان يطمنهم .
.
صفيه : قاعده في الصاله و بتدعي أن فهد بقوم بالسلامه التليفون بتاعه رن ..
الجد : اي يا بنتي عاملين اي دلوقتي ...
صفيه : احنا كويسين يا جدي فهد عامل أي دلوقتي ..
الجد : كويس خرج من العمليات و حالياً مستنينه يصحي ..
صفيه : ربنا يقومه بالسلامه يا جدي و ماسه عامله اي دلوقتي....
الجد : أهو يا بنتي بتحاول تبقي كويسه خصوصاً أن هي لسه خارجه من العمليه مكملتش يومين ..
صفيه : ربنا يشفيها يارب و يقوم فهد بالسلامه ...
الجد : دقولتي عمك علي هيجي قدام الباب جهزي شويه هدوم لفهد و ماسه و ابعتيعم معاه ...
صفيه : حاضر يا جدي ..
الجد : قفل معاه و راح يشوف انعام ...
انعام : قاعده في الاوضه من ساعه ما فاقت ...
الجد : انتي كويسه دلوقتي ...
انعام : اه يا عمي الحمد لله....
الجد : أنا عارف انك اضايقتي من وجود خالد بس مكنش في حل تاني يا بنتي ...
انعام : لفت وشها الناحيه التانيه و قالت و الي عمله ده هتسامحه عليه برضو ..
الجد : اكيد لا و مرضاش يقولها علي اي حاجه من الي خالد قاله ...
*عند قاسم *
قاسم : حلو اوي كده هتروح دلوقتي و تسلم الملفات دي دلوقتي القسم و تبلغ علي
الباشا و تقول للظابط الي هناك قاسم بيه الدمنهوري هو الي بعتها لحضرتك ...
الراجل : تحت امرك حاجه تاني ...
قاسم : لا روح انت ...
بعد حوالي 6 ساعات فاق فهد و كان باصص للسقف و بيفتكر اخر حاجه حصلت معاه ...
الممرضه دخلت العنايه عشان تشوف اخبار فهد اي ...
فهد : اتكلم بصوت مبحوح و قال عايز مايه ...
الممرضه : راحت جابت مايه و ادتهاله بعدين قالت فهد بيه الحمد لله على سلامه حضرتك...
فهد : الي يسلمك أنا بقالي قد اي هنا ...
الممرضه : انهارده تاني يوم لحضرتك ...
فهد : أمال فين الناس الي كانت معايا ...
الممرضه : هعرفهم حالاً انك فوقت ...
خرجت الممرضه و قالت لأهله بعدين راحت قالت للدكتور ..
.
الدكتور : شايف حضرتك احسن دلوقتي ..
فهد : اه الحمد لله ..
الدكتور : دلوقتي هيتم نقلك علي اوضه عاديه و تقدر تشوف أهلك ...
فهد : تمام شكرا يا دكتور ..
و بالفعل تم نقل فهد في اوضه عاديه و حالته هو و ماسه بقت احسن بكتير و جه الوقت
الي خلاص هيرجعوا في البيت تاني في الوقت ده كانت الشرطه
بتقبض علي الباشا بعد ما الدكتور اداهم تقرير طبي أنو كويس و يقدر يخرج كمان . .
ماسه ماشيه هي و فهد ماشي معاه و قاسم سنده ..
و هما ماشيين في الطرقه بتاعت المستشفي شافوا الباشا و هو خارج مع الشرطي...
الباشا : بيلف وشه شاف فهد و هو ماشي جمب ماسه و ده الي عصبه راح ساحب
المسدس من جمب الظابط و صوب بيه علي ماسه و قال برضو
هحرق قلبك عليها و في وسط الكلام و و الزعيق طلعت طلقه مجهول المصدر و الكل صوت.....
↚
الباشا : بيلف وشه شاف فهد و هو ماشي جمب ماسه و ده الي عصبه راح ساحب
المسدس من جمب الظابط و صوب بيه علي ماسه و قال برضو هحرق قلبك
عليها و في وسط الكلام و و الزعيق طلعت طلقه مجهول المصدر و الكل صوت.....
النور أطفي و صوت الظابط بيقول في حد اتصاب..
فهد : قرب من ماسه براحه و اتكلم جمب ودنها و قال انتي كويسه ..
ماسه : ايوه انت كويس ..
فهد : انا تمام بعدين راح ناحيه قاسم و قال أنت تمام يابني ..
قاسم : انا كويس بس شكل مفيش حد اتصاب بعدين طلع تليفونه و نور الكشاف و قال الباشا فين ..
الظابط : تبقي دي خطه ولاد الكلب عشان يهربوه ...
فهد : مسك أيد ماسه و قال خليكي جمبي ..
ماسه : بصت لايدو بعدين بصتله و قالت حاضر ..
النور رجع تاني و كان فعلا الباشا مش موجود ..
الظابط : بيكلم قاسم حضرتك دلوقتي تقدروا تروحوا و هيكون معاكم حمايه لحد ما نمسك المجرم ده ...
فهد : شكرا مش محتاجين انا معايا رجالتي لو محتاج انت مساعده قول ...
الظابط : احب افكرك انا الرائد جلال الدين ..
فهد : مردش عليه و سابه و مشي ..
ماسه : انت ليك عداوه مع الظابط ده ..
فهد : باصص قدامه و قال ده حوار كبير يلا عشان شكلك تعبتي من الواقفه ...
ماسه : فعلاً حاسه ان جمبي واجعني مع ان المفروض بعد العمليه ارتاح من الوجع ده ..
فهد : ممكن يكون من الخياطه و اخدها و مشي ...
قاسم : من ورا من أمتي و انتو متفاهمين كده ..
فهد : بصله و قال خليك في نفسك انت ..
قاسم : طب أي رأيك اعرف المدام بمغامراتك و انت في القاهره و كان بيغمزله
فهد : والله العظيم نص كلمه كمان و أكون مبيتك هنا في المستشفي ...
ماسه : ببلاهه مغامرات اي فهد ..
فهد : خليكي في حالك انتي و بعدين مترميش ودانك مع أي كلمه تتقال ..
ماسه : قالت أنا مرمتش وداني علي فكره انتو الي بتتكلموا بصوت عالي ..
فهد : طب يلا قدامي ...
الجد : بيكلم خالد ابقي شوفلك مكان تقعد في لانك مش هترجع القصر معانا و احمد ربنا أن فهد ميعرفش اي حاجه و الي كان قتلك ...
خالد : هروح اقعد في أوتيل بعد قال حتي لو فهد عرف انا مش خايف لأني معملتش حاجه اخاف منها ...
الجد : لا عملت و ده سبب موت اخوك ..
خالد : قولت مش انا السبب كنت علطول بحاول اقولك الحقيقه لكن انت مصدق مرات ابنك الكدابه دي ...
الجد : متتكلمش علي مرات اخوك بالطريقه دي و يلا سلام ...
*في القصر *
كانت أنعام قاعده معاهم في المطبخ بيعملوا الاكل عشان خلاص فهد راجع هو ماسه ..
ريتال : انا نضفت ألاوضه فوق و ولعت فيها عود بخور *الاوضه بتاعت فهد *
خديجه : معلش يا ريتال يا بنتي روحي نادي البت صفيه عشان عايزاها ...
ريتال : عنيا يا مرات عمي حاضر ..
صفيه : كانت واقفه علي باب القصر مستنيه العربيات تيجي ...
ريتال : بتتكلم من غير ما تبصلها و بعدين قالت امك عايزاكي في المطبخ ...
صفيه : اتكلمت بنفس الطريقه و قالت طيب ..
ريتال : وقفت مكانها و قالت أنا انهارده لازم اقول لقاسم اني بحبه مينفعش كده ...
بعد حاولي نص ساعة كده كانت أصوات العربيات علي و الناس كلها كانت طالعه من بيوتها بتسلم علي فهد و بتتمني ليه السلامه...
حفيظه : و دي بتعتبر فهد اكتر من ابنها حمد الله علي السلامه يا ولدي و كانت بتعيط انت بخير عملوا فيك اي ولاد الحرام دول ..
فهد : رفع ايدوه و مسك رأسها بعدين باسها و قال انا بخير يا امي متقلقيش ...
خديجه : من ورا مش وقت عياط دلوقتي خليه يدخل يرتاح الاول ...
أنعام : معاكي حق تعالي يابني ...
ماسه : واقفه في زاويه لوحدها و في دموع متجمعه في عينيها و بتقول انا لي معنديش حد يخاف عليا كده حتي الي كنت بقول عليها امي اول ما عرفت أن موت اتجوزت و باعت البيت...
قاسم : بيكلم ماسه علي فكره انتي مش لوحدك انا هنا اخوكي لو حد زعلك قوليلي حتي لو الواد فهد ..
ماسه : ضحكت و قالت كان نفسي يسمعك و انت بتقول عليه الواد كان طلع عينك دلوقتي ...
فهد : واقف علي باب القصر و بيقول مش كفايه كده و لا أي يلا يا هانم ...
قاسم : ربنا معاكي بقا ..
ماسه : ده انت طلعت اخ ندل و مشيت راحت لفهد
فهد : هتفضل كده كتير يلا قدامي ..
قاسم : اهدي علي البت شويه ..
فهد : نفسي افهم انت بدخل نفسك لي بين اي اتنين متجوزين و لا عشان انت سنجل بائس ..
فضلوا يضحكوا عليه ..
الجد : بيحط أيده علي ضهر فهد و بيقول يلا يا بني عشان تطلع ترتاح أنت و مراتك ..
فهد : اخد ماسه من أيديها و طلع علي السلم ..
ماسه : اخدت انت علي مسكت أيدي ..
فهد : بصلها بطرف عينه و قال في مشكله ..
ماسه : بصتله بعدين كملت طلوع ....
حفيظه : تعالي يا ريتال انتي و صفيه عشان نجهز الاكل علي ما يرتاحوا شويه و بعدين ياكلوا ..
ريتال : بصت لقاسم الي كان واقف بيضحك لصفيه و اول ما شافها رجع كشر تاني ...
*عند الباشا *
سالي : و الله و لعبتها صح يا وزير *شاهين *
الوزير : عيب عليكي ده انا شاهين حتي ..
الباشا : انا دلوقتي مش فاهم هنعمل أي و ازاي وصلوا للمستندات بتاعت الشغل دي ازاي ...
الوزير : مره واحد غبي
حاطط ورق خطير ممكن يودي شغلنا كله في داهيه في فيلا و من غير خزنه ...
الباشا : ياريت تحترم نفسك و انت بتتكلم معايا انا مش اقل منك في حاجه هنا انتي
ناسي كل حاجه بقا مش كده ...
الوزير : لا هقول تاني غبي و ستين غبي كمان دلوقتي الورق ف أيد الشرطه و شغلنا كله في خطر ..
الباشا : مش هيفهموا حاجه منه لازم يتفك الشيفرات علي الكمبيوتر الاول ...
الوزير : انت ناسي دول مين صح ..
الباشا : لا ما نستش بس برضو احنا مش اي حد ..
الوزير : انت عارف أن الرائد جلال بيمسك لينا علي اي غلطه و كان نفسوا يمسكنا من زمان
و انت دلوقتي اديته رقبتنا كلنا ...
سالي : ممكن بقا تكملوا كلام بعدين بعدين قالت للباشا انت لازم ترتاح دلوقتي ..
الباشا : قام معاها و قال انا محتاج ممرضه معايا عشان تبقي تغير علي الجرح و تشوفه ..
الوزير : مفيش زفت هتيجي انت عايز تكشف مكانا معاك سالي أهي تعمل الي انت عايزه ..
سالي : قصدك اي ب الي
هو عايزه انا كمان هنا زي زيكم في المصلحه ..
الوزير : ضحك ضحكه رجوليه عاليه بعدين قال اه ما انا عارف ب أماره الشقه الي في العجمي و شقه القاهره و كان بيغمزلها ...
الباشا : انا مسمحلكش تتكلم معاها بالطريقه دي انت فاهم و سابه و اخد سالي من أيديها و مشي...
سالي : انت هتتجوزني بعد الي حصل بنا صح ..
الباشا : مش وقت كلام دلوقتي انا عايز استريح ..
سالي : تمام تعالي و بالمره اغيرلك علي الجرح ...
*عند فهد *
فهد : قاعد علي حافه السرير و بيشوف الاب توب بتاعه و مش مركز مع ماسه الي شغاله تناديه ...
ماسه : فهد ...يا فهد ..
فهد : هاا ....اي بتقولي حاجه..؟
ماسه : لان انا بس كنت عايزه انزل اقعد معاهم تحت ..
فهد : ارتاحي الاول بعدين ابقي انزلي و بعدين احنا شويه و هننزل نامي شويه بقا ..
ماسه : بص الصراحه انا كنت هروح لصفيه أو ريتال عشان تغيري علي الجرح ...
فهد : بصلها بتغميضه عين و قال و هتقلعي هدومك قدامه مش كده ..
ماسه : أكيد عشان تشوف الجرح و تنضفه كويس ..
فهد : هو اي الي أكيد خليكي هنا و قام دخل الحمام ...
ماسه : هو بيعمل اي ده و بعدين ما اكيد لازم اقع التيشرت عشان تغيرلي عليه ...
شويه و فهد خرج من الحمام و كان معاه صندوق كده في علبه مطهر و قطن و شاش و لزق ..
فهد : اقلعي التيشرت و تعالي هنا ..
ماسه : نعم انت بتقول اي ..
فهد : بقول اي ....بقولك اقلعي الزفت و تعالي هنا عشان اغيرلك علي الجرح ..
ماسه : أكيد مش هخليك تعمل كده و بعدين انا مستحيل اقلع قدامك ..
فهد : ماسه انا هنا بأمر من باخد رأيك و انتي عارفه مبحبش اقرر كلامي كتير..
ماسه : و انا قولت مش هعمل كده ..
فهد : حط العلبه بتاعت المستلزمات الطبية علي السرير و فضل يقرب من ماسه ..
ماسه : بتهته في الكلام و بتقول انت هتعمل أي ..
فهد : و لا حاجه و بدأ يقلعها التيشرت و هي و لا حاسه بحاجه خالص ..
ماسه : فاقت من الصدمه الي كانت فيها و قالت خلاص انا هكمل...
فهد : ما كان من الاول ...
قلعت ماسه التيشرت و كانت قاعده قدامه ب الفنيله الكت كانت شغاله تغطي جسمها منه ..
فهد : ضحك عليها و قال
انتي هبله يا بنتي انتي مراتي يعني حلالي و بعدين انا يوم ما ابص لوحده أو تعجبني وحده مش هتكون انتي اكيد ...
طبعا كلام فهد ده جرح أنوثتها جدا هي اه بتلبس علطول بناطيل بس مش معني كده أن هي وحشه أو شبه الشباب ..
ماسه : في دمعه نزلت من عينيها لكن هي مسحتها علطول من غير ما يلاحظ ...
بعد حوالي 10 دقايق فهد قال انا خلصت و تقدري تنامي دلوقتي ..
ماسه : اخدت منه علبه المستلزمات الطبية و نزلت من علي السرير بعدين قالت انت كمان مش هتغير علي الجرح بتاعك ..
فهد : لأ غيرت عليه في المستشفي ...
ماسه : طيب و دخلت الحمام
و قعدت علي حرف البانيو بعد ما قفلت الباب بالمفتاح عليها و شغلت المايه جمبها و فضلت تعيط ...
عدي ربع ساعة و هي لسه في الحمام و ده الي قلق فهد ..
فهد : راح خبط علي باب الحمام و نده عليها ...
ماسه : ايوه ..
فهد : بتعملي اي ده كله انتي كويسه ..
ماسه : فتحت الباب و كانت عينيها حمراء جدا من كتر العياط ...
فهد : انتي كنتي بتعيطي ..
ماسه : قالت مفيش حاجه و كانت ماشيه لكن هو مسكها ..
فهد : انتي كنتي بتعيطي لي ..
ماسه : ممكن احضنك و اعيط و متسألنيش مالك ..
فهد : قرب منها و هو فاتح حضنه و ضمها ليه ..
مشي بيها لحد السرير و نايمه و طلع نام جمبها و هي لسه بتعيط ...
*عند قاسم *
قاسم : كان لسه جاي
من برا و هو بيتكلم في التليفون شاف ريتال قاعده علي المرجيحه و مش واخده بالها منه ..
قرب منها و قال الي مقعدك في وقت زي ده بره ..
ريتال : كنت مستنياك ...
قاسم : مستنياني انا لي ..
ريتال : اصل الصراحه كانت عايزه اقولك ..
قاسم : كنتي عايزه تقولي اي
بعدين جاله تليفون و بعد عشان يتكلم ...
شخص تالت لفها ليه وراح مديها بالقلم ..
ريتال : اول ما بصتله اتصدمت و فضلت تعيط و تقول أنا ..انا ....
اسفه علي التأخير بس كان لازم انزل احجز دروسي عشان انا ثانوي و كده و اكيد هخلي
الدراسه من اولوياتي و بعتذر مره تانيه عن التأخير...
#البارت_الثالث_عشر_|13|
#عشقت_امبراطور_الصعيد
شخص تالت لفها ليه وراح مديها بالقلم ..
ريتال : اول ما بصتله اتصدمت و فضلت تعيط و تقول أنا ..انا ....
فهد : و لا كلمه قدامي علي جوه ..
صفيه : واقفه قدام السلم و بتفكر زمان فهد عمل اي مع ريتال ..
ريتال : داخله بتعيط و مش موقفه ..
فهد : مسكها من دراعه و قال من أمتي و أحنا بتفكر في الحاجات دي هاا انطقي ..
ريتال : حاولت تتكلم بخوف انا أنا و لكن كلام فهد نزل زي الصاعقه عليها ...
فهد : خساره تعب مرات عمي في تربيتك و الله ضحت بشبابها عشانك
لكن طلعتي و لا تستاهلي الكلام الي بتقوله عليكي و سابها و مشي ....
صفيه : بتقرب منها و بتقول قولتلك نهايه ده وحشه و لو حد عرف هتروحي في داهيه ...
#منه_رضا
ريتال : ذقتها لدرجه ان هي خبتطها في الكنبه و قالت ده كله بسببك انتي الي روحتي و قولتي لفهد مش كده انتي مالك بحياتي و فضلت تزعق ...
صفيه : انا عملت كده عشان مصلحتك عشان بتحبي واحد اصلا مش عايزك في حياته واحد بيفكر في ست تانيه ..
ريتال : انتي كدابه قاسم مبيحبش حد ..
صفيه : طلعت من تليفونها صور لقاسم مع واحده و كانوا واقفين مع بعض علي الكورنيش و شكلهم كانوا في حفله ..
ها صدقتي خلاص صدقتي انو مش عايزك و بيفكر في ست تانيه ...
ريتال : الكلام ده مش صح و انتي جبتي الصوره دي منين ...
صفيه : من علي حسابه علي الانستجرام ...
ريتال : ذقتها و قالت و انتي ازاي عنده من غير ما انا اعرف ..
صفيه : انتي مالك و بعدين انتي تقربيله اي غير بنت عمه و بس و كانت بتأكد علي اخر كلمه قالتها ...
ريتال : انا البنت الي هيتجوزها و هتشوفي قريب ..
صفيه : بتضحك و بعدين قالت و ده هيحصل ازاي يا ريتال هانم ..
ريتال : اضحكي حلو بس عايزه اشوف ضحكتك دي بعدين في فرحي كده
ان شاء الله و سابتها و مشيت ...
قاسم : بعد ما خلص التليفون الي كان بيعمله دخل القصر و شاف صفيه
قاعده علي أول كنبه في الصاله و بتعيط ...
قرب منها و حط أيده علي كتفها و قال مالك ..
صفيه : انتبهت لوجوده بعدين مسحت دموعها و قالت ها.. لأ مفيش انا بس عيني وجعاني شويه أو باين دخل فيها حاجه ..
قاسم : طب وريني كده و مسك وشها في أيدو و ب الايد التانيه بدأ يفتح عينيها و ينفخ فيها ...
صفيه : خافت لحد يشوفهم و ياخد فكره غلط راحت قالت خلاص انا بقيت
تمام دلوقتي عن أذنك هطلع أنام عشان الوقت أتأخر ...
قاسم : تمام بعدين قال تصبحي علي خير ..
صفيه : و انت من أهل الخير ..
ريتال : قاعده علي حرف السرير و شغاله تقطع صورها هي و صفيه بكل غل ..
و بتفكر ازاي هتخلي قاسم يتجوزها ...
فهد : دخل الاوضه و شاف ماسه لسه نايمه و في دموع
علي خدها بعدين راح مسحها و اخد الاب توب بتاعه و
قعد علي الكنبه يشتغل عليه لكن عذاب الضمير مكنش
مخليه عارف يعمل حاجه بيفكر اد اي الي عمله معاها
كان غلط هي متستهلش كل ده منه رغم أن هي ملهاش
اي علاقه ب الي حصل معاه و بعدين هي في الاول و
الآخر مراته و المفروض يحترمها مش يقلل منها بعدين أتعهد مع نفسه انو هيحاول يتغير عشانها ...
*عند الباشا *
الوزير : كان واقف و باصص من الشباك و بينفخ سيجاره من النوع الفخم و بيقول للباشا احنا دلوقتي مش هنقدر نعمل حاجه عشان البوليس عينه علينا ..
الباشا : احنا لو معملناش دلوقتي مش هنقدر نعمل بعدين فهد لو رجع زي الاول مفيش مخلوق هيقدر يوقفه ..
الوزير : نفخ دخان السيجاره و قال تبقي غبي لو عملت حاجه دلوقتي و مين قال ان مفيش حد هيقدر يوقفه انت نسيت انا مين ..
الباشا : هتكون مين يعني ايد الريس الكبير * عاصي الحلواني *
الوزير : كويس أنك لسه فاكر و متنساش انك من غيري و لا حاجه ..
الباشا : بصله و قال تؤ انتو الي من غيري و لا حاجه لأن لو حد عرف الحاجات التانيه الي معايا هتروحوا في داهيه ..
الوزير : لسه غبي زي ما انت الورق ده لو وصل للحكومه هتكون نهايتك معانا و لا أي ..
الباشا : و دي حاجه تفوتني انا عملت كل احتياطاتي و أمنت نفسي يا وزير و كان بيقول اخر كلمه بنبره سخريه ...
الوزير : اول مره اعرف انك ب الوساخه دي
الباشا : ده انتو الي يشتغل معاكم يبقي حكم علي نفسه بالموت و بعدين
فيها أي لما أضمن حقي و اخاف علي نفسي مش ممكن تحصل لحظه غدر و كل حاجه تبوظ ..
الوزير : سابه و مشي و كان بيقول جواه و الله و لعبتها صح يا باشا ..
سالي : دخلت الاوضه الي فيها الباشا و كانت لابسه فستان بيكشف اكتر ما بيغطي من جسمها ...
و بعدين اتكلمت بدلع و قالت اي يا باشا مش هنام بقا و لا أي ..
الباشا : روحي نامي انتي انا مش فايق دلوقتي ..
سالي : طيب عايز حاجه ..
الباشا : لأ تصبحي علي خير..
سالي : و انت من اهل الخير...
*عند فهد *
الساعه تقارب 3 الفجر و كان فهد لسه مخلص شغل و نام مكانه علي الكنبه
ماسه : حست بقلق فصحيت من النوم و استغربت لما بصت في الساعه و ملقتش فهد جمبها..
قامت من علي السرير و راحت تشوفه لقته نايم علي الكنبه و الاب توب محطوط علي رجله راحت شالته و عدلت نومته و جابت بطانيه خفيفه من الدولاب و حطتها
عليه لأن الجو كان برد شويه ...
بعدين رجعت نامت تاني ..
فهد : فتح عينه بعد ما أتأكد أن هي خلاص راحت علي السرير و قال
وعد مني هخليكي تعيشي ملكه صح انا مبحبكيش بس هحاول اعوضك فقدان الاب الاخ و الام
الجد : بيكلم قاسم اي يا بني مفيش عروسه و لا أي عايز افرح بيك قبل ما اموت ..
قاسم : بعد الشر يا جدي و بعدين انا لقيت العروسه ناقص موافقه أهلها و هي ...
الجد : طب متقول فين أو بنت مين يمكن نعرفهم أو نعرف البت ...
قاسم : لأ ما انتو تعرفوها كويس يا جدي
الجد : قول يا واد و بلاش شغل المتهات ده ..
قاسم : صفيه بنت عمي ..
ريتال : كانت خارجه بالصنيه بتاعت الاكل و لما سمعت الاسم وقعت منها في الأرض ...
الجد : خير يا بنتي انتي كويسه .
ريتال : اه يا جدي الحمد لله..
الجد : امال مالك كده مش مظبوطه..
ريتال : هاا .. لأ أنا بس حسيت بشويه دوخه ...
قاسم : طب ما تطلعي تستريحي فوق ...
ريتال : كاتمه الدموع الي في عينيها و قالت حاضر و سابتهم و مشيت قبل ما دموعها تنزل قدامهم ...
الجد : ها ..يا بني كنا بنقول ..
قاسم : ضحك كنا بنقول اني عايز اطلب ايد صفيه بنت عمي ..
الجد : انا لو علي رأي معنديش لأنك نشير أخوها و أمها
الاول ...
رانيا : بصت لابنها بقرف و قالت و هما يطولوا ينسبوا ابني ..
قاسم : ماما ممكن بلاش كلامك ده و بعدين دي بنتهم و ليهم الحق يعرفوا مين الي هيتجوزها مش يرموها لأي حد و كان بياكد علي كلامه ..
رانيا : انت برضوا بتحاول تلمح لنفس الموضوع مش كده بس اسمع بقا انا أهلي مرمونيش ابوك الي حارب الدنيا عشان يتجوزني ..
قاسم : قام و وقف في وشها و قال الكلام ده تقوليه لحد غيري عشان انا عارف كل حاجه و سابها و خرج ..
الجد : خد يا بني مش هتفطر ...
قاسم : مليش نفس يا جدي ...
*عند فهد *
ماسه : ماسكه قام في أيديها و بتشك بي فهد في أيدو ..
فهد : اتخض و قام متعصب بعدين قال في أي ...
ماسه : متزعقليش و قوم يلا عشان جدك عايزك ..
فهد : انتي مجنونه يا بنتي عايزه تسمميني ..
ماسه : علي فكره الاقلم مفهوش سن و ده قلم رصاص أصلا ..
فهد : زعق و قال ماسه قومي من قدامي بدل و الله العظيم اديكي بوكس اخليكي متنفعيش تاني ..
ماسه : بصتله و قالت ربنا يسهل و قامت تاخد شاور ...
فهد : مسك دماغه و قال كل ما اقول هتتعدل ترجع تاني ..
ماسه : خلصت الشاور و طالعه بالروب بتاع الحمام ..
فهد : بصلها و قال حلو الهانم مبقتش تكسف و كان بيقرب منها ...
ماسه : سابته و مشيت ..
فهد : جاي مسك أيديها زقته..
ماسه : ممكن متلمسنيش و دخلت الأوضه الي فيها الهدوم ..
فهد : بص علي خيالها و دخل الحمام ..
ماسه : وا
قفه قدام الدولاب و مش عارفه تلبس اي ..
بعدين قررت تلبس فستان ..
شويه و طلعت و كانت لابسه فستان لونه ابيض و في خطين اسود من الجمب و لحد الركبه و لبست شوز أبيض ...
قاسم : قاعد في الصاله و شاف ماسه و هي نازله نده عليها ..
ماسه : صباح الخير امال فين الباقي ..
قاسم : جدك في المكتب و الباقي في المطبخ تعالي اقعدي عشان في اخبار حلوه ..
ماسه : قعدت جمبه و قالت قول الواحد بقاله كتير مفرحش ...
قاسم : انا هتجوز ..
ماسه : بتضحك احلف و بعدين مين سعيده الحظ ..
قاسم : صفيه بنت عمك ..
ماسه : قامت وقفت بعدين حضنته و قالت الف مبروك يا عم و في الوقت ده كان فهد نازله ..
فهد : كان مستحلف ليها بس مستني يطلعوا الأوضه و بعدين قال في أي ما تفرحونا معاكم ..
ماسه : قربت منه و قالت قاسم هيتجوز ..
فهد : الف مبروك و ربنا يسعدك يابني عشان متبقاش زي كده ..
ماسه : سمعت كلامه و بعدت عنهم و فضلت تعيط عشان هي متستهلش ده كله منه ..
الجد : مالك يا بنتي ..
ماسه : مسحت عينيها و قالت مفيش بعدين طلعت علي الأوضه ..
قاسم : نده علي الكل عشان يقولهم الخبر ده و يطلب أيديها من امها ..
فهد : كان واقف و بيدور بعنيه علي ماسه لكن مشفهاش ..
*عند الباشا *
الباشا : بيكلم سالي الي كانت نايمه علي صدرو و بيقول بعد الي هعمله انهارده ماسه عمرها ما تسامح فهد خالص هتكرهه و كده ابقا اخدت جزء من حقي ..
سالي : هو انت ناوي علي اي
الباشا : ناوي علي كل خير و قومي يلا عشان الوزير جاي و عايزين نقعد معاه ..
سالي : حاضر و قامت تلبس ...
الباشا : نفخ اخر نفس من السيجاره الي في أيده و قال نهايتك قربت يا امبراطور الصعيد ..*فهد *
*عند ماسه *
ماسه : كانت قاعده علي السرير بتعيط و بعدين في مسج جالها علي التليفون فتحتها و اول ما شافت الي في اتصدمت و قامت وقفت و حتط أيديها علي بوقها و فضلت تشهق ..
فهد : دخل الاوضه شاف حاله ماسه اتخض قرب منها و بعدين قال مالك ..
ماسه : ضربته بالقلم و فضلت تعيط و تقول انت كنت عارف مش كده
فهد : كنت عارف اي ..
ماسه : رمتله التليفون و قالت خد شوف
فهد : أول ما شاف الي في التليفون عينه احمرت و رمي التليفون في الأرض و لسه يتكلم مع ماسه راحت اغمي عليها ...
↚
فهد : أول ما شاف الي في التليفون عينه احمرت و رمي
التليفون في الأرض و لسه يتكلم مع ماسه راحت اغمي عليها
فهد : شالها براحه رغم أن مكان الاصابه كان بيوجعه الي أنه حاول يرفعها ...
شاله فهد و حطها علي السرير و راح جاب ازازاه العطر من علي
التسريحه و بخ منها علي ايدو و بدأ يشمم ماسها منها...
بعد شويه فاقت ماسه و فضلت تعيط ..
فهد : بيحط أيده علي كتفها ممكن تهدي ...
ماسه : بتصوت ابعد عني و رمت ازازه العطر من علي السرير للأرض ..
فهد : بيزعق الهبل الي بتعمليه ده مش هيفيد في حاجه ياريت
تخليكي هاديه شويه و هفهمك كل حاجه...
ماسه : بتصوت و هي حاطه أيديها علي ودانها و بتقول اسكت مش عايزه اسمع حاجه اسكت و نامت و غطت وشها ب البطانيه ...
فهد : زعق بعدين خبط المخدات الي علي الارض ب رجله و قال لازم تسمعيني مش دي الحقيقه ..
ماسه : ارجوك أمشي و سبني لوحدي مش عايزه اسمع حاجه ...
فهد : وصله مسج علي تليفونه و كان مكتوب فيه اتمني المفاجاءه تكون عجبتك و باعت وش بيضحك ...
بعدين بعت مسج تانيه بيقول فيها كان نفسي اشوف وشها دلوقتي و اي شعورها و هي بتشوف الفديو ده ..
*عند قاسم *
قاسم : ها يا مرات عمي مواقفه علي جوازي من صفيه ..
خديجه : بتضحك بص يا بني انا معنديش مانع بس اخوها عندك تقدر تاخد منه الإذن و كانت بتشاور علي فهد ..
فهد : نازل علي السلم متعصب و شغال يفكر هيعمل اي مع الباشا ...
قاسم : لأحظ الغضب علي وش فهد راح قرب منه و قاله مالك ...
فهد : تعالي عايزك بره...
قاسم : طيب بعدين راح استأذن من جده و الي كانوا واقفين ...
فهد : خبط كوتش العربيه برجليه و قال لأزم نلاقي الكلب الي اسمه الباشا ده ...
قاسم : ممكن أفهم في أي و متعصب لي ..
فهد : بعت الفديو الي كان و مقدرش يكمل راح مزعق و فضل يخبط في العربيه ...
قاسم : فهم و قال الفديو بتاعه الي كان ...لسه مكملش كلامه راح فهد اداله بوكس و قال
فهد : مسمعش اي كلمه عن الموضوع ده ...
قاسم : قام و مسك منخيره و بيقول انا مالي انا ...
فهد : رن علي الرجاله بتوعه و قال في ظرف ساعه كل حاجه عن الباشا تكون عندي ..
الرائد جلال : داخل القصر و بيقول كويس اني لقتكم هنا ..
فهد : خير و جاي لي ..
الرائد جلال : كده بتستقبل ضيوفك امال فين كرم الضيافه الي معروفه عندكم ...
فهد : ده بيبقي للضيوف المرحب بيهم لكن انت مش نرحب بيك يا سياده الرائد ...
قاسم : ممكن أفهم جاي لي ..
جلال : بيكلم فهد و بيقول وصلتلنا اخبار بتقول أنك تعرف الباشا و هو بيعمل كده بسبب العداوه الي بنكم ...
فهد : بصله و قال طالما عرفت ده معرفتش مكان الباشا لي و مسكته و لا لسه مش قادرين توصلوا ليه ..
جلال : ضحك و قال للأسف لسه بندور عليه...
فهد : اه تمام لو محتاج اي مساعده قول و متتكسفش احنا نقدر نساعدك برضو ...
جلال : اضايق بعدين قال لأ شكرا احنا مش محتاجين مساعده يا فهد بيه و سابه و مشي ...
فهد : بيكلم قاسم و بيقول انسان مستفز بعدين قال المهم قدرت تعرف هو شغال مع مين ...
قاسم : مستني تليفون من الرجاله ..
معداش غير نص ساعه و تليفونه رن ..
فهد : رد كده شوف عملوا اي ..
قاسم : أي يا بني عملتوا أي..
مروان : دورنا يا بيه و قدرنا نوصل لشويه معلومات كده و صورنا المستندات و هبعتها لحضرتك دلوقتي علي الواتس ..
قاسم : تمام انا في الانتظار ...
فهد : لقوا حاجه ...
قاسم : ايوه بيقول شويه معلومات و مستندات مهمه و هيبعتها ليا علي الواتس دلوقتي ...
فهد : تمام و كان واقف بيبص في تليفونه ..
صوت مسج وصلت علي تليفون قاسم ..
فهد : افتح كده شوف فيها أي ..
قاسم : فتح و بدأ يشوف بعد شويه قاله أن الي موجود في المستندات دي بيقول إن هو اشتغل في المافيا بعد ما الشركه بتاعته خسرت في اخر صفقه عملها ..
فهد : و اي تاني ..
قاسم : في عليه قواضي كتير هو و بيشتغل مع واحد اسمه الوزير و الرئيس بتاعهم بيقولوله يا ريس
و اسمه الحقيقي* عاصي الحلواني *
فهد : حلو اوي كده ...
قاسم : ناوي علي أي ..
فهد : ناوي علي كل خير ...
*عند الباشا *
الوزير : أنا مش عارف انت لي مش صابر علي ما ما القضيه بتاعتك تتقفل بعدين ترجع لشغلك تاني ...
الباشا : انا قولت لأ و هرجع مش حته قضيه الي هتوقفني عن شغلي و خصوصاً أن الكل عارف انك بتحاول تمسك كل حاجه و تبقي ليك لوحدك لكن ده مش هيحصل ...
الوزير : أي التخاريف دي أحنا بنقول كده عشان مصلحتك و لو علي كلامك انا كان ممكن اسيبك ليهم و اخد انا كل حاجه ليا ..
الباشا : برضو الي في دماغك مش هيحصل ...
الوزير : لأحظ ان انت بدأت تتمادي معايا في الكلام ...
سالي : دخلت و قعدت علي الكنبه و كانت حاطه رجل علي رجل بعدين قالت ممكن أفهم في أي و صوتكم عالي لي ...
الوزير : تعالي شوفي الاستاذ الي عايز يرجع الشغل دلوقتي و العيون كلها علينا ...
سالي : و أي الغلط في كده مش أحسن ميخسر زباينه و فلوسه و لا أي يا وزير ...
الوزير : انتو مالكم انتو الاتنين شغالين تلمحوا بكلام مش مفهوم لي ...
باشا : و الله انا بقول الصح انا مش هوقف شغلي عشان حد ....
سالي : و انا معاك في الكلام ..
الوزير : بص لسالي و قال طول عمرك كلبه فلوس ..
الباشا : لفله و قال تؤ تؤ كده تغلط في المدام و قدامي ..
الوزير : مدام أي انت كمان انت ناسي انت جايبها منين ...
الباشا : من ملهي ليلي فيها أي يعني ..
الوزير : أنت مش مكسوف و انت بتقولها يا أخي اتفو علي الرجوله الي عندك و مشي ...
سالي : قربت من و حتط أيديها حولين رقبته و قالت هو أنت ندمت يا بيبي انك أتجوزتني ...
الباشا : بعد كلمه بيبي دي متتكلميش تاني و سابها و مشي ..
سالي : قعدت علي سور البلكونه و هي بتشرب الكاس بتاعها بطريقه مقرفه و قالت اصبر أنت بس شويه و هخليك علي الحديده خالص بس أخد حقي الاول أنت مفكر أنك لقتني صدفه في الملهي ده راحت ضحك بصوت عالي ...
شويه و الوزير دخل عليها بعدين قال سوسو قلبي و فضل يضحك معاها ...
سالي : بس أي رأيك في تمثيلي ...
الوزير : و الله لو مكنتش عارف أنه تمثيل كنت صدقت ...
سالي : المهم دلوقتي هنعمل أي عشان انا الصراحه تعبت و قرفت من لمسه ليا و كانت بتقرب من الوزير و اول ما وصلت عنده بدأت تفتح زراير القميص بتاعه ..
الوزير : تؤ مش كده راح شد القميص بأيده الاتنين و بعدين قرب منها و سحبها من وسطها و قطع الفستان بتاعها ....
*عند ماسه *
فهد : طلع عشان يشوفها لقاها لسه زي ما هي بعدين قرب منها و قعد علي حرف السرير و قال ممكن نتكلم ...
ماسه : مغطيه وشها و بتعيط بعدين قالت مش عايزه اسمع حاجه أمشي و سبني ..
فهد : مش همشي و لازم تسمعي راح ساحب الغطي من عليها بسرعه بعدين قومي كده ..
ماسه : قامت من علي السرير بعدين فضلت تضربه في صدرو و هي بتعيط و بتقول بسببك مبقتش بنت كل المشاكل دي بسببك انا عايزه أمشي من هنا ...
فهد : مسك أيديها و لسه بيكلمها ..
ماسه : ابعد عني متلمسنيش ابعد و كانت بتزعق و هي بتعيط ...
فهد : رفع أيده لفوق و قال خلاص أهدي مش هقرب منك و لا حاجه بس اقعد كده و انا و الله هفهمك كل حاجه ...
ماسه : هتفهمني اي اخرج بره اخرج و الي و الله هخرج انا و مش هرجع تاني الي جثه ...
فهد : خلاص خارج اهو اهدي انتي ...
بعدين خرج و قفل الباب ...
ماسه : اول ما الباب اتقفل وقعت علي الأرض و فضلت تعيط اكتر ...
قاسم : واقف قدام الباب بيكلم فهد و بيقول الرجاله قدرت توصل لمكان الباشا ..
فهد : حلو أوي يلا عشان انا خلاص جبت اخري منه ...
قاسم : حصل حاجه تاني فوق ...
فهد : مش راضيه تسمعني أو تتكلم معايا ...
قاسم : غصب عنها يا فهد لازم تقدر اي واحدها مكانها كانت هتعمل اكتر من كده ..
فهد : أنا زنبي أي كل الي بعمله بحاول اساعدها مش أكتر ...
قاسم : تمام المهم خليك هادي معاها ..
فهد : اقفل علي الموضوع ده و يلا عشان خلاص نهايه الراجل ده علي أيدي أنهارده ....
*عند الباشا *
الباشا : داخل الاوضه الي فيها سالي و الوزير و هو بيسقف بعدين قال بس خطه
حلوه اوي ده الشطان ذات نفسه مستحيل يفكر فيها بس هقول شكراً للرجاله الي انت جايبهم طلع عندهم دماغ تودي في داهيه ...
الوزير : أنت فاهم كل حاجه غلط انا هفهمك ..
الباشا : لأ أنا فاهم صح و صح أوي كمان ..
بعدين طلع السلاح بتاعه و ضرب الوزير طلقه في دماغه و لسه هيصوب علي سالي راحت قالت ...
سالي : و الله هو الي ضحك عليا ...
الباشا : ما انا عارف خلاص صدقت و لف وشه و لسه سالي هتقوم راح ضربها هي كمان طلقه و نامت جمبه نفخ الدخان الي كان طالع من السلاح و قال تستاهلوا ...
*عند فهد *
طب احنا دلوقتي لي واقفين ما ندخل قبل ما حد يحس علينا و يهربوا ..
قاسم : يلا بعدين قال سلاحك معاك ...
فهد : حط أيده علي وسطه و قال معايا ...
دخلوا علي مجموعتين فهد ماشي هو و شويه رجاله من اليمين و قاسم ماشي من الشمال و معاه شويه رجاله هو كمان ..
اول ما دخلوا الفيلا لقوها فاضيه و مفيش حد طلعوا الدور التاني و فضلوا يدوروا في الاوضه لحد ما وصلوا للاوضه الي فيها سالي و الوزير ...
فهد : حط أيده ورا دماغه و قال ده مجنون قاسم دخل وراه الاوضه و قال أي ده ..
كانت رقبه سالي مقطوعه و مرميه علي الأرض و جثه الوزير جنبها من غير دماغ و جسم سالي علي السرير و دماغ الوزير جنبها و مكتوب علي الحيطه بالدم ده جزات الي يخون الباشا ...
قاسم : يلا نمشي بدل ما حاجه تحصل ..
فهد : بعد ما شاف المنظر بطنه و جعته و نزل بسرعه و وقف جمب العربيه و فضل يرجع ...
قاسم : جايب علبه مناديل و بيدهاله . .
فهد : أنت شفت المجنون ده عامل فيهم أي ..
قاسم : ده محتاج مصحه مستحيل حد عاقل يعمل كده يلا خلينا نمشي ...
ركبوا العربيه و روحوا
قاسم : داخل البيت و بيقول لفهد اي مش هتيجي ..
فهد : مش عايز اطلع فوق عشان ماسه هتتعب اكتر ..
قاسم : تعالي بات عندي في الاوضه..
فهد : بيضحك عشان يتعمل فينا زي الناس الي في الفيلا
قاسم : بيضحك اسكت ده انا ما صدقت نسيت يا ابني و الله ..
فهد : خلاص يا عم و هو ميت علي نفسه من الضحك ..
قاسم : المهم أنت اطلع علي الاوضه بتاعتي علي ما اشوف اي حاجه نأكلها...
فهد : تمام ..
طالع فهد علي السلم و كان لسه هيدخل الاوضه بتاعته لكن خاف تكون ماسه صاحيه و تعمل زي الصبح راح قرر يدخل أوضة قاسم علطول ..
اول ما فهد دخل الاوضه بتاعت قاسم اتصدم و فضل يزعق ....
↚
اول ما فهد دخل الاوضه بتاعت قاسم اتصدم و فضل يزعق ....
فهد : أي المهزله الي بتحصل هنا دي ..
آيلان : كانت واقفه في نص الاوضه و لابسه شورت حرير قصير جدا و توب كت
بعدين قربت من فهد و قالت فهودي انا كنت بحسبك قاسم اصل الصراحه انهارده عيد ميلاده و كنت حابه اكون اول
واحد تقوله كل سنة و انت طيب بما أن هو اخويا و كده و كانت بتمشي أيديها علي صدر فهد ..
فهد : زق أيديها و قال ممكن تروحي تلبس حاجه عشان شكلك الصراحه وحش اوي ...
آيلان : اتعصبت من كلمته و سابته و مشيت ...
قاسم : كان طالع و شاف آيلان و هي خارجه بعدين شاف فهد متعصب راح قاله مالك ..
فهد : أبقي عرف أختك أن البيت في رجاله و مينفعش تخرج ب أي حاجه من الأوضه بتاعتها هي مش لوحدها في البيت ..
قاسم : هي عملت أي..
فهد : معملتش بس مينفعش تخرج ب الهدوم دي البيت في شباب ...
قاسم : انا هتكلم معاها تعالي بس كده استريح و خلينا ناكل لقمه ...
فهد : يا أخي اسكت انا كل ما افتكر منظر الاتنين و هنا متقطعين احس بوجع في بطني ..
قاسم : قاعد قدامه و هو بياكل و بعدين قال الصراحه انا بعد المنظر ده خفت جامد منه دي انسان مجنون يا عم ..
فهد : الصراحه البت تستاهل يعني تبقي متجوزه واحد مافيا و شغال مع تجار أعضاء و تخونه لا دي يبقي قلبها جامد بقا
قاسم : الصراحه عندك حق انا لو مكانه كنت هعمل كده ..
فهد : عارف الي زي ده مش عايز سجن ده عايز مستشفى للمجانين و الله ..
قاسم : بيحاول يكتم ضحكته بعدين انفجر في الضحك مره واحده و قال كان نفسي تشوف منظرك اول ما دخلت الاوضه..
فهد : ضحك هو كمان و قال طب و الله يا عم اتخضيت لما شفت شكلهم....
قاسم : ضحكنا شويه نتكلم بقا في المهم هتعمل أي مع ماسه ..
فهد : الصراحه مش عارف مش مدياني فرصه اتكلم معاها و أفهمها أن كل ده كدب ..
قاسم : الصراحه البنت شافت حاجات كتير من ساعه ما جت هنا و لازم تعذرها ...
فهد : أنا فاهم كل حاجه بس هي الي مش عايزه تسمع...
قاسم : طب ممكن انا اتكلم معاها ..
فهد : رفع رأسه و قال أكيد لأ انا هروح اشوفها ..
قاسم : طب مش هتاكل الأول ..
فهد : لأ و خرج من الاوضه مسك الايد بتاعت الباب و كان لسه هيدخل افتكر أن هي مكلتش حاجه من الصبح نزل المطبخ يجيب أكل ليهم و كمان عشان يغير علي الجرح بتاعها ..
بعد شويه طلع فهد الاوضه و كانت ماسه نايمه مكانها علي الأرض راح حط الاكل علي الكمودينو الي جمب السرير و نزل علي ركبه قدامها و بدأ يصحي فيها ..
ماسه : قامت بخضه و اول مشفته رجعت لورا لحد ما خبتط بدهرها في السرير ..
فهد : ممكن تهدي متخافيش انا مش هقرب منك أو اعمل أي حاجه تعالي بس عشان تأكلي لانك مكلتيش بقالك كتير ..
ماسه : كانت حاسه بجوع شديد لكن الخوف و الوجع كان مسيطر عليها ...
فهد : و الله م هقرب منك تعالي بس ارتاحي و كلي ..
ماسه : بتتكلم و هي بتعيط و صوت شهقاتها علي و بتقول أنت الي وصلتني لكده انا زنبي أي يتعمل معايا كده عشان ماضيك الوسخ دلوقتي شكلي هيبقي أي قدام أهلك ...
فهد : أنت ملكيش زنب في كل ده انا عارف أن ده كله بسببي لكن والله العظيم أنا معملت حاجه زمان أو دلوقتي ده أنسان مجنون و الله و بعدين لو علي أهلي أنتي ملكيش دعوه انا هتصرف ....
ماسه : ضحكت بوجع و قالت اه قولي بقا هتقولهم اي مين شاهي دي و انا لي ينتقم مني بسببها هي فهمني و كانت بتزعق ...
فهد : طب ممكن تهدي و بعدين و الله هفهمك كل حاجه ...
ماسه : أهدي أي متعصبنيش بعد الي حصل ده كله و تقولي أهدي يا بجحتك يا أخي ...
فهد : ماسه أهدي كده و بلاش غلط قولت كلي و ارتاحي و بعدين هفهمك كل حاجه..
ماسه : أنا مش عايزه اي زفت منك انا عايزه اعرف الحقيقه ...
فهد : زعق و بعدين قال انا تعبت من كلمه اهدي اهدي اقعدي هنا و هفهمك كل حاجه ..
ماسه : قربت منه و قالت متزعقليش أنت اصلا ملكش حكم عليا أنت سامع ...
فهد : و الله يا هانم أمال مين الي لي حكم علي حضرتك و لا نسيتي أني في مقام جوزك و كانت بيتكلم من بين سنانه...
ماسه : مسحت دموعها و قالت و الله زي ما سمعت انا هكلم جدك الصبح و هقوله أني عايزه اتطلق..
فهد : مسكها من كتفها و قال تبقي بتحلمي لو ده حصل و زقها علي السرير...
ماسه : قامت بسرعه قبل ما يخرج و سحبته من أيديه و قالت لا يا فهد بيه تبقي أنتي الي بتحلم لو فضلت معاك ليله تاني ...
فهد : لي الهانم هتهرب تاني و لا أي ..
ماسه : تؤ تؤ هبقي قدامك و مش هتطولني و انسي ماسه الضعيفه بتاعت زمان ...
فهد : واقف قدام باب الاوضه اه القطه طلع ليها ضوافر و بدأت تخربش أهي ...
ماسه : و بتعض كمان بعدين قفلت الباب في وشه ...
فهد : واقف قدام الباب و متعصب و كان لسه هيدخل تاني بس أتراجع عشان ميتخنقوش تاني ..
قاسم : نايم علي السرير و كان لابس بنطلون قطني لونه اسود و عاري الصدر ...
فهد : مسك كوبايه المايه و فضاها علي وشه و هو بيقول تصدق انك معندكاش دم ..
قاسم : قام متعصب و قال فهد ..
فهد : خير ..
قاسم : أنت بارد يا بني بعدين بص في الساعه و قال في حد بيصحي حد كده و بعدين الساعه لسه 2 و نص بليل ..
فهد : اوعي كده هنام عندك انهارده بس قوم هات اي حاجه ألبسها ...
قاسم : غطي دماغه ب البطانيه و قال الدولاب قدامك شوف الي انت عايزه ...
فهد : مشي لحد الدولاب بعدين افتكر منظره لما ماسه قفلت في وشه و قعد يضحك فتح درفه الدولار و طلع بنطلون قطني رصاصي و دخل غسل وشه و شعره و غير هدومه و طلع نام علي السرير جمب قاسم و هو لابس بنطلون بس و صدره عاري ..
*عند ماسه *
ماسه : كانت قاعده علي حرف السرير و شغاله تبص للصنيه بتاعت الاكل بعدين قالت لنفسها لازم تأكلي عشان تقدري تاخدي حقك ...
قامت من مكانها بعدين قربت من الصنيه و قعدت تاكل ...
*عند آيلان *
آيلان : ماشيه في الاوضه يمين و شمال و بتفكر في كلام فهد ...
شويه و تعبت بعدين راحت قعدت علي حرف السرير ضحكت بخبث و قال هتبقي ليا يا فهد و ماسه دي أنساها خالص بس اصبر عليا ..
رانيا : دخلت عليه الاوضه بعدين قالت برضو عملتي الي في دماغك مش كده ..
آيلان : و لسه الجاي يا ماما هيبقي أشد ...
رانيا : نفسي افهم مالك انتي و اخوكي هتموتوا علي الاشكال دي لي ...
آيلان : مبلاش أنتي يا ماما و كانت بتضحك ...
رانيا : قصدك أي بالكلام ده يا آيلان ..
آيلان : قصدي كل خير يا ماما و بعدين انتي فاهمه قصدي كويس و كانت بتغمز ليها ...
رانيا : أنتي قليله آدب زي أخوكي و سابتها و مشيت ..
آيلان : اسبوع بالظبط و تبقي ليا يا فهد يا دمنهوري و فضلت تضحك....
*عند ماسه *
بعد ما خلصت اكل راحت تغسل أيديها عشان تنام لأن علي حسب ما سمعت بكره هيبقي في ترتيبات لفرح قاسم و صفيه ....
الجد : قاعد في المندره بتاعت البيت و بيتكلم مع ناس بخصوص ترتيبات بخصوص الفرح بتاع قاسم و صفيه ..
ريتال : واقفه قدام الباب و هي ماسكه صنيه الشاي و بتسمع كلام جدها مع الراجاله الي قاعده بعد ما لاحظت أن جدها شافها دخلت و قالت الشاي يا جدي ....
الجد : تعالي يا بنتي هنا
بدأت ريتال توزع الشاي عليهم و كان جواها غيظ و حقد علي صفيه الي خلاص هتتجوز الشخص الي هي بتحبه ...
واحد من الي قعدين مع عبد الحميد*الجد* بيقول هو في حد متكلم علي ريتال يا حج عبد الحميد...
عبد الحميد : متكلم عليها ازاي يعني ....
مسعد : يعني قارين فتحه أو خطوبه و كده
عبد الحميد : لأ يا بني خير ..
مسعد : خير يا حج انا بس كنت حابب يكون في بنا قرابه و كده ..
ابو مسعد : ب المختصر يا حج احنا طالبين ايد الانسه ريتال ل أبني مسعد زي ما انت شايف شاب زينه و صغير و تقدر تعتمد عليه ..
عبد الحميد : و الله يا بني انا لو عليا مش هعترض بس لازم امها و اخوها الاول يقررو...
مسعد : تمام يا حج شوفوا الوقت الي يناسبكم و انا اجي فيه ...
عبد الحميد : انا هتكلم مع اخوها دلوقتي و اردلك خبر علي ما تشرب الشاي ...
مسعد : تمام يا حج خد راحتك ....
خرج عبد الحميد من القاعده و نده علي حفيظه ..
حفيظه : خير يا حج ...
عبد الحميد : في ناس كويسين طالبين ايد ريتال انا مردتش اتكلم الي لما اخد رأيك انتي و اخوها زي ما نتي عارفه ده حقكم و انا مينفعش أجبركم علي حاجه ...
حفيظه : الي تشوفه يا حج و بعدين الشوره شورتك انت و اخوها انا مليش دعوه واصل ...
عبد الحميد : فهد فين طيب ..
آيلان : نازله علي السلم تلاقيه نايم عند قاسم عشان شكله متخانق مع مراته ...
عبد الحميد : بت يا صفيه ...
صفيه : نعم يا جدي ....
عبد الحميد : اطلعي أوضة قاسم ابن عمك و نادي فهد من فوق قوليه البس بسرعه و انزل كلم جدك ...
صفيه : عنيه يا جدي و طلعت تصحي فهد زي ما جدها قالها ....
ماسه : نازله علي السلم و كانت لابسه بنطلون جينز ازرق و عليه بلوزه بنص لونها اسود و بعدين قالت لصفيه طالعه بتجري ليه كده ...
صفيه : اصل جدك قالي اطلع اصحي فهد بسرعه و اقوله أنه عايزه ...
ماسه : بس فهد مش نايم فوق ...
صفيه : ايوه ما انا عارفه هو نايم عند قاسم ...
ماسه : طب روحي أنتي و انت هطلع اصحيه...
صفيه : تمام و نزلت علي تحت علشان امها كانت بتنده عليها بعدين قالت في نفسها و هي نازله هو انا مش هرتاح بقا و لا أي ...
خديجه : بتنده تاني بس بصوت عالي ...
صفيه : يووه خلاص يا ماما سمعتك و نازله اهو في أي ...
خديجه : في أن الهانم سابت الحاجه الي بتتعمل في المطبخ و مشيت ...
صفيه : و الله غصب عني كنت برد علي جدي ...
خديجه : طب تعالي يا اختي ...
*عند ماسه *
دخلت ماسه الاوضه و شافت الطريقه الي نايم فيها فهد و قاسم و فضلت تضحك بعدين اتكسفت من منظرهم و قربت من فهد و فضلت تصحي في ..
فهد : قايم و مفتح نص عين و بيقولها خير جايه تتخانقي هنا كمان ...
ماسه : قوم كام جدك عايزك بسرعه تحت ...
فهد : اتعدل و قال في أي و عايزني لي الصبح كده و كان بيبص في ساعه موبيله ...
ماسه : معرفش بس قوم يلا عشان تنزل ...
فهد : تمام بعدين لاحظ الشكل الي قاسم نايم بيه بعدين قال أول و اخر مره تخشي الاوضه دي و يلا علي بره ..
*عند الباشا *
الباشا : قاعد علي الكرسي بتاعه و بيشرب شمبانيه و بيقول كده يبقي ناقص حساب فهد يتقفل و نبقي خلصنا من كل المشاكل ...
ادريس *الراجل بتاعه* : حضرتك احنا عملنا كل حاجه زي ما طلبت الشحنات جاهزه ناقص نحدد مكان التسليم ...
الباشا : حط الكوبايه بتاعت الشمبانيه علي المكتب و قال كل حاجه جاهز حتي مكان التسليم ...
ادريس : حضرتك قررت هتعمل أي مع فهد ...
الباشا : روح انت دلوقتي و ابعتلي ميرا ...
ادريس : تحت امرك يا بيه ...
شويه و ميرا دخلت المكتب و قعدت علي الحرب بتاع التربيزه و قالت سمعت انك عايزني ...
الباشا : هتنزلي مهمه جديده في الصعيد ...
ميرا : مهمه أي و اشمعنا انا ...
الباشا : عشان انا عايز كده و جهزي حاجات بعدين ابقي تعالي عشان اقولك علي الي هتعمليه ...
ميرا : خرجت من المكتب و كانت ملامح الغضب علي وشها هي مش عايزه ترجع الصعيد تاني لأسباب شخصيه ....
شويه و في صوت عربيه وصلت قدام الباب و نزل منها شخص غريب كده باين
عليه مش مصري أو مصري بس كان عايش بره بعدين قلع
الطاقيه بتاعته و كان داخل الفيلا لكن رجاله الباشا رفعوا السلاح عليه و قالوا مين أنت ...
عاصي : ماشي من غير ما يرد عليهم و داخل الفيلا ..
أدريس : خطوه كمان و هضرب ب النار ..
الباشا : قام علي صوت الزعيق بعدين بص من الشباك و قال و هو بيرفع الكاس بتاعه بطريقه مقززه نورت يا عاصي بيه بس مش كان المفروض تديني خبر ...
عاصي : كمل مشي لجوه و وقف قدام الشباك و قال شكلك نسيت مين عاصم الحلواني...
الباشا : ضحك و قال ده كان زمان قبل ما تبعت التلميذ بتاعك عشان يموتني ...
عاصي : محصلش و انت عارف كده كويس و بعدين فين شحنه المخدرات الي اخدتها من الرجاله بتاعتي ...
الباشا : اول حاجه دي مش بتاعتك دي بتاعتي و بفلوسي تاني حاجه بقا انا لغيت كل الحاجات الي بينا يعني مفيش اي حاجه تجمعانا و كلامنا خلص تقدر تمشي ...
عاصي : أنت قد كلامك ده ...
الباشا : ده الي عندي و راح سايبه و داخل جوه ...
خرج عاصي من الفيلا و كان بيتعهد للباشا و إن هو الي هيدمره بنفسه ...
الباشا : ادريس تعالي ورايا ...
ادريس : خير يا باشا ..
الباشا : في أي وقت يجي فيه عاصي تخلصه عليه انت فاهم ..
ادريس : فاهم يا بيه ...
الباشا : تقدر تمشي دلوقتي ...
*عند فهد *
لبس فهد هدومه و نزل عشان يكلم جده ..
عبد الحميد : بصي يا بني في ناس طالبه ايد ريتال و ناس معرفه و كويسين الحمد لله ..
فهد : بص يا جدي طالما انت عارفهم انا معنديش مانع ..
عبد الحميد : يبقي نقول علي خيره الله ..
قام عبد الحميد و دخل المندره مكان القاعده و قال انا اتكلمت مع فهد و هو موافق تقدرو تيجي في الوقت الي يناسبكم ..
مسعد : بص يا حج بما أن انتوا جاهزين و احنا جاهزين ف انا بقول نعمل فرح البنتين سوا اي رأيك ..
عبد الحميد : مفيش مشكله و تبقي الفرحه اتنين بعدين قال خلاص كده الفرح علي يوم الجمعه الجايه يعني بعد اسبوع ...
مسعد : عن أذنك بقا اروح عشان اخلص ترتيبات الفرح ...
عبد الحميد : بيضحك و بيقول إذنك معاك يا ولدي ...
خلاص عدي الوقت بسرعه من غير أي جديد و جه الوقت المنتظر فرح قاسم علي
صفيه و مسعد علي ريتال ...
الكل كان متوتر جداً لأن الفرح كان كبير و في ناس كتير
ماسه : واقفه في الاوضه بتاعتها و بتلبس الحلق بتاعها و السلسه...
شويه و خلصت و كانت لابسه فستان لونه سلفر و بكم وطويل من تحت و مفتوح من الجناب شويه لحد الركبه ...
فهد : كان واقف و راها ببلبس الساعه بتاعته و كان لابس بدله لونها كحلي و قميص اسود ...
*عند العرسان *
صفيه : كانت قاعده علي السرير و بنات البيوتي سنتر حواليها بيحطوا اللمسات الأخيرة
و كانت لابسه فستان ابيض طويل من وراه الكم بتاعه شفاف نوعاً ما و لافه الطرحه علي نص شعرها ...
ريتال : بتكلم البيوتي سنتر ساعه بتحطي اللمسات الأخيرة انا زهقت هنخلص امتي ..
البنت الي بتحط الميك اب : حضرتك ممكن أفهم انتي مدايقه لي ..
ريتال : زهقت أنجزي ...
شويه و البيوتي سنتر خلصت و كان شكل ريتال ميقلش جمال عن صفيه كانت لابسه فستان
ابيض منفوش و الطرحه كانت علي اخر حاجه من شعرها و فيها بنسه بشكل طاووس ...
*عند الباشا *
الباشا : كان واقف و ماسك السلاح في أيدو و بيقول كل حاجه جاهزه مش كده ...
ادريس : زي ما طلبت حضرتك ..
الباشا : حلو اوي جهز العربيات و كل حاجه ...
*عند الشباب*
فهد : دخل علي قاسم و هو بيقول اي العريس جاهز و لا أي .؟
قاسم : بيلف لي و هو بيحط من العطر بتاعه و بيقول شكلي حلو كده ...
فهد : بيضحك قمر يخرب بيتك...
قاسم : لا و الله لتسكت هو لسه متبناش عشان يتخرب ..
فهد : طب يلا عشان كل حاجه جاهزه ...
شويه و نزل فهد و هو ماسك ريتال في أيد و صفيه في أيد و ماسه نازله و راهم ...
كل واحد اخد مراته وراح القاعه و بدأت الاغاني و كان كل ثنائي بيرقص ماعدا فهد و ماسه ...
بعد ما الفرح خلص طلع كل واحد و معاه مراته علي الأوضه الي كانوا حاجزنها في الفندق ليهم ...
ريتال : واقفه في نص الاوضه و مسعد بيقرب منها و هي شغاله تقوله يبعد ...
مسعد : متخفيش انا مش هعملك حاجه و شغال يقرب أكتر ...
ريتال : متقربش قولتلك
بعد شويه من المحاولات بينهم قرب مسعد منها فجاءه و بدأ يبوس رقبتها غصب عنها ...
ريتال : بعد ما فشلت أن هي تبعده اخدت ألتحفه و ضربته بيها علي دماغه بعدين لقت الدم نازل عليها و علي أيديها فضلت تصوت ...
فهد : اول ما سمع الصوت جري بسرعه علي الاوضه و قاسم كان بيجري وراه ..
اول ما فهد دخل اتصدم من المنظر بعدين حط أيده علي رقبته و بصل لقاسم و ريتال و قال .
↚
قاسم : انطق حصله حاجه ....
فهد : اتنهد براحه و قال عايش ..
ريتال : هو هو الي حاول يغتصبني و الله ..
فهد : بيحاول يكتم ضحكته و بعدين قال لي ده جوزك يعني انتي حلاله ....
ريتال : لا ده كان عايز يعمل معايا حاجات قله آدب و انا محترمه ...
قاسم : طب أي هنسيبه كده كتير ..
فهد : تعالي ارفعه معايا ..
قاسم : لأ يا حبيبي انا عريس جديد و مش ناقص وجع ضهر ...
فهد : أنجز يا عم الواد دمه هيتصفي...
قاسم : سنده معاه و حطوه علي السرير و حاولوا يفوقوه ...
ماسه : طلعت ازازه عطر من شنطتها و قالت خد شممه دي ...
فهد : اخد العطر من أيديها و رش علي ايدوه و بدأ يفوق في ..
شويه و مسعد قام و هو ماسك رأسه و بيبص لريتال بعصبيه ...
فهد : بعد ما قال للبنات ياخدو ريتال معاهم قال لمسعد مش عيب عليك و انت بغل كده و عايز تغتصب البت
قاسم : قعد يضحك بعدين قال اعتبرها اختك مراتك بس مش كده ...
مسعد : حاطط ايدوه علي رأسه و بيقول يا عم اسكت اختك دي مجنونه و الله ...
قاسم : المهم وريني دماغك ....
فهد : مفهاش حاجه جرح سطحي ...
قاسم : اتكلم بهدوء شويه بعدين قال انت كان ممكن تفهما الاول دي مهما كان دي لسه صغيره متعرفش حاجه ...
مسعد : فهم تسرعه و بعدين قال أنا آسف عندك حق كان لازم اتعامل معاها بأحترام ...
فهد : اسفك ده مش لينا المفروض تعتذر منها هي ..
مسعد : أكيد ...
قاسم : أحنا هنخرج دلوقتي و هنبعتها ليك ...
خرج قاسم و معاه فهد و كل واحد دخل اوضة و طلبوا من ريتال ترجع اوضة جوزها ...
ريتال : كانت واقفه علي الباب و خايفه تدخل بس اتشجعت لما فهد قالها أن هو مش هيقدر يقرب منها تاني ...
مسعد : اول ما ريتال دخلت الاوضه قام من علي السرير و قرب منها لكن هي كانت بترجع لورا من الخوف بعدين قال متقلقيش مش هعملك حاجه احنا بس هنتكلم براحه ..
ريتال : بس انت من شويه كنت و أتكسفت و سكتت ...
مسعد : عارف أني غلط بس انا عايز أفهمك حاجه مهما كان الي كنت هعمله مش عيب و لا حرام انتي مراتي ...
ريتال : بس انا مش عايزاك أنا بحب حد تاني ...
مسعد : الدم جري في عروقه و ضربها بالقلم بعدين قال في ست محترمه تقول لجوزها ليله فرحهم أنا بحب حد تاني ...
ريتال : ايوه عشان أنا مش بحب غير قاسم ..
مسعد : ضربها بالقلم تاني و قال كلمه تاني و هكون قاطع لسانك أنتي سامعه ...
ريتال : لأ مش سامعه و انا مسمحلكش تتكلمي معايا بالطريقه دي أنت ناسي نفسك تبقي مين ...
مسعد : لاحظي أن لسانك طول عليا و هتخليني أعمل حاجه تندمك العمر كله ...
ريتال : مش هتقدر تعمل حاجه و هتطلق منك و رجلك فوق رقبتك يا مسعد ..
مسعد : و مين بقا الي هيطلقك مني ..
ريتال : قاسم هقوله و هخليه يجبلي حقي ...
مسعد : بقا كده و بدأ يفتح زراير القميص بتاعه و هو بيقرب منها ...
ريتال : اوعي تقرب مني هصوت و الم عليك الفندق كله ..
مسعد : وريني هتعمليها ازاي راح فك حزم البنطلون و قرب منها ..
ريتال : شغاله ترجع لورا لكن خبط في جمب السرير و وقعت علي السرير ..
مسعد : قرب منها بعدين شد الطرحه بتاعت الفستان و رماها علي الارض و بدأ يقتطع في الفستان بتاعها و هي بتصوت و بتحاول تبعده ...
*عند قاسم *
قاسم : واقف قدام صفيه الي بتعيط و بيقول أنتي كويسه ..
صفيه : مبتردش و قاعده خايفه ...
قاسم : طب قومي اقلعي الفستان عشان ترتاحي أكتر عشان شكله تقيل...
صفيه : هاا لأ أنا كويسه كده روح انت غير و نام ..
قاسم : أنام أي يا بنتي أنهارده فرحنا ...
صفيه : أيوه ما أنا عارفه ..
قاسم : طب أي مش هنام ..
صفيه : ما أنا بقولك اهو خش نام انت و انا أنام بعدين ...
قاسم : ممكن افهم أنتي خايفه لي كده ..
صفيه : عيتط أكتر ..
قاسم : بدأ يقرب منها بعدين لما لقاها بترجع ورا راح قال متخافيش مش هعملك حاجه ...
صفيه : بس ريتال و مقدرتش تكمل ...
قاسم : قرب منها و ضمها و قال أنا مش زي مسعد ممكن اجبرك علي حاجه انا بقولك خشي غيري الفستان عشان نصلي و نام لو مش جاهزه لحاجة دلوقتي ...
صفيه : طيب و مشيت بالفستان لحد الحمام و حاولت تقلعه لكن الفستان كام ضيق عليها فضلت تحاول لكن فشلت برضو بعدين طلعت من الحمام و ندهت علي قاسم ..
قاسم : في أي ..؟
صفيه : ممكن تساعدني و تفتح السوسته لاني مش عارفه افتحها
قاسم : أكيد و قرب منها و فتحلها السوسته و دخلت الحمام تاني ...
*عند ماسه *
ماسه : كانت قاعده علي السرير و حاطها رجليها علي حاجه عاليه و بتقول كان يوم صعب من أوله لاخره ..
فهد : محدش قالك احضري كان ممكن تخلقي أي عذر و تقولي أنك مش هتحضري ...
ماسه : لأ طبعاً مكنش ينفع اقول كده او محضرش لأن دي مناسبه خاصه بالعيله ...
فهد : من أمتي و حضرتك حاسبه نفسك من العيله ..
ماسه : قامت وقفت و قالت من ساعه ما دخلت البيت ده و انا فرص منه ...
فهد : و الله و كان بيقرب منها ...
ماسه : لو مفكر الحركات البيخه بتاعت زمان دي هتخوفني تبقي غلطان يا فهد و قالت و هي ماشيه أنا داخله أغير ...
فهد : بقا كده راح سحبها من أيديها و قربها جداً منه بعدين باسها و قال طب كده...
ماسه : زقته بعيد عنها و هي بتعيط بعدين ضربته ب القلم و قالت أنت بني أدم زباله و دخلت الحمام و هي بتعيط ...
فهد : كان لسه يتكلم لكن هي قفلت الباب بتاع الحمام ..
ماسه : عبت البانيو مايه ساقعه بعدين قلعت هدومها و نزلت في و كان الدش مفتوح و دموعها اتمزجت مع قطرات المايه....
*عند ريتال *
ريتال : كانت قاعده جمب السرير و ضامه رجليها علي صدرها و مغطيه نفسها بالملايا و بصه لقطرات الدم الي علي السرير و بتعيط ...
مسعد : خارج من الحمام و بيزعق بعدين قال مش كفايه نكد بقا و لا أي ده انتي خلاص بقيتي حرم مسعد الهلالي
ريتال : بصتله بقرف و حاولت تقوم لكن مقدرتش ...
مسعد : شكلي كنت عامل شغال جامد ...
ريتال : أنت قليل الآدب و حاولت تقوم تاني و كانت بتعيط ...
مسعد : لما نشوف أخرتها و خلاها ماشيه شالها و دخلها الحمام و فتح عليها المايه و خرج و قفل الباب و رآه ...
ريتال : فضلت أكتر من ساعه في الحمام و لسه مستمره في العياط ...
*عند قاسم *
قاسم : قاعد علي الكنبه مستني صفيه تخرج من الحمام ...
شويه و صفيه خرجت و كانت لابسه إسدال الصلاه ...
قاسم : قام بعدين اخدها من أيديها و بدأ يصلي بيها ...
بعد ما خلصوا صلاه راح قعد بيها علي السرير و بدأ يقرأ ليها الدعاء بتاع المتجوزين ...
قاسم : يلا بقا عشان ننام .
صفيه : قاسم أنا عايزه أقولك حاجه ..
قاسم : أي ..؟
صفيه : أنا عارفه ان من حقك تعمل معايا الي انت عايزه و ده شرع ربنا بس انا ...
قاسم : أنتي أي
صفيه : أنا مش جاهزه ...
قاسم : أنا قولت و هقول تاني أنا مش هجبرك علي حاجه لما تكوني جاهزه أنا معاكي اهو مش هجري ...
صفيه : قربت منه بعدين حصنته ..
قاسم : حط أيده علي دماغها و قال يلا بقا عشان أنا الصراحه هموت و أنام ..
صفيه : تمام و طلعوا علي السرير و خلصت الليله بتاعتهم ...
*عند ماسه *
فهد : بيخبط علي باب الحمام و بيقول أي هتفضلي جوه كتير ..
ماسه : مبتردش عليه ...
فهد : طب ردي أو قولي حاجه أنتي كده هتخليني أكسر الباب ...
ماسه : فتحت الباب و كانت عنيها حمره من كتر العياط و باصه في الارض ..
فهد : حاول يقرب منها و يمسح عنيها لكن هي زقته و فضلت تعيط و تعاتب في بعد ما كانت بتعتبره سندها يعمل معاها كده لي و خصوصاً أن هو عارف حالتها و أن هي مش بنت ...
بعدين سابته وراحت قعدت علي حرف السرير و بدأت تعيط ...
فهد : و الله العظيم أنتي بنت صدقيني ..
ماسه : أنت كداب و بتقول كده عشان تخليني اصدقك ..
فهد : خلاص أي رأيك بكره الصبح اوديكي عند دكتوره و تتأكدي بنفسك ....
ماسه : كانت خايفه من الفكره بعدين قالت أنا هروح لوحدي ...
فهد : يبقي بتحلمي أنا مستحيل أسيبك تروحي لوحدك و المجنون ده لسه بره ...
ماسه : بعد شويه مناقشات طويله قالت تمام ...
فهد : أطلعي دلوقتي نامي و ارتاحي شويه ...
*في القصر عند عبد الحميد*
عبد الحميد : قاعد مع ابو مسعد و بيتكلموا في الاكل الي هيتعمل بكره عشان صباحيه العرسان و أن هما لازم يدبحوا حاجه ب 4 رجول ...
أبو مسعد : أنا هدبع العجل من عندي
عبد الحميد : و أنا كمان هدبح بس هدبح عجلين عشان فهد و قاسم ...
أبو مسعد : علي خيره الله عن أذنك بقا دلوقت اصل الوقت أتأخر ...
عبد الحميد : أذنك معاك يا غالي و قام دخل القصر عشان ينام ...
*عند ريتال *
طلعت ريتال من الحمام و كانت لافه البرنس عليها و راحت تجيب هدوم من الشنطه بتاعتها ..
ريتال : فتحت الشنطه و فضلت تدور علي هدوم ملقتش الي قمصان نوم بس فضلت تلعن في نفسها بعدين دورت علي أكتر حاجه محتشمه و لبستها ...
شويه و كانت خلصت ترويق الاوضه و لمت فرش السرير و غسلته لأن مسعد كان نايم علي الكنبه ف كان سهل عليها تغير الفرش ...
بعد ما خلصت راحت نامت ...
*عند ماسه *
صحيت ماسه حوالي الساعه 7 الصبح و كانت قلقانه جدا من مشوار المستشفي ده ...
شويه و كان فهد و الباقين صحيوا هما كمان و اتجموا في صاله الفندق تحت ...
قاسم : أنا هاخد فهد و ماسه معايا بما أن احنا هنروح نفس المكان ...
فهد : بص لماسه و قال لأ أنا و ماسه هنعدي علي مكان الاول كده ...
قاسم : تمام خد انت العربيه و احنا هنروح في نفس العربيه مع مسعد ...
فهد : تمام و اخد ماسه و ركبوا العربيه ..
شويه و وصلوا قدام المستشفي
فهد : نزل و بعدين قال لماسه يلا ...
دخلوا المستشفي و قابلوا الدكتوره ...
الدكتوره : اتفضلي هنا
ماسه : راحت معاها
فهد : قاعد بره ..
شويه و الدكتوره خرجت و طلبت من فهد و ماسه يروحوا معاها الاوضه ...
الدكتوره : للأسف ....
ماسه : اتصدمت و الدموع اتكونت في عينيها
#البارت_السابع_عشر_|17|
#عشقت_امبراطور_الصعيد
ماسه : متأكده يا دكتور ...
الدكتوره : و أنا هكدب لي يا أنسه ...
فهد : ياريت تكوني اقتنعتي ..
ماسه : قامت و خرجت من الاوضه و بعدين سحبت الباب وراها و هي خارجه ...
فهد : عن أذنك يا دكتوره و خرج و راه
ماسه : كانت قاعده في الجنينه بتاعت المستشفي و حاطه أيديها علي بوقها بتعيط ...
فهد : طلع من المستشفي و فضل يبص عليها يمين و شمال لحد ما شافها قاعده علي مقعد في الحديقه راح قرب منها و قال ممكن اعرف اسمه أي الي حصل جوه ده ..
ماسه : بتزقه لورا و بتقول كل ده كدب حتي الدكتوره كدب أنا مش مصدقه أنا شفت الفديو بعيني ...
فهد : أنتي أي يا شيخه بعد ده كله و مش مصدقه أعمالك أي تاني عشان تصدقي ...
ماسه : متزعقليش ده كله حصل بسببك أنا فقد ثقتي في نفسي يا أخي سبني بقا و ابعد عني ..
فهد : قصدك أي ب الكلام ده يا هانم ...
ماسه : قصدي أنك تسبني و تغور بعدين عني ..
فهد : أتكلمي عدل يا ماسه أنا ده كله مش عايز ازعلك ...
ماسه : بتضحك بسخريه و بتقول هو أنت لسه هتزعلني أنا بسببك عشت أيام سوده سبني بقا ارتاح و طلقني ...
فهد : ده في أحلامك و سحبها معاه للعربيه لكن هي كانت بتقاوم...
*عند قاسم *
نزل قاسم ريتال و مسعد عند بيتهم و كمل هو و صفيه ...
ريتال : ممكن اعرف جينا هنا لي مش المفروض نروح علي بيت أهلك ...
مسعد : هنا بيتي و لازم مراتي تكون معايا و بعدين الخروج من البيت ب معاد...
ريتال : أي الهبل ده و بعدين أنا لما احب اروح عند ماما هاخد معاد منك أنت و لا اي
مسعد : زي ما سمعتي كده ...
ريتال : انت أهبل يا بني أي الكلام الي بتقوله ده انا اروح في الوقت الي يعجبني عند اهلي ...
مسعد : أنا أهبل مش كده طب خروج تاني مفيش و مفيش مروح عند أهلك كمان و يلا أخفي غيري القرف الي أنتي لابساه ده ...
ريتال : القرف الي بتقول عليه ده أختك متحلمش تلبس زيه ...
مسعد : قرب منها بعدين سحب شعرها و قال أختي دي محترمه عنك يا هانم و بعدين زقها علي الكنبه و قال هخرج ساعه و لما أجي ألقي الاكل جاهز ...
و سابها و خرج ...
ريتال : عايز تاكل مش كده انا هخليك تقول حقي برقابتي ..
*عند قاسم *
قاسم : وقف بالعربيه قدام الباب بتاع القصر و قال لصفيه تنزل علي ما هو يخلص كام مشوار و يرجع ...
صفيه : طب انت هتتأخر ..؟
قاسم : مش عارف بس لي يعني ..
صفيه : أصل الصراحه حاسه بتعب و هطلع أنام ...
قاسم : خلاص اطلعي نامي و لما أجي هصحيكي ...
صفيه : تمام ...و لسه قاسم هيمشي ندهت عليه و قالت ممكن و انت جاي تجيبلي أيس كريم ب الشكولاته ...
قاسم : ابتسم ليها و قال حاضر حاجه تاني ...
صفيه : و ابقي هات فيلم حلو نسمعه ..
قاسم : تمام حاجه تاني ...
صفيه : لأ يا حبيبي سلامتك ..
قاسم : أنتي قولتي يا اي ..
صفيه : ضحكت بعدين دخلت ...
خديجه : واقفه بتسلم عليها هي و الباقين ...
بعد شويه صفيه طلعت الاوضه بتاعت قاسم و دخلت تاخد شاور شويه وطلعت و كانت لابسه برنس و لافه شعرها بفوطه صغيره و باين عليها التعب ...
شويه و كانت نامت علي السرير مكانها بشكلها ده ...
*عند الباشا *
الباشا : ماسك السيجاره في أيد و الكاس في الايد التانيه و بيقول يعني كل واحد فيهم كانت ليله دخلته امبارح مش كده طب اسمع بقا جهزلي *******لحد ما قولك هتعمل في أي و ابعتلي ميرا هنا ...
ادريس : تحت أمرك يا بيه و كان لسه هيخرج افتكر الصفقه الي هتبقي انهارده بليل ...
بعدين قال حضرتك هل الصفقه هتم في الوقت المحدد و لا أي ..
الباشا : كل حاجه هتم في معادها المهم مش عايز غلطه ..
ادريس : تمام يا بيه عن إذنك ..
الباشا : رفعله أيده و قال روح ...
شويه و ميرا دخلت الاوضه و كانت شغاله تكح بعدين قالت هو أي الي بيحصل هنا ده ..
الباشا : لف ليها و قال كل حاجه يا ميرو ..
ميرا : أولاً انا اسمي زفت ميرا مش القرف الي بتناديني بيه ده تاني حاجه خير أدريس قال انك عايزني ...
الباشا : حط الكاس بتاعه و قرب منها بخطواط ثابته بعدين مسك فكها و قال جمب ودنها ياريت تتكلمي معايا ب أسلوب أحسن من كده يا هانم أنتي سامعه و زقها لورا ...
ميرا : مسكت فكها ب أيدها و اتكلمت و قالت ممكن أفهم عايزني لي ...
الباشا : جهزي نفسك عشان هتسافري الصعيد كمان ساعه ...
ميرا : أنت بتقول أي انا لو رجعت هنام جدي هيموتني و انا طبعاً مش هرجع...
الباشا : انا قولت كلمه و تتنفذ يلا علي شغلك و جهزي نفسك ...
خرجت ميرا من الاوضه و كان باين عليها الغضب الشديد بعدين دخلت اوضتها و وقفت و را الباب و بدأت تفتكر الي حصل قبل 5 سنين ...
*Flash back
ميرا : لا يا جدي انا مش هوافق اتجوز واحد قد أبوي ..
الجد : هتتجوزي و رجلك فوق رقبتك أنتي نسيتي عملتك المهببه ...
ميرا : عملت أي أنا معملتش حاجه غلط و انت عارف كده واصل أنا مهماً كان مستحيل اتجوز الراجل ده ...
الجد : هتتجوزيه يا ميرا انا خلاص أديت كلمه للناس و لازم تتنفذ ...
ميرا : أنت لو فاكر هتعمل فيني زي نجاح و ترميني لاي واحد عشان الفلوس تبقي غلطان انا هسافر مع القافله الطبيه الي جايه قنا و هروح القاهره ..
الجد : تبقي بتحلمي و نده علي واحد و قاله اطلع احبسها فوق في الاوضه لحد الليل ..
مجهول : حاضر يا حج و شال ميرا علي كتفه و طلعها ...
بعدين حطها في الاوضه و قفل عليها ....
ميرا : افتح الباب و الله ماشي انا هوريكم ازاي تحبسوني و راحت بصت من الشباك لقت المكان هيبقي عالي عليها راحت ربتط ملايه السرير و نزلت بيها ...
اول ما نزلت ميرا علي الأرض فضلت تجري بسرعه من غير ما توقف لحد ما خبتط في عربيه الباشا و خادها معاه بعد ما قلتله علي حكايتها ...
بعد حوالي ستين جالها خبر ابوها بيدور عليها لحد دلوقتي و حالف في الوقت هتظهر في هيموتها ...
فاقت ميرا علي صوت خبط الباب بعدين قالت مين ...
ادريس : انا يا ميرا افتحي ..
ميرا : جاي ليا انت مش عارف ان انا مسافره ...
ادريس : عارف و جاي امنعك انك تسافري ...
ميرا : خلاص مفيش حل تاني و الباشا جهزلي كل حاجه ممكن بقا تخرج عشان اغير هدومي...
ادريس : بصلها بكسره و قال حتي أنتي كمان ...
ميرا : بصتله بنفس النظره و قالت غصب عني و انت عارف بعدين قفلت باب الاوضه من غير ما تسمع اي رد منه ...
ادريس : راح عشان يكلم الباشا و يقنعه إن هو ميخليش ميرا تسافر لان ده في خطر علي حياتها ...
اول ما دخل المكتب و لسه هيتكلم راح الباشا قال ...
الباشا : انا عارف انت جاي ليا عشان ميرا صح ..
ادريس : صح ممكن متخلهاش تسافر حضرتك عارف أن ده في خطر علي حياتها لو ابوها شافها أو شم خبر أن هي نزلت الصعيد هيموتها ...
الباشا : أنا عارف كل حاجه و عارف أنا بعمل اي و بعدين ميرا دي أختي الصغيره و انا استحاله أفرط فيها بس لازم هي الي تعمل المهمه دي ...
ادريس : طب ممكن اروح معاها عشان لو لقدر الله حصل حاجه هناك . .
الباشا : رفع أيده و قال الكلام خلص و ميرا هتروح لوحدها و استعد أن عشان في شحنه مخدرات جايه بليل و انت الي هتستلمها ...
ادريس : طيب و خرج من الاوضه ...
*عند ماسه *
ماسه : قاعده في العربيه و باين عليها الغضب ...
فهد : الهانم هتتعدل أمتي انا زهقت ..
ماسه : حاجه بسيطه يا حبيبي زهقت طلقني عشان ارتاح انا كمان لان الصراحه العيشه معك زفت ...
فهد : خبط الديركسيون و قال انا مش عارف اي الي مصبرني عليكي لحد دلوقتي ..
ماسه : نرفزته ما انا كنت لسه بقولك طلقني هترتاح ...
فهد : زعق بصوت عالي و قال ماسه ..
*عند قاسم *
رجع قاسم من بره و طلع علي الاوضه بتاعته اول ما دخل اتصدم من شكل صفيه بعدين قرب منه و قعد علي حرف السرير و بدأ يلعب في خصل شعرها الي نازله من الفوطه ...
صفيه : بتسحت شعرها و هي بتقول بس بقا عايزه أنام ..
قاسم : قرب من ودانها و قال حتي لو حبيبك جه ..
صفيه : لفت ليه و فتحت نص عينيها و قالت جبت الايس كريم ...
قاسم : بيمثل تصدقي نسيت ..
صفيه صحيت و قعدت علي السرير و قالت كده يا قاسم ..
قاسم : مكنش مركز معاها و كان مركز مع البورنس بتاعها الي اتفتح ...
صفيه : انتبهت لنظراتها و قالت علي فكره انت قليل الادب
قاسم : بيضحك عليها و بيقول انا قليل آدب مش كده و سحبها من وسطها لدرجه ان هي لزقت في صدره و قال كنا بنقول أي ...
صفيه : هاا ... لأ و لا حاجه اوعي عشان عايزه اروح أغير هدومي...
قاسم : بصلها و قرب من وشها و خطف قبله رقيقه و قالها ما تخليكي شويه ...
صفيه : اتكسفت بعدين قالت اوعي ...
قاسم : قرب منها اكتر و بدأ يبوس رقبتها بعد ما نزل كتف البورنس ..
صفيه : بتحاول تبعده ...
قاسم : عضها في كتفها و قال ممكن تهدي ..
صفيه : بصتله و قال انا لسه مش جاهزه ..
قاسم : قرب منها تاني و باسها و بعدين قال و كده ..
صفيه : لفت أيديها حوالين رقبته و قالت تؤ تؤ ..
قاسم : طالما قالت تؤ تؤ يبقي يلا بينا ..
صفيه : ضحكت بصوت عالي ..
قاسم : قال أنا قولت برضو
بعد شويه قام قاسم ياخد شاور و صفيه قاعده علي السرير ...
قاسم : مش هتقومي ..
صفيه : بصتله و سكتت ..
قاسم : راح شالها و دخل بيها الحمام ...
شويه و نزلوا قعدوا مع الي تحت ...
فهد وصل هو و ماسه و كان باين عليهم العصبيه .
اول ما دخلت ماسه راحت أنعام قربت عليها و ضربتها بالقلم و سحبتها من أيديها بعدين رمتها بره البيت ..
فهد : ممكن أفهم في أي
أنعام :.........🌹
↚
اول ما دخلت ماسه راحت أنعام قربت عليها و ضربتها بالقلم و
سحبتها من أيديها بعدين رميتها بره البيت ..
فهد : ممكن أفهم في أي
أنعام : الهانم مراتك ماشيه مع كل واحد شويه مره مع ابن
عمك و مره مع واحد بيقول أنه صاحبك ...
فهد : أي الكلام ده ..
أنعام فتحت شريط علي الشاشه كان في صور لماسه ساعه لما
وقعت علي رجل قاسم و صور تانيه و هي عند الباشا و الفديو الي اتبعتلها...
ماسه : دخلت تاني و اول ما شافت الصور علي الشاشه
اتصدمت و وقعت في الأرض و هي بتعيط ...
فهد : الكلام ده مش صح و بعدين اطفي المهزله دي ..
أنعام : لأ مش مهزله دي حقيقه ..
فهد : بيزعق قولت أطفي الزفت ده ...
أنعام : انت لي مش عايز تشوف الحقيقه
فهد : لأن و ب اختصار مش دي الحقيقه و مسمعش حد يتكلم في الموضوع ده تاني.
أنعام : لا هنتكلم و البنت دي لازم تمشي من هنا حالاً...
فهد : مش هرد أحتراماً انك في مقام امي لكن الي يتكلم عن شرف مراتي هو حر...
عبد الحميد : فهد خد مراتك و اطلع فوق
فهد : لأ انا راجع شقتي تاني ...
عبد الحميد : هترجع القاهره ..؟
فهد : لا الشقه الي هنا و راح سحب ماسه من أيديها و قال يلا ...
عبد الحميد : البيت زمانه محتاج تنضيف يا بني خليك هنا ..
فهد : لأ شكراً انا هرجع البيت ..
أنعام : كويس اهو نخلص من الو***خه دي مش ناقصين قرف ...
فهد : أنعام هانم اسم مراتي ميجيش علي لسانك انتي سامعه و مشي و معاه ماسه ..
صفيه : نازله من علي السلم و بتقول في أي و ماسه مشيت لي ..
أنعام : فتحت الشاشه و قالت شوفي الهانم مع مين ...
صفيه : واقفه و عنيها مدمعه ...
قاسم : اي الهبل ده و مين الي شغل الحاجات دي ..
أنعام : اهلا بالاستاذ الي كان بيكلم مرات اخوه و يستغل غيابه ...
قاسم : اي الكلام ده و مين الي جاب الحاجات دي ..
أنعام : فاعل خير كان عايز يورينا حقيقتكم ...
قاسم : حقيقه اي مفيش حاجه من دي صح ..
صفيه : بصتله بعدين بصت لأنعام و قالت علي فكره الصوره بتاعت ماسه و قاسم مش حقيقيه لان انا كنت واقفه لما ماسه كانت هتقع و هو لحقها ...
أنعام : متقوليش كده عشان تخبي حقيقته الوسخه ...
عبد الحميد : ممكن نقفل علي الموضوع ده بقا ..
أنعام : لسه كانت هتتكلم لكن عبد الحميد منعها تتكلم راحت سابتهم و طلعت علي الاوضه بتاعتها ..
قاسم : صفيه تعالي عايزك
صفيه : مشيت وراه من غير ما تتكلم ..
قاسم : واقف في نص الاول و بعدين قال أنتي لي قولتي كده تحت رغم انك مكنتيش واقفه ساعة لما ماسه وقعت ...
صفيه : عشان انا عارفه الحقيقه و ماسه قالت ليا كل حاجه ...
قاسم : طب فرضاً ماسه مكنتش قالت ليكي حاجه كان ممكن تصدقيني لحد دلوقتي ..
صفيه : مردتش و لما قاسم عاد السؤال تاني ردت و قالت أنا مش هرد عارف لي لأن قاسم الي كان في الصوره مش هو قاسم الي واقف قصادي دلوقتي انا مشفتش منك حاجه وحشه
قاسم : قرب منها براحه و قال و انا استحاله اعمل كده دي مهماً كان مرات اخويا ..
*عند ريتال *
ريتال : كانت واقفه علي البتوجاز بتعمل الأكل زي ما مسعد قالها ..
باب الشقة كانت بيخبط بس هي مش سامعه بسبب الاغاني الي شغاله
الباب شغال يخبط شويه و الصوت أختي ..
ريتال : خارجه من المطبخ عشان تتفرج علي التلفزيون فجاءه حد كسر الباب ...
مسعد : اول ما دخل البيت راح قرب من ريتال و مسك أيديها و قال أنا مش بخبط مبتفتحيش لي ...
ريتال : بتتوجع كنت في المطبخ و مش سامعه من الاغاني ...
مسعد : زقها و قال عملتي اكل ...
ريتال : بتعيط ايوه في المطبخ ..
مسعد : طب روحي هاتي عشان ناكل ...
ريتال : حاضر ..
*عند فهد *
فهد : فتح باب الشقه بتاعته و قال هنزل شويه اجيب حاجات للبيت و اجي و انتي شوفي لو في حاجه هتتعدل متقلقيش البيت نضيف انا ببعت واحده كل اسبوع تنضفه...
ماسه : دخلت من غير ما تتكلم و بعد ما فهد نزل قامت تشوف الشقه و لو محتاجه حاجه تتعمل ...
فهد : قاعد في العربيه بتاعته و حاطط دماغه علي الدريكسون و بيفتكر كلام أنعام ...
و فجاءه تليفونه رن ..
فهد : الو ..
قاسم : أنت فين ..؟
فهد : في شقه البحري ..
قاسم : طب انا جايلك عشان في حاجات مهمه لازم تعرفها ..
فهد : تعالي **** هتلاقيني واقف هناك ..
قاسم : طيب ..
صفيه : رايح فين ..
قاسم : نازل اشوف فهد ..
صفيه : في حاجه ..
قاسم : لأ دي حاجات بخصوص الشغل ..
صفيه : تمام متتأخرش ..
قاسم : طيب و نزل ..
عبد الحميد : قاعد بيتكلم مع ناس في المندره ...
قاسم : عايز حاجه يا جدي ..
عبد الحميد : رايح فين ..
قاسم : نازل لفهد ..
عبد الحميد : تمام و حاول كلمه عشان يرجع ..
قاسم : حاضر يا جدي هحاول ..
*عند الباشا *
الباشا : ميرا هانم خلصت و لا لسه ..
ادريس : جاهزه يا بيه و مستنيه امرك ..
الباشا : تمام قولها تتحرك و يلا عشان احنا كمان هنتحرك شويه كده ..
ادريس : تمام عن إذنك هروح اشوف ميرا قبل ما تمشي ..
الباشا : تمام و بلاش جو المحن بتاعكم ده ...
ادريس : تمام و خرج من الاوضه و كان هاين عليه يخنق اي حد يجي قدامه ...
ميرا : خارجه من الاوضه و في دموع في عينيها و شايله شنطه صغيره علي إيديها ...
ادريس : قرب منها و شال الشنطه من إيديها و قال علي اتفاقنا تمام ..
ميرا : انا خايفه اوي ...
ادريس : متقلقيش طول ما انا معاكي ...
ميرا : سلمت عليه و ركبت العربيه ...
ادريس : بعد شويه عن مكان الناس و قال الاتفاق لسه زي ما هو...
مجهول : تمام علي اتصال مع بعض ...
ادريس : تمام سلام دلوقتي عشان الباشا خرج ..
مجهول : متناس عربيه ال *****
ادريس : متخفش كل حاجه زي ما هي ...
*عند فهد *
فهد : ساند علي العربيه بتاعته و قاسم واقف جمبه...
قاسم : انا سمعت أن في شحنه هتتسلم انهارده و الي هيستلم الشحنه الباشا ...
فهد : عرفت مكان الشحنه و لا لسه ..
قاسم : معايا كل حاجه بخصوصها ..
فهد : حلو اوي الساعه 12 و نص بليل عدي عليا و نروح سوا...
قاسم : انا دلوقتي هروح عشان اتكلم مع الرجاله و اتفق معاهم علي كل حاجه ...
فهد : تمام هستني منك خبر و سابه و مشي ..
قاسم : عمل كام تليفون و أكد المعاد الي هينزلوا فيه ...
*عند ميرا *
ميرا : قاعده في العربيه في الكرسي الي ورا السواق و ماسكه قلم في أيديها و متوتره اوي ..
السواق : بص في المرايه و قال حضرتك كويسه ..
ميرا : ها اه مفيش حاجه انا كويسه ..
السواق : 10 دقايق و نوصل عند البنزينه لو عايزه حاجه ..
ميرا : لقت أن ده أنسب وقت عشان تنفذ في الخطه و قالت تمام مفيش مشكله ...
السواق : تمام ...
*عند فهد *
فهد : رجع البيت بعد ما جاب الحاجات اللازمه و جاب حاجات للاكل ...
ماسه : كانت خدت لفه في الشقه و دخلت تاخد شاور عشان هدومها اتبهدلت راحت حتطها في الغساله و طلعت بالبرنس من غير متعرف أن فهد بره ..
فهد : دور علي ماسه في البيت لكن ملقهاش توقع تكون نامت في اوضة النوم ..
فدخل و اول ما دخل اتصدم...
ماسه : لابسه قميص من بتوع فهد واصل لحد فوق الركبه بشويه و بتسرح شعرها قدام المرايه ..
فهد : دخلت بعدين عمل صوت ببقه عشان متتخضش ..
ماسه : كانت واقفه و مكسوفه جداً بعدين قالت هدومي اتوسخت و ملقتش حاجه ألبسها علي ما تنشف ...
فهد : بس شكله عليكي احلي ..
ماسه : هو أي
فهد : القميص هيكون اي ...
ماسه : اه ما انا هرجعه مكانها تاني بعد ما هدومي تنشف ..
فهد : مش مهم المهم أنا جبت أكل في المطبخ روح شوفيه و يلا عشان ناكل ...
ماسه : طيب و مشيت بسرعه من قدامه ...
*عند ريتال *
ريتال : حتط الاكل علي السفره و قعدت علي الكرسي الي في وش مسعد ...
مسعد : أنتي هتكلي معايا كمان ..
ريتال : ايوه امال انا حاطه طبق ليا لي ...
مسعد : أنتي تفضلي واقفه لحد ما اخلص اكل و انتي بعدين تاكلي دي الأصول عندنا ..
ريتال : ازاي ده و انا المفروض افضل جعانه عشان كلام ملوش لازمه ..
مسعد : قام و مسك الشوكه و حطها في كف أيديها و قال و هو بيضغط علي أيديها هي كلمه و تتنفذ سامعه ...
ريتال : بوجع حاضر بس أيدي جابت دم ...
مسعد : زق أيديها و سابها و خرج من غير م ياكل
*عند الباشا *
الباشا : يلا و مش عايز أي غلطه هناك عايزين التسليمه تعدي علي خير ..
ادريس : أكيد يا بيه و ركب قدام جمب السواق و اتحركوا ...
*في مكان العمليه ...*
فهد : واقف و ماسك منظار و شغال يبص علي الطريق ...
قاسم : شفت حاجه ..
فهد : انت متأكد يا بني أن ده المكان الصح ..
قاسم : ايوه يا عم هو
شويه و كان في صوت عربيات وصل و بدأت عمليه التسليم ما بنهم . .
*عند ميرا *
ميرا : اول ما السواق وقف قدام البنزينه راحت شكته ب القلم في رقبته و شويه و كان نام نزلت بسرعه من العربيه و بعتت مسج لأدريس أن هي هربت ...
ادريس : كان قاعد في العربيه و اول ما المسج وصلت اتوتر جداً ل الباشا يشوفها ..
الباشا : خير يا ادريس من بعتلك المسج ..
ادريس : ها لأ دي الشركه بعتالي أن هي عامله عروض للشحن ...
الباشا : طيب ..
شويه و وصلوا مكان التسليم و كانوا واقفين في طرفين ...
الشخص صاحب البضاعه : how are you
(عامل اي)
الباشا : Tammam thank God and you
(تمام الحمدلله و انت)
و في نص التسليم فجاء صوت ضرب نار طلع من مكان مجهول و الكل كان بيحاول يحمي نفسه ..
الرائد جلال : كان بيكلم القوات و بيقول انسحبوا ...
و في نفس المكان لكن علي الجهه التانيه شخص مجهول راح و حط السلاح بتاعه علي دماغ فهد و قال قدامي ..
الباشا : انسحبوا و فجاءه صوت انفجار كبير طلع ..
↚
و في نص التسليم فجاء صوت ضرب نار طلع من مكان
مجهول و الكل كان بيحاول يحمي نفسه ..
الرائد جلال : كان بيكلم القوات و بيقول انسحبوا ...
و في نفس المكان لكن علي الجهه التانيه شخص مجهول راح و حط السلاح بتاعه علي دماغ فهد و قال قدامي ..
الباشا : انسحبوا و فجاءه صوت انفجار كبير طلع...
النار مسكت في البضاعه بتاعت الباشا و ناس كتير ماتت و محدش عارف لو في حد عاش و لا لا ..
عاصي : واقف علي التل الكبير و بيتابع كل حاجه بتحصل عن طريق المنظار ...
ادريس : انا عملت كل الي حضرتك طلبته مني واقدر بقا اخد ميرا و أمشي ..
عاصي : لف ليه و هو ماسك العصايه في أيدو و بيقول أي رأيك تبقي أيدي اليمين يا ادريس ..
ادريس : بس زي ما انت عارف يا ريس انا دخلت شغل المافيا ده عشان اخد حق أخويا غير كده انا مش تبع الحاجات دي ...
عاصي : و انت كده خلاص خدت حقك ..؟؟
ادريس : بموت الباشا ابقي خدت حقي منه ...
عاصي : بس انت اي الي عرفك أنه مات مش يمكن يكون لسه عايش ...
ادريس : عد لحد 5 كده ..
عاصي : في أي ...
ادريس : اقولك انا هعد و بدأ بعد بصوت عالي بعد ما عد للخامسه سمع صوت عربيه
بتنفجر بعدين قال هو لو كان عاش من الانفجار ده مش هيعيش من التاني...
عاصي : يعني انت بيا أو من غيري كنت هتنفذ برضو مش كده ....
ادريس : كويس انك عارف بعدين قال و هو ماشي شغل الباشا كله معايا عايز حاجه كلمني ...
عاصي : مش هيحصل ده كله هيبقي ليا قريب ...
ادريس : متثقش في نفسك كتير ماشي و دخل قعد في العربيه بتاعته ...
عاصي : واقف بيكلم واحد من رجالته و بيقول عنيكم عليه ده شخص مش سهل ..
خلدون : امرك يا بيه هحطه في عيني بس انت اطمن ...
عاصي : طول ما واحد زي ادريس ده عايش استحاله اطمن ده اخطر من الباشا ...
خلدون : متقلقش هنقدر نخلص منه ..
عاصي : ربنا يسهل المهم أتأكدو أن الباشا مات و لا لسه عايش ...
خلدون : أكيد مات أنت مشفتش ادريس عمل اي ...
عاصي : مش مطمن خالص المهم حد يروح يتأكد....
خلدون : انا هروح مع حد مع الرجاله بس المهم انت متفضلش لوحدك مع ادريس ده ...
عاصي : تمام خلي بالك من نفسك ...
خلدون : عيوني يا بيه عن إذنك ....
*عند فهد *
فهد : ماشي هو و قاسم مع الرجاله و مش عارفين مين دول ..
قاسم : شغال يبص يمين و شمال عشان يشوف اي حاجه تساعدهم ..
فهد : ميل علي قاسم بعد ما عد الرجاله و قال بصوت واطي هعد 3 و نخلص سوا ...
قاسم : سلاحك معاك ..
فهد : ايوه و في اتنين من الرجاله مسلحين و الباقي لأ
قاسم : حلو اوي كده يلا ..
و بدأ الخناق بنهم و ضرب نار اشتغل فهد و قاسم قدرو يستخبوا جمب سور من المباني القديمه و الناس بتضرب عليهم نار ...
في وسط الضرب قاسم قال اااه
فهد : اتخض و قال انت كويس ..
قاسم : خدت طلقه في كتفي
فهد : طب الجرح كبير و لا صغير ..
قاسم : ماسك أيده و بيقول مش عارف ...
فهد : طب تعالي جمبي هنا ...
قاسم : ساند علي الحيطه و دايخ من كتر الدم الي نزل منه ...
فهد : انت كويس ..
قاسم : لحد دلوقتي اه ..
فهد : تعالي معايا و سند دراعه علي رقبته و مشي بي و كل شويه يبص حواليه ...
*عند خلدون *
خلدون : كان واقف و معاه رجاله عاصي و بيدورو علي جثه الباشا في مكان الانفجار ...
واحد من الرجاله : خلدون بيه بص هنا كده ..
خلدون : في أي ...
الراجل : حضرتك في هنا جثتين بس و مشوهين لكن منعرفش مين فيهم الباشا و الصراحه انا حاسس ان هو هيطلع عايش ..
خلدون : حاسب كده و قرب من العربيه و كان بيبص علي كل واحد فيهم بعدين لمح ساعه في أيد الراجل الي كان سايق و قال أكيد ده الباشا عشان دي ساعته ...
الراجل : تمام ...
خلدون : اتخلصوا من الجثث و تعالوا ورايا ..
الراجل : أمرك يا بيه ..
*عند ميرا *
ميرا : كانت شغاله تجري في الطريق و تبص وراها لو حد شايفها بعدين لقت كبينه تليفون راحت دخلت بسرعه و وقفت و كانت بتنهج بعدين طلبت الرقم الي كان ادريس مديهولها ...
ادريس : كان قاعد في العربيه بتاعته و ماسك الفون و فجاءه جاله اتصال ميرا مترددش يرد لانه كان عارف أن ميرا هتكلمه من اي رقم رد عليها و قال انتي كويسه ..
ميرا : بتتكلم و هي بتنهج بعدين قالت عرفت ازاي أن دي انا ...
ادريس : كنت واثق انك هتقدري تهربي منه ...
ميرا : المهم انا دلوقتي واقفه علي طريق ****و الجو ليل و مفيش حد يساعدني ...
ادريس : خليكي عندك طيب و انا جاي ساعه بالظبط و اكون عندك ..
ميرا : تمام و قفلت معاه الفون ...
شويه و كان في شويه شباب ماشيين في الطريق و كل واحد ماسك في أيده ازازه خمره..
واحد منهم : تعالي نشوف القمر ده واقف لوحده لي ..
التاني : يلا و قربوا جامد من ميرا ..
*عند فهد *
فهد : مشي من المكان الي كانوا واقفين في و قاسم كان معاه و شبه فاقد للوعي ...
طلع فهد منديله و حاول يكتم الدم ...
قاسم : بيتكلم بصوت مش مسموع و بيقول لفهد خلاص مش قادر خلاص أمشي انت ..
فهد : خلاص طلعنا علي الطريق خليك فايق متنمش ..
قاسم : ميل بدماغه علي فهد و قال روح انت و غاب عن الوعي ..
فهد : حطه علي صخره و بدأ يدور علي حد أو عربيه تساعده ...
*عند ميرا *
ميرا : فضلت واقفه مكانها زي ما ادريس قالها لما لاحظت الناس الي بتقرب منها فضلت تمشي و هي بتمد عشان ميلحقوهاش و اول لما لقت
أن هما خلاص قربوا جامد جريت و من حظها قابلت فهد الي كان واقف بيدور علي حد يساعده ...
فهد : اتصدم لما شاف ميرا و بعدين قال أنتي لسه عايشه ..
ميرا : مكنتش شايفه كويس من الضلمه بعدين قالت انت تعرفني ...
فهد : ميرا مش كده ..
ميرا : ايوه انت تعرفني منين و مين الي مرمي في الأرض ده ...؟؟
فهد : قاسم معتز الدمنهوري ...
ميرا : اول ما سمعت الاسم اترعشت و في دموع اتكونت في عينيها و بعدين قالت فهد محمد الدمنهوري ...
فهد : ايوه ...
ميرا : جريت بسرعه عليه و حضنته و فضلت تعيط بعدين قالت مدورتش عليا لي ..
فهد : مش وقت الكلام ده دلوقتي لازم قاسم يروح المستشفي عشان جرحه و نزف دم كتير ...
ميرا : انا ممكن اقدر اساعده بس الجرح فين ..؟؟
فهد : في كتفه و نزف دم كتير ...
ميرا : لأ لازم مستشفي في مستشفى قريبه من هنا ..؟؟
فهد : اه بس علي بعد 3 كيلو ...
ميرا : هتبقي بعيده اوي ..
فهد : مفيش حل تاني ..؟
ميرا : بص انا كنت رنيت علي شخص و زمانه جاي و هيساعدنا ...
فهد : شخص مين ..
ميرا : ده ادريس .
فهد : ادريس مين ..
ميرا : ده الشخص الي ساعدني اهرب من أيد الباشا ..
فهد : بان علي وشه الغضب بعدين قال و انتي تعرفي الباشا منين ..
ميرا : حكايه طويله هبقي احكيلك لما نمشي من هنا ...
فهد : زعق و قال حكايه اي و أي الي يخليكي تروحي عند الباشا ...
ميرا : فهد متزعقليش تمام و كانت سيباه و ماشيه ..
فهد : سحبها من أيديها و قال لما اكون بكلمك تقفي و تسمعي ..
ميرا : يبقي ياريت حضرتك تتكلم بأسلوب احسن شويه ..
فهد : و هو لسه ماسك أيديها بيقول مفيش حركه من هنا و هارجعي بيتك ..
في الوقت ده كانت عربيه ادريس وصلت و نزل منها ..
ادريس : قرب من فهد و سحب ايد ميرا و قال ايدك لو لمستها تاني انا هقطعها...
فهد : انت بتقول اي ابعد ايدك عنها ...
ادريس : ميرا تخصني و الي يقربلها نهايته علي أيدي انا
فهد : انت عارف دي مين ..
ادريس : مين ...
فهد : كان لسه هيتكلم ميرا قالت ..
ميرا : ممكن تهدو انتوا الاتنين الواد هيموت في الأرض بعدين قالت شيلو معايا هنوديه المستشفي ...
فهد : نزل علي ركبه و شاله هو و ادريس و حطوه في العربيه ...
ميرا : انا هركب معاه ورا و انت يا فهد مع ادريس قدام
ادريس : كان لسه هيعترض لكن ميرا بصتله و ركبت ورا ...
بعد شويه وصلوا المستشفي و تم نقل قاسم غرفه العمليات...
بعد ساعه الدكتور خرج و بعدين قال مفيش داعي للقلق الطلقه مدخلتش لمكان خطير
دلوقتي نقلناه اوضه عاديه و هيبقي بخير ...
فهد : شكرا يا دكتور ...
بعد ما تم نقل قاسم اوضه عاديه دخل فهد و ميرا عنده ...
ادريس : واقف قدام الباب و شغال يبص لفهد بنظرات غيره و حقد ...
فهد : قاعد مع قاسم و بيبص لميرا بغضب
قاسم : بيكلم ميرا رجعتي ازاي أو كنتي فين و مشيتي لي .. ..
فهد : كانت عند الباشا ...
قاسم : بان علي وشه الغضب و قال و راجعه لي أصلاً كنتي بتشتغلي مع مافيا ...
ميرا : بتعيط مش بشتغل معاهم انا كنت هناك مجبوره ...
قاسم : و أي الي جابر الست هانم ...
ميرا : بدأت تحكي كل حاجه من ساعه ما مشيت ...
قاسم : بس ده مش مبرر ..
فهد : انتي لازم ترجعي البيت ...
ادريس : دخل فجاءه و قال استحاله ترجع هناك تاني ..
قاسم : انت اي الي جابك هنا ...
ادريس : جاي اخد حاجه تخصني و ماشي ...
فهد : قام وقف في وشه و قال ميرا هترجع معانا ...
بعد شويه من الزعيق و الخناق ميرا طلعت تجري برا الاوضه ...
فهد و ادريس خرجوا وراه لكن ملقوهاش ...
بعد ما ميرا خرجت شخص مجهول جه و حط سكينه علي رقبتاها و قال نهايتك قربت خلاص ...
*عند الباشا *
كان لسه واقع في الطريق الصحراوي و الكلاب كانت بتاكل فيه و من الوجع مكنش قادر يهرب ...
↚
فهد : جري من قدام الاوضه الي كانت ميرا محجوزه فيها ..
ميرا : حاولت تتكلم لكن الشخص ده كان بيقرب السكينه اكتر لرقبتها ....
ادريس : واقف قدام المستشفي و بيدور يمين و شمال لكن مفيش أثر لميرا...
*عند ماسه*
ماسه : كانت قاعده في البيت و بتتفرج علي التلفزيون و فجاءه باب الشقه خبط...
قامت تفتح وقفت ورا الباب عشان تشوف مين من العين السحريه لقت ست في سن الأربعين سنه تقريباً و بتعيط ...
الست : يا هانم ممكن تفتحي ...
ماسه : اتخضت من منظر الست وراحت فتحت بسرعه ..
فجاءه دخل حوالي 4 ستات علي ماسه ..
ماسه : انتو مين و لكن محدش كان بيرد عليها و في ثواني و كانت ست من الي واقفين قربت من ماسه و مسكتها ...
الست : امسكيها كويس و انتي تعالي امسكي معاها ...
ماسه : انتو مين و عايزين مني أي ...
الست : احنا مين احنا قدرك الاسود و عايزين اي بقا هتعرفي دلوقتي و نزلوا فيها ضرب ...
بعد حوالي ربع ساعه واحده من الي كانوا واقفين يلا كفايه كده قبل ما حد يجي ...
و ب الفعل خرجوا من البيت بعد ما قفلوا الباب وراهم بحيث محدش يشك في حاجه ....
*عند عاصي *
عاصي : واقف في نص الفيلا الخاصه بي و شغال يزعق ...
خلدون : يا بيه الرجاله حاولت تمسكهم لكن للأسف هربوا بس في واحد فيهم اتصاب ....
عاصي : أنا لازم اعرف كل حاجه بخصوص موضوع فهد و قاسم و اي حكايتهم ...
خلدون : حضرتك الي اعرفه ان كل المستندات المهمه و كل المعلومات بخصوص الخلايا مع قاسم ...
عاصي : الورق ده لو راح القسم هنتحبس كلنا ...
خلدون : متقلقش هنلاقي المستندات دي قبل ما حد تاني ياخدهم...
* عند ميرا *
ميرا : ماشيه مع الشخص الي خاطفها و مش عارفه رايحين فين ...
مجهول : تعرفي أن الزعيم هيتبسط منك اوي ...
ميرا : أنتو مين ...
مجهول : ضحك بسخرية و قال هتعرفي قريب ...
ميرا : ابعد أيدك القذره دي عني ...
مجهول : بيضحك الي يشوفك دلوقتي ميشفكيش قبل كده و انتي ...
ميرا : اسكت و كانت بتصوت و تقول مش عايزه اسمع ...
شويه و كانوا خلاص خرجوا من الباب الخلفي للمستشفي و كانت في عربيه واقفه مستنياهم ...
ميرا : و هي بتركب العربيه شافت فهد و ادريس لسه هتنده كان واحد سحبها لجوه العربيه و كتم بوقها ..
ادريس : لمح ميرا في العربيه راح جري علي هناك ...
لكن مع الاسف العربيه كانت اتحركت ....
ادريس : رمي مفاتيح العربيه و قال لفهد هات العربيه بسرعه
فهد : انا مش الخدام عندك يا عم انت
ادريس : فهد مش وقت كلام ميرا في خطر
شويه و كان فهد جاب العربيه و طلعوا ورا العربيه الي فيها ميرا ..
ميرا : كانت شغاله تبص من ازاز العربيه و تخبط في كرسي السواق عشان يوقف العربيه لان السواق دخل بيها في طريق فرعي و كان باين انو صحراوي
شويه و لاحظت عربيه ادريس ماشيه وراهم ف ابتسمت و قالت بكل بردو و استفزاز انا عايزه اشوف الحيوان الي مشغلكم دلوقتي
شخص قاعده جمبها راح خبطها بضهر المسدس في دماغها و قال زهقنا من صوتك ...
فهد : كان سايق ب اسرع معنده عشان يلحق العربيه
شويه و كان وصل جمب العربيه و بدأ يزنق عليهم ...
ادريس : طلع المسدس بتاعه و صوب ناحيه كوتش العربيه لغايه ما فرقع....
العربيه الي فيها ميرا بدأت تروح يمين و شمال لدرجه ان السواق مكنش قادر يتحكم فيها ...
فهد : سرع بالعربيه شويه و بعدين وقف قدام عربيه العصابه ...
ادريس : انت بيزعق يا غبي بتعمل اي ..
فهد : هكون بعمل اي بحاول اوقف العربيه ...
ادريس : انت كده هتموتنا مش هتوقف العربيه قسما بالله لو ميرا حصلها حاجه لكون قابض روحك وراها ..
فهد : متخافش و فعلاً قدر يوقف العربيه ..
لكن الناس الي كانت في العربيه بدأت تضرب عليهم نار ..
ادريس : مستخبي ورا العربيه و بيكلم فهد معاك طلق يكفي ..
فهد : سلاحي مفهوش طلق خالص ...
ادريس : خبط ب ايده علي العربيه و قال مش وقتك خالص بص في سلاح احتياطي في تابلو العربيه هاته و انا هحميك بس أنجز عشان مفيش طلق يكفي ...
فهد : دخل العربيه من الباب الخلفي و جاب السلاح و بدأ يصوت ناحيه العربيه الي فيها ميرا ...
ادريس : متضربش بتهور عشان ميرا متتأذيش ...
فهد : مردش عليه و بدأ يضرب علي الناس لدرجه انه وقع 2 منهم و مكنش فاضل غير 2 ..
ادريس : بيهمس لفهد و بيقول الطلق خلص ..
فهد : انا عندي خطه استني و لف ورا العربيه و وقف ضرب نار اكتر من دقيقتين لدرجه ان الرجاله فكرو أن الطلق بتاعهم خلص بعدين راحو عليهم و اول ما وقفوا في وش فهد و ادريس ..
فهد : قال ارمي السلاح منك ليه بدل ما تقرو علي روحكم الفاتحه ..
ادريس : حب يزيد الرهبه راح صوب بسلاحه و قال أكيد كلكم عارفين مين الكينح ...
الراجلين بصوا لبعض بعدين حطو سلاحهم علي الأرض ..
فهد : شاطرين ..
ادريس : جري بسرعه و اتصدم لما ملقاش ميرا ...
فهد : في أي.... ؟
ادريس : زق باب العربيه جامد و قال ميرا مش موجوده ..
فهد : ازاي ده و بعدين بص للرجاله الي في الأرض ..
*عند ماسه *
ماسه : كانت لسه واقعه علي الارض و أثار الضرب معلمه في جسمها و شغاله تترعش و تعيط ..
باب الباب خبط فجاءه اتخضت و خافت ليكونوا رجعوا تاني راحت زحفت لحد أوضة النوم و دخلت استخبت فيها ...
الباب لسه مازل في حد بيخبط عليه و شويه وصوت جرس الباب رن اكتر من مره ...
*عند فهد *
فهد : كان واقف بيتكلم مع ادريس و فجاءه صوت رنين تليفونه طلعت ...
ادريس : بصله و قال مين ..
فهد : بصله بنص عين و قال من البيت بعدين رد ...
صفيه : فهد انتو فين ..
فهد : احنا مين...؟؟؟
صفيه : انا جيت البت بتاعك الي في البحري عشان اجيب لماسه الهدوم بتاعتها و فضلت اخبط كتير محدش رد عشان كده سألتك ...
فهد : اتخض بعدين قال متأكدة انك خبتطي حلو ...
صفيه : ايوه و رنيت الجرس اكتر من مره و محدش رد ..
فهد : طب خليكي عندك و انا جاي دلوقتي ...
صفيه : واقفه قدام باب شقه فهد و لسه بتخبط اكتر علي الباب ...
ماسه : كانت قاعده جمب التسريحه و ضامه رجليها لصدرها و بتعيط بصوت واطي خايفه احسن حد تاني يجي بعد ما الخبط هدي شويه قربت من باب الاوضه سمعت صوت خبط تاني رجعت مكانها ...
تليفونها كان موجود في الصاله و شغال يرن و هي كانت عايزه تقوم تجيبه عشان تكلم فهد لكن صوت الباب كان مخوفها ....
شويه و فهد كان وصل تحت البيت و طلع بسرعه علي فوق
فهد : شاف صفيه واقفه قدام الباب و بتخبط علي ماسه فضل يدور علي مفاتيحه لكن مكنتش موجوده راح قعد يخبط و يزعق و كان متأكد أن هي جوه لان صوت التلفزيون كان شغال و ده الي قلقه اكتر
ماسه : قاعده في الاوضه و بعد ما سمعت زعيق فهد قامت بسرعه و جريت تفتح ...
فهد : اول ما الباب اتفتح اتصدم من شكل ماسه راح دخل بسرعه ..
ماسه : اول ما دخل راحت جريت عليه و فضلت تعيط ...
فهد : مسك وشها في أيده و قال مين عمل فيكي كده ...
ماسه : بتعيط و مش قادره تتكلم ..
صفيه : تعالي معايا و لكن ماسه كانت خايفه و مردتش تسيب فهد لدرجه ان هو كمان اتصدم من رد فعلها بعدين قال ...
فهد : خلاص يا صفيه هاتي الهدوم و روحي انتي و انا معاها ...
صفيه : طب اعملها شوربه أو حاجه تاكلها علي الاقل ...
فهد : لاحظ خوف ماسه بعدين قال انا هعمل كل حاجه تقدري تروحي و خلي بالك من نفسك ..
صفيه : سابت شنطة الهدوم علي الأرض و خرجت و قفلت الباب وراها ...
فهد : دخل ب ماسه اوضه النوم و قاعدها علي السرير و دخل جهز الحمام عشان يخليها تاخد شاور...
شويه و خرج فهد و كان جهز الحمام ل ماسه و طلب منها تدخل لكن هي كانت بتعيط بس راح قرب منها و شالها و دخل بيها قعدها علي طرف البانيو و قال هستناكي برا لو عايزه حاجه و الهدوم هجبهالك لما تخلصي ..
و ب الفعل دخلت ماسه الحمام و خرج فهد و قفل الباب و فضل واقف برا مستنيها تخرج
عدي حوالي نص ساعه و ماسه لسه مخرجتش لدرجه ان فهد قلق و قرر يدخل يشوفها ...
فهد : بيخبط علي الباب براحه ...
ماسه : ردت بس صوتها مكنش عالي عشان فهد يسمعه ..
فهد : قلق عليها و دخل يشوفها...
ماسه : كانت قاعده علي طرف البانيو بعد ما لبست لكن مكنتش قادره تمشي ....
فهد : دخل بعدين شالها و قال هو انا مش قولتلك لما تخلصي نادي عليا ..
ماسه : ندهت علي فكره بس انت مسمعتش ...
فهد : حصل خير و راح حطها علي السرير..
ماسه : بتبص لجسمها و بتعيط بعدين انا مش عايزه اقعد هنا تاني ...
فهد : انا مردتش اتكلم من شويه عشان حالتك لكن اقدر اعرف دلوقتي مالك و مين عمل كده
ماسه : بدأت تحكي لفهد كل حاجه من لحظه الخبط علي الباب بعدين هو جه ...
فهد : طب انتي شفتيهم قبل كده الناس دي او تعرفيهم ...
ماسه : بتعيط و بتقول لأ ..
فهد : قام جاب مرهم للكدمات و بدأ يحط علي أيديها و رجليها ...
شويه و ماسه نامت و قام فهد يعمل كام تليفون و كان بيدور علي تسجيلات الكاميرا ...
*عند ميرا *
ميرا : كانت قاعده في اوضه كل الجدران بتاعتها لونها ابيض و عينيها متغطيه بشريط اسود و شغاله تنده علي حد يطلعها لكن مكنتش تعرف هي جت هنا ازاي اخر حاجه فكراها الوقت الي كانت موجوده في في العربيه
Flash back
بعد ما ميرا اغمي عليها شخص من الي في العربيه شاف عربيه ادريس وراهم عشان كده أطر يدخل من طريق فرعي و في نفس الوقت ده كان في ناس مستنيهم عشان يخدو ميرا...
شخص مجهول دخل عليها الاوضه و فضل يمشي أيده علي رجليها و يقول طب ب أمانه موحشتكيش ..
ميرا : كانت بتحاول تسمع الصوت و تفتكر صاحب الصوت بعدين قالت مين ...
مجهول : تؤ تؤ كده ازعل متعرفيش انا مين ..
ميرا : بتزعق ابعد ايدك القذره دي عني ..
مجهول : أنتي نسيتي زمان و لا أي ...
ميرا : أيديها بدأت تترعش و تتكلم بشفايف مرتجفه و قالت أنت مش مُت ..؟
مجهول : ضحك بصوت عالي تؤ اصل القطه في اليوم ده مكنتش تعرف هي قتلت مين ...
ميرا : و الخوف اتملك منها قالت أنت عايز أي مني دلوقتي...
مجهول : فاكره زمان لما قولتلك انا عايزه اي هو نفس الي انا عايزه دلوقتي ...
ميرا : أنت مجنون و إنسان زباله ...
مجهول : تؤ تؤ كده عيب يا قطه بلاش غلط ...
ميرا : دفعته برجليها بعيد عنه و قالت ده بعينك فاهم ...
مجهول : لأ بقولك أي اتعدلي كده و اوعي تنسي نفسك ...
ميرا : أنت إنسان قذر و ابسط حاجه ممكن اعملها هي وراحت تفت علي وشه ...
مجهول : مسح وشه و كان باين عليه العصبيه من الي عملته راح ضربها ب القلم لدرجه ان دماغه خبتط في الحيطه من شددة الضربه و غابت عن الوعي ...
بعدين راح طالع من الاوضه و قال للناس الي واقفه بره محدش يدخل عليها خالص ....
*عند ادريس*
ادريس : كان واقف جمب العربيه بتاعته و بيكلم رجالته و بيقول كل حاجه عن العيال دي و المعلومات الي هيقولوها تجيلي علطول انتو سامعين ...
هما : مفهوم يا بيه ...
ادريس : بعد عن الناس شويه ورن علي فهد ...
فهد : الو مين ..؟
ادريس : انا ادريس بقولك اي كان في حاجه عندك في البيت اصلك مشيت بسرعه من غير ما تقول حاجه ...
فهد : بدأ يحكي كل حاجه بعدين قالها اقفل دلوقتي و هكلمك كمان شويه عشان في اتصال مهم ..
ادريس : تمام ...
فهد : رد علي التليفون و كان حد من الرجاله بتاعته ..
الرجال : حضرتك انا قدرت اجيب شريط الفديو من كاميرات المراقبه و هبعتهم دلوقتي و احنا حاليا مستمرين في البحث عن الناس الي في الفديو ...
فهد : تمام ...
وصلت الفيديوهات لفهد و بدأ يشوفها لكن مكنش يعرف لي حد من الي في الفديو ....
بعد ما خلص دخل يشوف ماسه لقاها لسه نايمه ...
*عند ادريس *
ادريس : وصلته رساله من حد غريب و كان مكتوب فيها لو عايزه تعرف مكان ميرا لازم تقتل فهد الدمنهوري ...
راح رد عليه وقال أنت مين ..
مجهول : مش مهم تعرف انا مين المهم القمر الي معايا ده و بعت صوره ل ميرا و هي نايمه *مغمي عليها*
ادريس : عارف لو حصلها حاجه همحيك من علي وش الدنيا ...
مجهول : تؤ هو الكل متعصبت كده لي ...
*بعد حوالي 4 ساعات فاقت ميرا و كانت الدنيا حواليها ضلمه فضلت تنادي علي اي حد يشوفها ..
واحد من الرجاله دخل و قال في أي و صوتك عالي لي ...
ميرا : عايزه اروح الحمام في أي ...
هو : طب خليكي عندك و راح استأذن من الجنرال بتاعه ...
الجنرال : تمام بس متغبش من قدام ..
هو : حاضر
خرج بعدين راح ل لميرا و قال تقدري تمشي معايا ...
ميرا : قامت معاه و مشيت ...
بعد شويه خرجت ميرا لكن مشفتش حد فضلت تمشي في
الطرقه يمكن تلاقي طريق و تهرب لكن لفت انتباها اوضه
في اخر الطرقه منوره راحت دخلت فيها و لكن اول ما دخلت الصدمه بنات علي وشها و بدأت تعيط و تقول مستحيل مستحيل انت ......
↚
بعد شويه خرجت ميرا لكن مشفتش حد فضلت تمشي في الطرقه يمكن تلاقي
طريق و تهرب لكن لفت انتباها اوضه في اخر الطرقه منوره راحت
دخلت فيها و لكن اول ما دخلت الصدمه بانت علي وشها و بدأت تعيط و تقول مستحيل مستحيل انت ......
الجنرال : خبي وشه و فضل يزعق و يقول مين سابها لوحدها ....
ميرا : أنت ازاي اقنعني ازاي تعمل كده ده انا حتي و لسه مكملتش راح اغمي عليها ...
الجنرال : جري علي ميرا و شالها و حطها علي الكنبه و قال و هو بيزعق حد يجيب ازازه برفان و مش عايز اشوف مخلوق هنا ...
واحد من الرجاله : امرك يا بيه و جري جاب البرفان و رش علي أيده و شمم ميرا ...
شويه و فاقت لكن اول ما قامت فضلت ترجع لورا بعيد عنه و هي بتعيط و مش مصدقه ...
الجنرال : بيقرب منها و بيقول أنتي كويس . ..
ميرا : ابعد عني لي تعمل كده هاا لي و كانت بتعيط ...
الجنرال : اهدي و هفهمك كل حاجه ...
ميرا : اهدي اي أنت عارف انت مين عارف و لا لأ و كانت بتزعق ...
الجنرال : عارف و الخيبه اني عارف بس مقدرتش ...مقدرتش اسيبك ....
ميرا : انت مجنون صح ...
الجنرال : مجنون عشان بحبك بس انتي مش حاسه بكده ...
ميرا : احس ب أي انت في في دماغك حاجه يابني انا مش عيزاك أفهم بقا ...
الجنرال : بطلي بقا كلامك ده و خلاص انا قولت و هتبقي ليا يا ميرا ليا لوحدي ...
ميرا : مش هتلمس شعره مني عشان انت شخص غبي و قذر فاهم يعني اي و تفت في وشه تاني ...
الجنرال : أنا لغايه دلوقتي بكلامك بأدب و أحترام لكن قسماً بالله هتقلي آدبك لكون موريكي الوش التاني
ميرا : بتحاول تستفزه وريني كده هتعمل أي ...عشان انت اصلا كلام علي الفاضي ...
الجنرال : بلاش كلامك المستفز عشان الي هعمله مش هيعجبك خالص و أنتي عارفه كده كويس ...
ميرا : ضحكت بسخريه و قالت هتضربني مش كده ..
الجنرال : تؤ تؤ حاجه اوسخ و قرب منها راح باسها بعنف ...
ميرا : شغاله تبعده عنها و لكن هو مش معاها ...
بعد شويه بعد عنه و مسح الدم علي علي بقه و قال المره الجايه هعمل اوسخ من كده و انا مبهددتش ...
ميرا : تفت الدم من بوقها و قالت انت انسان زباله اوسخ شخص شفته في حياتي و فضلت تعيط ...
الجنرال : صعب عليه شكلها و غلط أنه عمل كده راح مقرب منها عشان يتكلم معاها براحه ..
ميرا : كان في سكينه محتوطه في طبق الفاكهه الي علي المكتب خدته و قالت قسماً بالله لو ما مشتش حالاً من هنا هموت نفسي ...
الجنرال : خلاص أهدي كده انا همشي بس سيبي دي هنا
ميرا : بتزعق ملكش دعوه و امشي من هنا بسرعه ..
الجنرال : خرج من الاوضه الي فيها ميرا و جري بسرعه علي الاوضه بتاعته و فتح
اللاب توب و بدأ يشوفها عن طريق الكاميرا ..
ميرا : بعد ما الباب اتقفل رمت السكينه و قعدت علي الأرض تعيط ...
الجنرال : رمي اللاب توب علي الأرض و قام فضل يكسر في الحاجه ...
*عند ادريس*
ادريس : اول ما شاف الرساله الدم جري في عروقه و فضل يخبض العربيه برجليه ..
واحد من رجالته : قرب منه و قال حضرتك كويس .
ادريس : مسك الراجل من رقبته و قال روحه قصاد روحها ...
الراجل : كان مخنوق و مش قادر بتنفس و ادريس لسه ضاغط علي رقبته ...
الرجاله : قربت منه و فكت أيد ادريس و مسكوا الراجل ..
*عند فهد *
فهد : كان واقف في نص الصاله و ماسك كوبايه القهوه و بيبص علي الفيديوهات
بطريقه أوضح و هي علي الشاشه
بعدين لاحظ حاجه موجوده بعدين وقف الشاشه و قرب منها و شاف حاجه بعدين الصدمه بانت علي وشه و ضغط بعصبيه علي الكوبايه بتاعت القهوه ..
ماسه : قامت بعدين شافت فهد واقف قدام الشاشه و شكله متعصب قربت منه و مسكت الكوبايه منه و قالت انت كويس ..
فهد : حاول يخفي عصبيته و اتكلم بصوت متحشرج و قال اه انتي كويسه دلوقتي...
ماسه : ايوه حاسه نفسي احسن دلوقتي ...
فهد : تمام هتكلي ..
ماسه : كنت لسه هسألك هتاكل و لا لأ ..
فهد : ايوه تحبي تكلي أي عشان اطلب لينا ...
ماسه : مش لازم انا هعمل ...
فهد : لأ خليكي انا هطلب من بره عشان هنزل شويه كده ..
ماسه : بصت لفهد و قالت هي الساعه كام ...
فهد : بص في ساعته و قال الساعه تيجي حوالي 2 و نص بليل ...
ماسه : بصدمه يلهويي انا نمت ده كله ..
فهد : ضحك علي شكلها و قال و فيها أي أنتي كنتي تعبانه ..
ماسه : قالت برضو مصحتنيش لي ..
فهد : لقيتك نايمه و كان باين علي وشك التعب الصراحه مردتش اصحيكي المهم هتكلي أي دلوقتي ...
ماسه : طلعت لسانها و مسحت بيه علي شفتها و قالت بيتزا حلوه اوي انا عايزه بيتزا ..
فهد : ضحك علي شكلها و قال خلاص نطلب بيتزا ...
بعد حاولي ساعه كانت البيتزا وصلت و معاها بيبسي و قعدوا يكلوا ...
بعد شويه جاتله مسج علي الفون مكتوب فيها لو عايز ميرا لازم تقتل ادريس ...
وشه اتغير بعدين قام من مكانه و راح عند البلكونه و رن علي الرقم الي المسج جت منه ..
لكن كان الرقم اتقفل ...
ماسه : قامت وراه و قالت في حاجه ..
فهد : لأ لي .
ماسه : اصل قومت مره واحده و كان باين عليك مدايق ...
فهد : لأ مفيش حاجه ده تليفون تبع الشغل ...
ماسه : طيب تعالي كمل اكلك ...
فهد : لا انا خلاص شبعت روحي انتي كلي و انا هعمل تليفون و جاي ..
ماسه : طيب و دخلت من البلكونه راحت تكمل اكل و كانت كل شويه عينيها علي فهد ...
فهد : رن علي قاسم و حكاله كل حاجه ...
قاسم : كان قاعد مع صفيه لما التليفون جاله بعد ما سمع كلام فهد قام من جمبها عشان يعرف يتكلم مع فهد
فهد : فهمت عايز اي يعني حياة ادريس قصاد حياة ميرا ...
قاسم : طب اي هتعمل الي هو عايزه ..
فهد : مش عارف والله بس لازم نعمل كده عشان ميرا ...
قاسم : انا برأي تشوف ادريس و تتفقوا سوا علي كل حاجه أصل انت مش هتقتلك يا فهد ...
فهد : استني كده في مسج جالي دلوقتي ...
مضمون المسج
بفكرك بالمسج الاول كان فيها أي دلوقتي لازم تحدد هتعمل المهمه دي أمتي و ألي مش هتشوف ميرا تاني و صح لازم مفيش حد يعرف حاجه عن الرساله دي خالص و الي أنسي اتفاقنا ...
قاسم : رن علي الرقم بسرعه أو ابعته ...
فهد : قفل معاه و رن الرقم لقاه مش موجود في الخدمه ...رجع رن علي قاسم تاني ..
قاسم : أي ..
فهد : غير موجود في الخدمه ..
قاسم : طب هتعمل أي مكتوب في المسج الي بعتهالي دلوقتي ان لو ادريس عرف الاتفاق هيبوظ ...
فهد : انا هعمل اي هيقول عليه ...
قاسم : انت مجنون ازاي هتقتل ..
فهد : عندك حل تاني ...
قاسم : سكت شويه ..
فهد : قالك ملقتش صح يبقي مفيش غير الحل ده ..
قاسم : انا سكت عشان بفكر مش اكتر لكن انا مش هسمحلك تعمل كده ...
فهد : انا قولت و خلاص هنفذ بعدين قفل التليفون و دخل عند ماسه ...
ماسه : هو انت كنت بتكلم قاسم ..
فهد : اه لي ..
ماسه : اصل بيرن علي تليفوني دلوقتي ..
فهد : بصلها و قال و هو جاب رقمك منين ..؟
ماسه : أكيد من صفيه و بعدين في أي التليفون رن تاني لسه هترد فهد اخده
فهد : الو
قاسم : ممكن أفهم قفلت تليفونك لي ..
فهد : مش مهم دلوقتي بترن لي ...
قاسم : أنت لي البرود الي عندك ده أكيد برن عشان امنعك...
فهد : مش هتكلم و انت عارف ردي و يلا سلام ...
ماسه : ممكن أفهم في أي ...
فهد : في أي ..
ماسه : انا بسألك علي فكره انت كويس ...
فهد : ايوه طلعيلي هدوم عشان خارج ...
ماسه : بصت في الوقت كانت الساعه حوالي 4 و نص ..بعدين قالت هتنزل دلوقتي ...
فهد : ايوه بعدين مش هاخد الأذن منك ..
*عند ادريس *
ادريس : كان واقف و بيقرأ نفس المسجات الي وصلت ل فهد و بيفكر هيعمل أي ...
واحد من الرجاله : هتعمل أي يا بيه ...
ادريس : اجهزوا عشان احتمال نخلص انهارده ...
نفس الشخص : حضرتك احنا جاهزين بس هو انت هتعمل زي ما المتخلف ده قال ..
ادريس : أكيد هعمل كده عشان انقذ ميرا ..
هو : بس حضرتك ده عايزك تقتل فهد الدمنهوري ..
ادريس : حتي لو الوزير هعملها
و يلا اجهز عشان الساعه 5 لازم نكون في المكان الموجود في الرساله ...
*عند فهد*
فهد : دخل اخد شاور و طلع بعدين لبس الهدوم الي ماسه جابتها و كانت عباره عن بنطلون جينز اسود و قميص لبني ...
ماسه : ممكن اعرف رايح فين في وقت زي ده ...
فهد : ممكن تبطلي أسأله و انا قولتلك مليكش دعوه ...
ماسه : أنت كويس طيب ..
فهد : يووه بطلي بقا كلام صدعتيني ...
ماسه : ده كله عشان خايفه عليك ...
فهد : خايفه عليا لي ها خايفه لي ما تنطقي ...
ماسه : كانت لسه هتتكلم وصل ل فهد مسج و كان مكتوب فيها العنوان الي هيروحوا و كان نفس المكان الي ادريس رايح في ..
فهد : لبس الجزمه بتاعته و حط برفانه المميز و نزل ...
*عند ميرا *
الجنرال واقف قدامها و جنبه عاصي الحلواني..
عاصي : كان بيتكلم بسخريه و قال الانسه ميرا عامله اي دلوقتي ...
ميرا : بصتله بقرف و قالت احسن منك ...
عاصي : حرك أيده و قال الجنرال هاتها و تعالي ورايا ...
الجنرال : قرب من ميرا و كان باين علي وشه الزعل و هو بيربطها بعدين قال سامحيني ده غصب عني ...
ميرا : تفت ف وشه و قالت انت طلعت كلب زيهم ...
الجنرال : انا بعمل كده عشانك مش عشان حد تاني كان لازم اعمل كده و دلوقتي قدامك حل ل تروحي مع فهد أو ادريس لان واحد منهم هيموت انهارده ...
ميرا : بصتله و كانت بتزعق بعدين قالت مين الي قالك الكلام ده و ازاي كده ..
الجنرال : دي كانت شروط عاصي بيه عشان تعيشي ...
*في المكان المحدد*
فهد : وصل و بعدين نزل من العربيه بعد ما فتح كشاف العربيه و قعد علي الكبوت بتاع العربيه ...
بعد حوالي 5 دقايق كانت رجاله ادريس و هو معاهم وصلوا ...
ادريس : فهد بيه ازيك و بيقرب منه عشان بحضنه ...
فهد : تؤ تؤ خليك بعيد اصل لسه واخد شاور الصراحه ...
ادريس : بصله و قال بسخريه قصدك متوضي صح ...
فهد : تقدر تقول كده و الحقيقه انا مبسلمش علي حريم ..
ادريس : اعدل كلامك معايا انت لسه متعرفنيش....
الاتنين وقفوا عن الكلام لما شافوا عربيه چب كبيرة جايه عليهم ...
العربيه وقفت و نزل منها عاصي و الجنرال و ميرا الي كانت ميته من الخوف بسبب الي هيحصل ....
بعد شويه من الكلام بدأ الاتفاق و لازم حد يموت من الاتنين قصاد حياة ميرا ...
فهد مصوب السلاح الي دماغ ادريس و ادريس نفس الكلام ...
عاصي : بيكلم ميرا تختاري مين الي يعيش ..
ميرا : .....
و فجاءه طلقه خرجت و اصبح في ميت هناك و فقدنا شخصيه تانيه ...
اسفه علي التأخير يا شباب بس غصب عني والله ..
المهم الناس خرجت و لا قضيتوا اليوم نوم زي ...
↚
فهد مصوب السلاح الي دماغ ادريس و ادريس نفس الكلام ...
عاصي : بيكلم ميرا تختاري مين الي يعيش ..
ميرا : .....
و فجاءه طلقه خرجت و اصبح في ميت هناك و فقدنا شخصيه تانيه....
عاصي : وقع علي الأرض أثر الرصاصه الي طلعت من مسدس الجنرال ..
الكل كان واقف مصدوم حتي ميرا ..
الجنرال : بيتكلم مكنش ينفع يعيش اكتر من كده راح للي خلقه بقا ...
رجاله عاصي كانت واقفه مبتتحركش و لا أدت اي رد فعل ..
ميرا : انت قتلته و دول واقفين عادي كده ...
الجنرال : كل الي انتي شيفاهم دول يبقوا تحت أيدي ..
فهد : سحب ميرا من أيديها و قال أنتي كويسه ..
ميرا : ايوه انا كويسه ...
فهد : طب يلا عشان ترجعي البيت لازم جدي يعرف انك رجعتي ...
ادريس : انت بتحلم ميرا هتيجي معايا ...
الجنرال : كان واقف ساكت لانه عارف إن هو مهما قال مش هتروح معاه ف فضل الصمت احسن ...
ميرا : بصت لفهد و قالت هيقبلني زي زمان ...
فهد : أكيد انتي نسيته انك بنته ...
ميرا : انا بنته الي رباها لكن مش الحقيقيه انا واحده لقاها في السوق بعدين خدها رباها ...
فهد : مهما كان انتي بنته و مازلتي بنته ...
ادريس : انا مش فاهم حاجه و ازاي ميرا تبقي بنت جدك ...
Flash back..
ميرا : كانت واقفه في نص السوق و بتعيط و كان عندها حوالي 7 سنين لحد ما عبد الحميد الدمنهوري شافها وراح قرب منها و قعد قدامها و سألها مالك ...
ميرا : أنا عايزه ماما مش عارفه راحت فين و انا خايفه اوي ...
عبد الحميد : طب انتي اسمك اي و امك اسمها أي ...
ميرا : أنا أسمي ميرا و ماما اسمها فاتن بس انا مش عارفه سبتني و راحت فين ...
عبد الحميد : أنتي عارفها شكلها او رقم تليفونه ...
ميرا : اه انا معايا ورقه فيها رقمها تيته ادتهاني و قالتلي خليها معاكي عشان لو حصل حاجه ..
عبد الحميد : اخد منها الورقه و رن علي الرقم ردت واحده ست ...
و قالت مين ..
عبد الحميد : حضرتك والده ميرا ...
هي : ايوه خير مين معايا ..
عبد الحميد : حضرتك انا لقيت ميرا و كانت واقفه بتعيط لوحدها في السوق تقدري حضرتك تديني عنوان بتكم عشان اجيبها او حد يجي ياخدها ...
هي : خليها معاك احنا مش عايزينها اصلا ...
عبد الحميد : اتصدم من الرد و مكنش عارف يرد يقول اي ل ميرا بعدين قرر ياخدها معاه البيت و تتربي مع الناس الي في البيت ...
ميرا : قالتلك هتيجي تاخدني صح ...
عبد الحميد : لأ بس الرقم غلط أنتي هتيجي تعيشي معايا اي رأيك و هتتعرفي علي ناس حلوين اوي ...
ميرا : عندكوا عيال حلوه العب معاها ...
عبد الحميد : اه و أخدها و مشي ...
ادريس : أمال هربتي لي منه من 6 سنين طالما كان كويس معاكي كده ...
ميرا : عشان كان عايز يجوزني واحد متخلف و انا مش عايزاه ...
فهد : كنتي تقدري ترفضي أو تيجي و تقوليلي ...
ميرا : رفضت لكن هو كان مصمم و بعدين أنت رجعت القاهره و مكنتش هتعرف تساعدني و تقف في وش جدك ..
فهد : بس بعد ألي عاملتيه ده دخلتي نفسك في مشاكل كبيره أنتي عارفه كنتي شغاله مع مين ...
ميرا : عرفت بعد ما روحت معاه ...
فهد : دلوقتي أنتي لازم ترجعي البيت و تتكلمي مع جدي ...
ميرا : دموع نزلت من عينيها و قالت مش هيسامحني
ده لو عرف أني رجعت هيموتني ...
فهد : هتيجي معايا و متقلقيش من حاجه ...
ادريس : ميرا هترجع معايا القاهره و تبقي في حمايتي...
فهد : انا قولت كلمه ميرا هترجع بيت أهلها ...
*عند ماسه *
ماسه : كانت قاعده علي الشزلونج و ماسكه التليفون و بتاكل في ضوافرها بتوتر ...
شويه و سمعت صوت الباب بيخبط خافت ليكون نفس الناس راحت دخلت اوضته النوم و بدأت ترن علي فهد ...
فهد : كل شويه يكنسل عليها و ميردش ..فقررت ترن علي قاسم ..
قاسم : الو ..
ماسه : قاسم ممكن تيجي أنت و صفيه عندي دلوقتي عشان في حد بيخبط و مش عارفه مين و انا خايفه اوي ...
قاسم : طب اقفلي دلوقتي و احنا 10 عشر دقايق و نكون عندك ...
قفل قاسم معاها و حاول يرن علي فهد مكنش بيرد عليها كلم حد من الرجاله الي كان مكلفه يمشي ورا فهد
الراجل : ايوه يا قاسم بيه ...
قاسم : انتو فين دلوقتي و فهد فين ...
الراجل : حضرتك احنا واقفين عند ****و فهد بيه واقف مع ناس و شغالين يتكلموا ...
قاسم : تمام عينك عليه لغايه ما يخلصوا و أي حركه تحصل تبلغني ...
الراجل : من عنيا يا بيه ...
*عند ماسه *
الباب كان مازل بيخبط بس المره دي كان صوت حد تعرفه ..
ماسه : قربت من الباب و بصت من العين السحريه بعدين فتحت الباب بسرعه ...
ريتال : كان شكلها تعبانه جداً و اول ما شافت ماسه فضلت تعيط ...
ماسه : حضنتها و دخلت بيها بعد ما قفلت الباب بعدين قالت مالك ...
ريتال : تعبت و كنت عايزه اتكلم مع حد و خوفت اروح البيت عندنا مسعد يلاقيني ...
ماسه : طب عرفتي أن احنا هنا ازاي ...
ريتال : ما انا كنت بكلم ماما و قالتلي انكم سبتوا البيت ...
ماسه : ايوه حصلت شويه مشاكل عشان كده مشينا ...
بعدين قالت تحبي تشربي اي ..
ريتال : لأ مش عايزه انا بس كنت جايه عشان اتكلم معاكي ...
شويه و الباب خبط ..
ريتال : أكيد مسعد عرف أني هنا و جاي يخدني تاني ...
ماسه : لأ ممكن يكون قاسم خليكي مكانك و راحت تشوف مين و ب الفعل طلع قاسم و صفيه ...
قاسم : دخل بعدين قال أنتي كويسه ..
ماسه : اه تمام بس تعالوا خشوا عشان في حد جوه ...
صفيه : دخلت و اول ما شافت ريتال و حالتها دي جريت عليها و حتط أيديها علي وشها و قالت مالك ...
ريتال : كانت بتبصلها هي و قاسم و في دموع متراكمه في عينيها ...
بعدين فاقت علي كلمه قاسم أنتي كويسه و مين عمل في وشك كده *كان في أثر ضرب علي وشها*
ريتال : فضلت ساكته و مردتش عليه ..
قاسم : قرر كلامه تاني و قال مين عمل فيكي كده ...
ريتال : عيتط و قالت مسعد و بدأت تحكي كل حاجه من ساعه ما حددو الفرح و أي سبب موافقتها عليه ...
Flash back...
ريتال : بعد ما مسعد اتكلم مع جدك عشان يطلبوا أيدي انا كنت ساعتها بودي الشاي
و خرجت من الاوضه و لكن قبل ما ادخل المطبخ لقيت حد
بيسحبني لورا و هو حاطط ايدوه علي بوقي بعد ما شال أيده
لاحظ أنه مسعد و كنت لسه هصوت لقيته راح باسني بعدين بعدت عنه و ضربته ب القلم و كنت ماشيه لكن هو وقفني
و وراني الصوره الي كان بيبسني فيها و قالي انا طلبت أيدك من جدك و هتوافقي و الي قسماً بالله اوري الصوره دي ل جدك
و اخلي كل الناس تشوفها و انا عند كلمتي و أنا خوفت منه لأن الصوره كانت باينه أن هي حقيقه و محدش كان هيصدقني ...
صفيه : عشان كده جيتي و قولتيلي اتجوز قاسم مع اني كنت رافضه عشان عارفه انك بتحبيه ...
قاسم : حس بنغزه في قلبه بعدين بصلها و سكت
ريتال : انا عملت كده لأني كنت عارفه أن قاسم بيحبك أنتي و مش هيبقي مرتاح معايا و أنتي كمان كنتي بتحبيه بس مقولتيش لأنك عارفه أني بحبه ...
ماسه : قامت و جابت مايه ليهم و عملت قهوه ل قاسم ....
بعد شويه من الكلام قاسم صمم يروح ل مسعد و ياخد منه حق ريتال ...
ريتال : مسكت أيده و قالت خلاص انا مش عايزه مشاكل انا شويه و هرجع تاني ...
قاسم : أنتي هبله انتي مفكره بعد ده كله هخليكي تروحي تاني عنده .....
*عند فهد *
فهد : مسك أيد ميرا و قال يلا عشان نمشي...
ادريس : ميرا هترجع القاهره معايا ...
ميرا : قالت أنا فعلاً غلط لما عصيت كلام بابا و هربت انا هرجع تاني عشان اخد رضاه لأني عايزه ارجع لحياتي الهاديه بتاعت زمان ....
ادريس : طب و انا ...
ميرا : أنت كنت أكتر من أخ ليا و مش عارفه اشكرك ازاي علي وقفتك جمبي في وقت زي ده بس فعلاً أنت شخص يعتمد عليه بس الاهم ابعد عن الشغل ده و ابدأ شغل في الحلال انت معاك شهاده و تقدر تنجح ...
بعدين قربت من الجنرال و قالت و أنت كنت أقرب شخص ليا طول الفتره الي كنت موجوده فيها عند الباشا و علي فكره انا كمان بحبك بس زي اخويا و انت شخص كويس بس فكر تتعالج و هتبقي احسن ...
و صدقني هتلاقي الي تستاهلك أحسن مني ...
الجنرال : انا هسمع الكلام و هدخل المستشفي عشان أتعالج بس أنتي دلوقتي تسمعي الكلام و تهتمي بنفسك ...
ميرا : حاضر بعدين راحت لفهد و قالت يلا ...
*عند عبد الحميد *
عبد الحميد : كان قاعد مع حفيظه و خديجه و أنعام و بيتكلموا و هما بيشربوا الشاي
شويه و خالد دخل و كان معاه بنت في العقد الثالث من عمرها ...
أنعام : اول ما شفتهم اتخضت و قامت و قفت...
خالد : كان بيقرب منها و بيقول اتخضيتي لي يا مرات اخوي ...
أنعام : بتتكلم بتوتر و بتقول هتخض لي انا بس استغربت من جيتك علينا في وقت زي ده ...
خالد : بص في ساعته و قال الساعه 5 الفجر بتوقيت الصعيد و كان بيتكلم بسخريه ....
عبد الحميد : أي الي جابك تاني أنت مش كان معاك مهله اسبوع علي ما تكشف الحقيقه و المهله عدت و تقدر تروح من مكان ما جيت ...
خالد : انا عارف أني اتأخرت بس كان في اعذار للتأخير ده ..
و دلوقتي الحقيقه هتظهر و كل واحد هيعرف غلطه و بعدين نده علي البنت الي جت معاه و قال عايزك تقولي كل حاجه ...
البنت بدأت تتكلم و قالت كل حاجه لأن هي في الوقت ده كانت الممرضه المكلفه برعايه والد فهد ...
Flash back...
البنت : كانت واقفه بتعلق المحلول لوالد فهد و بعد ما خلصت حست بشويه ضيق بعدين
دخلت البلكونه تشم شويه هواء في الوقت ده أنعام كانت داخله
الاوضه و كان باين عليها الغضب قربت من والد فهد و بدأت
تتكلم معاه و لما بدأ الصوت بنهم يعلي راحت اخدت المخده
و كتمت نفسه لحد ما مات بعدين خرجت و جه بعدها خالد دخل عشان يتكلم مع اخوه لكن مكنش بيرد عليه كان
لسه هيزعق لقي أنعام داخله الاوضه و مقطعه هدومها و بتصوت
أنعام : بتزعق كدابه الي الكلام الي بتقوليه ده ..
الممرضه : و الله العظيم هي دي الحقيقه و عشان كُنت عارفه أن مفيش حد هيصدقني صورت فديو و راحت ورت الفديو لعبد الحميد ...
عبد الحميد : أول ما شاف الفديو اتصدم بعدين راح علي أنعام و ضربها ب القلم و قال انا
غلط لما وثقت في واحده زيك و ظلمت ابني و اتبريت منه قتلتي أبني و كان في دموع في عينه ...
أنعام : الدموع في عينيها و موطيه رأسها في الأرض و قالت ابنك ألي اجبرني اعمل
كده لما يكتب بعد ده كله الاملاك لفهد و سته أم أمها و انا يكتبلي ملاليم بعد الي شفته معاه ...
عبد الحميد : طردها و لكن قبل ما تخرج كان البوليس واقف علي الباب و خالد بيقول كل واحد لازم ينال عقابه خدوها..
*عند فهد *
فهد : اخد ميرا معاه في العربيه و كانوا راجعين البيت و ادريس خلاص رجع بيته
و قرر يبدء حياته من الاول تاني بناء على طلب ميرا و الجنرال
رجع الفيلا بتاعته و رفد كل الرجاله و قرر يدخل يتعالج عشان يرجع احسن
من الاول و يعيش حياه طبيعيه و سط الناس ....
شويه و فهد وصل تحت البيت بعدين نزل و هو معاه ميرا و طلعوا البيت ...
ماسه : كانت قاعده مع ريتال بتهديها و تفهمها أن كل حاجه هتتحل و لازم مترجعش عند المتخلف ده تاني ...
شويه و الباب خبط قاسم راح يفتح لقي فهد في وشه ...
فهد : اتخض لما شاف قاسم هو الي بيفتح ساب ميرا علي الباب و دخل بسرعه يدور علي ماسه و اول ما شافها قال انتي كويسه ...
ماسه : أيوه انا تمام انت كويس .
قاسم : بيكلم ميرا و بيقول أي هتفضلي واقفه كده كتير مش هتدخلي ...
ميرا : حست بكسوف بعدين قالت و هي داخله أنت كويس دلوقتي أيدك عامله أي ...
قاسم : كويسه دلوقتي أنتي عامله أي ...
ميرا : انا تمام ...
صفيه : بتبص لميرا بغيره بعدين قالت قاسم بيه مش يلا ...
قاسم : جاي اهو خشي انتي ...
دخلت صفيه بعدين ميرا و قاسم ...
فهد : ممكن أفهم في أي و متجمعين كده ليا ...
قاسم : بدأ يحكي كل حاجه ل فهد لدرجه ان فهد كان خلاص علي آخره و كان حالف ل يقتل مسعد علي الي عمله ...
ماسه : واقفه بتبص لميرا الي واقفه جمب فهد و الغيره باينه في عينيها بعدين قالت مش هتعرفنا يا فهد بيه ..
فهد : حس بغيرتها بعدين حط أيده علي كتف ميرا و قال دي ميرا و لسه مكملش كلامه راحت ماسه سحبته من أيده علي الاوضه جوه ...
ماسه : ممكن اعرف مين دي و لي حاطط ايدك علي كتفها كده ...
فهد : أنتي مالك و تسألي لي ...
ماسه : لأ مالي و نص كمان أنت جوزي انا مش هي و مينفعش تحط ايدك كده علي كتفها ...
فهد : ما انا عارف أني جوزك بس ده يهمك في أي و بعدين انتي غيرانها منها لي ...
ماسه : هغير من أي دي واحده و مكملتش الكلام و سكتت ..
فهد : لما تعرفي تجمعي كلامك ابقي اتكلمي و كان سايبها و خارج ...
ماسه : قبل ما يخرج سحبته من أيدها بعدين باستها و فهد كان مصدوم بعدين
استجاب معاها و هي كانت متعلقه في رقبته و هو حاطط أيده ورا رأسها
شويه و بعدت عنه عشان تقدر تتنفس بعدين فهد قال أي الي أنتي عملتيه ده ...
ماسه : سانده جبينها علي جبينه و قالت مش عارفه بس كان حلو اوي ...
فهد : ضحك و قال عشان مني انا بس ...
ماسه : اتكسفت و سابتها و كانت خارجه راح هو شدها و قال المره دي مني انا و باسها ...
شويه و الباب خبط
فهد : بعد عن ماسه و قال مين ...
قاسم : أي يا عم أنت نسيتنا بره و لا أي ...
فهد : جاي ثواني
ماسه : وشها كان احمر من الكسوف راحت دخلت حمام الاوضه تغسل وشها و فهد خرج و كان باين علي وشه الفرحه ....
ميرا : فهد أنا عايزه ارجع البيت عشان اشوف بابا ...
صفيه : بعد ما دققت في ملامحها قالت ميرا مش كده هو أنتي بنت جدو...
ميرا : قربت منها و قالت ريتال و لا صفيه ...
صفيه : انا صفيه و شاورت علي ريتال و قالت دي ريتال ..
ميرا : عاملين أي وحشتوني ...
ريتال و صفيه قربوا منها و حضنوها و قالوا أنتي مشيتي لي ...
ميرا : حوار كبير المهم دلوقتي سمعت انكم اتجوزتوا ..
صفيه : شاورت علي قاسم و قالت ده جوزي
ميرا : ضحكت و قالت عشان كده كنتي بتبصيلي بطريقه وحشه من شويه شكلك غيوره اوي ...
صفيه : ضحكت ..
ميرا : و انتي يا ريتال فين جوزك ..
ريتال : وشها بهت و قالت مش موجود ...
فهد : طب أي مش يلا يا قاسم ..
قاسم : علي فين ..
فهد : نجيب مسعد و لا انت شايف حاجه تانيه ...
قاسم : هو أنت مستني رأي يلا يا عم ...
ماسه : بعد ما خرجت من الاوضه قالت رايحين فين ...
فهد : ساعه و راجعين متتحركوش من هنا علي ما نيجي...
ماسه : طيب
بعد ما مشي فهد و قاسم قعدوا البنات مع بعض و بدأ يتكلموا و يخدوا علي بعض في الكلام و يهزرو ...
فهد : سايق العربيه و بيكلم قاسم و بيحكيله علي كل حاجه حصلت و عاصي مات ازاي ...
قاسم : دلوقتي مسعد ده يتأدب و يطلق ريتال لأن ده شخص زباله و ميتسهلهاش ...
شويه و وصلوا تحت بيت مسعد و هو نزل ليهم و كان باين عليه الغضب ...
مسعد : ممكن اعرف الهانم اختك فين ..
فهد : مسكه من أيده و لفها ورا ضهره و قال ما أنا جاي دلوقتي عشان اختي و راح زقه جامد ناحيه قاسم ...
قاسم : ضربه بوكس وقع بسببه في الأرض و قال دي اخرت الي يديك امانه ...
فضل فهد و قاسم يضربو في مسعد بعدين اخدوه معاهم في العربيه و نزلوا ...
بعد ساعه ب الظبط رجع فهد و قاسم و كان معاهم مسعد و المأذون ...
ريتال : اول ما شافت منظر مسعد قامت وقفت و فضلت متنحه ناحيته ...
فهد : قرب منها دلوقتي الكلب ده هيطلقك و هتبقي حره و محدش هيجبرك علي حاجه تاني تمام بعدين راح ناحيه مسعد و قال طلقها...
مسعد : بس انا مش عايز ...
قاسم : ضربه علي دماغه و قال مش بمزاجك و طلقها بدل قسماً بالله مهخلي حاجه فيك سليمه ...
مسعد : طلقها و المأذون شهد بكده بعدين مشي و مسعد مشي كمان ...
فهد : قرب علي ريتال و قال مفيش مخلوق يقدر يقربلك و انا عايش بعد كده و أمسحي دموعك دي يلا عشان نرجع بيتنا ...
ريتال : هنقول أي ل جدك طيب ...
فهد : ملكيش دعوه بأي حاجه انا هتصرف و بعدين بص ل ماسه و قال و انتي كمان جهزي نفسك عشان هنرجع البيت معاهم ...
*عند عبد الحميد *
عبد الحميد : قاعد علي الكرسي بتاعه و بيتكلم مع خالد و بيعتذر منه ...
خالد : انا مش عايزك تعتذر مني كفايه أنك عرفت حقيقه أنعام و أن ده كله كان كدب من الاول و دلوقتي أنت لازم تلم شمل العيله من الاول تاني ...
عبد الحميد : أن شاء الله انا دلوقتي هكلم فهد و اقوله يرجع بيته تاني ....
رن عبد الحميد علي فهد ...
فهد : ايوه يا جدي ...
عبد الحميد : أي يا فهد يابني فينك ...
فهد : انا في البيت يا جدي ...
عبد الحميد : طب يا بني انا طالب منك طلب صغير ...
فهد : اتفضل يا جدي ..
عبد الحميد : هات مراتك و ارجع بيتك خلاص أنعام مشيت و سابت البيت و دلوقتي أنت الأولي تقعد في بيت أهلك و بيت ابوك يا بني
فهد : حاضر يا جدي جايين ....
شويه و كانوا كلهم نزلوا و كل واحد واخد شخص معاه في عربيته ميرا كانت مع فهد و ماسه و ريتال مع صفيه و قاسم ...
خديجه كانت واقفه في الشباك شافتهم و هما جايين دخلت ندهت عبد الحميد طلع يستقبلهم ...
نزلوا كلهم من العربيات و سلموا عليهم و قبل ما يدخلوا فهد اتكلم و قال في مفاجاه حلوه معانا ...
عبد الحميد : خير يا بني ..
فهد : نده ميرا و نزلت من العربيه ...
عبد الحميد : اول ما شافها سابهم و دخل ....
↚
فهد : نده ميرا و نزلت من العربيه ...
عبد الحميد : اول ما شافها سابهم و دخل ....
فهد : جدي ممكن تستني شويه ...
عبد الحميد : تقدر تيجي ورايا علي المكتب لأن الجو هنا بقا خنقه أوي ...
ميرا : خلاص أنا همشي و كانت لسه هتخرج لكن ماسه مسكت أيديها و قالت أستني فهد هيتكلم معاه ...
فهد دخل مع عبد الحميد المكتب و قعدوا يتكلموا ..
حفيظه : اول ما شافت شكل ريتال قربت عليها و قالت مين عمل فيكي كده ...
ريتال : كانت بتعيط و هي بتحضنها بس ...
حفيظه : خرجتها من حضنها و قالت أنطقي يا بنتي مين عمل فيكي كده ...
قاسم : تعالي يا مرات عمي و انا هفهمك كل حاجه ...
حفيظه : هتفهمني أي يا بني و بنتي مالها ...
قاسم : تعالي بس اقعدي و هفهمك ....
بدأ يحكلها كل حاجه حصلت من قبل الفرح لحد انهارده و حياتها كانت عامله ازاي مع مسعد ...
حفيظه : قامت بعصبيه بعدين مسكت أيد ريتال و قالت مسعد الزفت ده لازم يطلقها بنتي مش رخيصه أو ملهاش أهل عشان يعمل فيها كده مش معني أن ابوها ميت تبقي وحيده لأ بنتي عندها أمها ب ميت راجل ...
قاسم : أستني بس حق ريتال وصل و انا و فهد خلناه طلقها بعد ما خد الي في النصيب ....
حفيظه : حضنت ريتال و قالت طول ما انا عايشه متخفيش من حاجه أنتي فاهمه ..
ريتال : اتكلمت و هي بتعيط و قال طب و كلام الناس ..
حفيظه : من أمتي و أحنا بنهتم بكلام الناس ملعون أبو الناس أنا معنديش اغلي منك انتي وصيه ابوكي الله يرحمه ...
ريتال : حضنتها و فضلت تعيط اكتر ...
حفيظه : مسحت دموعها و قالت مش عايزه اشوف دموع في عينك تاني أنتي سامعه ...
ريتال : حاضر ...
بعد شويه خرج فهد و عبد الحميد من المكتب و ميرا كانت قاعده علي الكنبه و اول مشفتهم قامت وقفت ...
فهد : واقف بيبص ل ماسه الي كان باين عليها التعب ...
عبد الحميد : قرب شويه و بعدين رفع أيده في وش ميرا و قال مش هتخدي رضي أبوكي ...
ميرا : دموعها نزلت من كتر الفرح و قربت عليه باست أيدو بعدين حضنته و فضلت تعيط ...
ماسه : كانت قايمه حست نفسها دايخه قعدت تاني ...
فهد : قرب منها و قعد جمبها و قال أنتي كويسه ...
ماسه : مش عارفه حاسه بدوخه و عايزه انام ...
فهد : تعالي نطلع فوق طيب عشان ترتاحي ...
ماسه : لأ خليك مع عيلتك أنا هطلع لوحدي..
فهد : طب ما انتي من عيلتي برضو و لا نسيتي أنك اسمك ماسه فهد الدمنهوري ...
ماسه : بصتله و بعدين قالت حاطط اسمي جمب اسمك لي و لا انت بتحب التلزيق ...
فهد : طب أي رأيك نطلع فوق و نبقي نشوف مين الي بيحب التلزيق عشان هنا في تجمعات و انا مبحبش كده ...
ماسه : ضحكت بعدين قالت أنا بقيت كويسه دلوقتي مفيش حاجه ..
فهد : برضو هنطلع و نشوف ده فوق ...
ماسه : بتتكلم جد انا كويسه و الله و مفنيش حاجه ممكن بس يكون من قله الاكل ...
فهد : طيب دلوقتي هيحطوا الغداء نأكل و بعدين نطلع نرتاح شويه ...
ماسه : طيب حاسب كده عشان اقوم اساعدهم...
فهد : شال أيده من علي كتفها و قال طيب ...
ماسه : كانت داخله المطبخ عشان تساعدهم و لسه بتشيل الصنيه خديجه و قفتها بعدين قالت ...
خديجه : لأ يا بنتي روحي خدي جوزك و أطلعي أرتاحوا فوق شويه علي ما الاكل يجهز ...
ماسه : احنا كويسين انا بس عايزه اساعد مش اكتر ...
خديجه : لأ يا بنتي اسمعي الكلام و اطلعي ...
ماسه : طيب عن أذنك ..
خديجه : أذنك معاكي يا بنتي ...
خرجت ماسه و راحت ناحيه فهد و قالت مش هتطلع ترتاح ...
فهد : أنتي كويسه ...
ماسه : أيوه بس مرات عمك قالتلي اقولك عشان تطلع ترتاح علي ما الاكل يجهز ...
فهد : أنتي داخله المطبخ تاني ...
ماسه : لأ هطلع معاك ...
فهد : طيب يلا ...
*عند صفيه *
صفيه : بتتكلم مع قاسم لكن هو مش بيرد عليها اخر ما زهقت قالت ممكن أفهم في أي و مالك زعلان كده لي ...
قاسم : مفيش و سابها و طلع لدرجه ان هي اتصدمت ...
ريتال : كانت طالعه علي السلم و شافت قاسم و هو طالع بعدين كلمته و قالت شكراً علي كل حاجه عملتها عشاني ..
قاسم : أنتي لي مقولتيش انك مش عايزاه و هو غصبك علي كده ...
ريتال : كنتوا هتصدقوا لو قولت يعني و كانت طالعه ...
قاسم : مسك أيديها و قال و أي الي يخلينا منصدقش ...
صفيه : كانت طالعه علي السلم و شافت قاسم و هو ماسك أيد ريتال حست بنغزه في قلبها و كملت طلوع من غير ما تكلم حد فيهم ..
ريتال : استغربت بعدين قالت هي مالها ...؟
قاسم : مش عارف هطلع اشوفها دلوقتي ...
ريتال : طيب بعدين طلعت هي كمان ...
*عند عبد الحميد *
عبد الحميد : كان قاعد في اوضته و معاه ميرا الي كانت نايمه في حضنه و بتعيط ...
فجاءه خالد دخل بعدين شاف ميرا و كان باين علي وشه العصبيه ...
خالد : بيكلم عبد الحميد و قال أنت سامحتها ب السهوله دي أنا لما سمعت قولت أكيد لأ في حاجه غلط لكن للأسف طلع صح ...
عبد الحميد : أختك غلطت و رجعت تاخد الرضي...
خالد : الهانم دي هربت ليله فرحها و لسه فاكره ترجع دلوقتي و تقولي جايه تاخد الرضي ...
ميرا : قامت من علي السرير و قربت من خالد و قالت بس أنت كنت عارف أني مش عايزه اتجوزه و ممنعتهمش بالعكس كنت موافق علي كلامهم ...
خالد : كنت موافق عشان قالو انك موافقه لكن انا لو اعرف مكنتش غصبتك علي حاجه من أمتي و انا بفرض عليكي حاجه او رأي ...
ميرا : دلوقتي انا كلمتهم كلهم و سامحوني بالنسبه ليك انت بقا أي ...
خالد : العصبيه بانت علي وشه اكتر و قال ما أنتي عارفه أني مستحيل ازعل منك و راح حضنها ...
*عند ماسه *
كانت واقفه علي قدام المرايه و بتسرح شعرها بعد ما اخدت شاور ...
فهد : واقف في الحمام و شغال ينادي علي ماسه عشان تجبله هدوم ...
ماسه : خلاص جايه و ماسكه الهدوم في أيديها و ماشيه بيها ناحيه الحمام و شغاله تتكلم مع فهد و بتقول نفسي أفهم مره بتاخد هدومك و أنت داخل اشمعنا انهارده يعني ..
فهد : أنجزي يا ماسه مش وقت محاضرات دلوقتي ...
ماسه : ماسه و زفت ده الي بنخده منك ...
فهد : اخد الهدوم و قفل الباب في وشها ..
ماسه : أي الغرور ده حتي كلمه شكراً مقلهاش ...
فهد : طلع من الحمام بعد ما لبس بعدين حضن ماسه من ورا و هي واقفه قدام المرايه و بيقول كنا بنقول أي تحت بقا ..
ماسه : لفت ليه و قالت كنا بنقول أي تحت ..؟
فهد : علي فكره انا لسه معقبتكيش علي الي حصل في البيت التاني ...
ماسه : بتمثل أنها بتفكر بعدين قالت حصل أي....
فهد : شكلك نسيتي أي رأيك نجرب عملي يمكن تفتكري ...
ماسه :بعدت عنه و هي بتضحك بعدين قالت لأ خلاص أفتكرت ..
فهد : شدها تاني لحضنه و قال متبعديش المهم دلوقتي هتتعاقبي ازاي بقا ...
ماسه : شاورت علي الكدمات الي في أيديها و قالت في هنا واوه هتضربني برضو ...
فهد : تؤ بس في عقاب حلو اوي و كان مركز علي بوقها ..
ماسه : مش واخده بالها و قالت أي هو بقا بس ياريت ميكونش قاسي عشان انا أصلا تعبانه ..
فهد : خالص راح ميل عليها و باسها شويه و هي اتجاوبت معاه بعدين حتط أيديها حولين رقبته.....
شويه و باب الاوضه خبط ..
فهد : بعد عنها و قال عارفه ده لو قاسم مش عارف انا هعمل في أي و راح عشان يفتح لكن لقي ميرا ...
ميرا : بتضحك علي شكل فهد المتعصب بعدين قالت بابا بيقولك يلا عشان الغداء و قبل ما تنزل بصت لفهد و قالت و هي بتضحك خف علي البت شويه ....
فهد : حسابك معايا بعدين و قوليه حاضر جاي اهو ...
ماسه : قربت منه و قالت مالك ...
فهد : مفيش يلا عشان جدي مستنينا علي الاكل ...
ماسه : طب انزل و انا هغير و اجي وراك
فهد : طيب ..
قاسم : واقف في نص الاوضه و شغال يكلم صفيه الي قاعده علي حرف السرير بتعيط ...
اخر ما زهق زعق و قال ممكن أفهم في أي دلوقتي ...
صفيه : رواح شوف أنت كنت بتعمل أي علي السلم ..
قاسم : افتكر بعدين قال أي التفاهه الي أنتي فيها دي ريتال تبقي بنت عمي و أختي تمام و ياريت حركات العيال دي تفكك منها و بعدين انا منستش الكلام الي اتقال في شقه فهد ...
صفيه : كلام أي بعدين أنا تافهه و كمان بعمل حركات عيال تمام و سابته و دخلت الحمام ...
قاسم : خرج هو كمان من الاوضه و قفل الباب بعصبيه و قابل فهد و هو نازل....
فهد : مالك مضايق لي ...
قاسم : اختك يا عم دماغها دماغ عيال صغيره والله ...
فهد : خلاص أهدي كده و روق تعالي ننزل نشوف جدك ...
و نزلوا قعدوا علي الاكل ..
ماسه : نازله علي السلم قابلت صفيه واقفه علي أول السلم و باين عليها التعب قربت منها و سألته انتي كويسه ...
صفيه : مش عارفه حاسه أني دايخه أوي ...
ماسه : طب أي انادي قاسم و لا تدخلي ترتاحي شويه ...
صفيه : لأ انا هروح ارتاح و ابقي كويسه ...
و لسه مكملتش خطوتين راحت وقعت مغمي عليها ...
ماسه : فضلت تصوت و تنده علي قاسم ..
فهد : اتخض من صوتها و طلع جري بسرعه علي فوق ...
قاسم : طالع وراه بيجري علي السلم و محدش فاهم حاجه ...
ماسه : اول ما شافتهم قالت صفيه تعبانه اوي و اغمي عليها و مش عايزه تفوق ...
قاسم : اتخض و قرب منها بعدين شالها و جري بيها علي الاوضه و قال حد يطلب دكتوره دلوقتي ...
فهد : وقف قدام الاوضه و رن علي الدكتوره ...
ميرا طالعه هي و خالد و عبد الحميد و مش عارفين في حاجه كانوا مفكرين ماسه هي الي
حصلها حاجه لحد ما ريتال قالت إن صفيه اغمي عليها ...
عبد الحميد : أن شاء الله هتبقي كويسه بس انتو كلمتوا الدكتوره ...
فهد : أيوه يا جدي و أهي وصلت انزلي يا ريتال هاتيها من تحت ...
نزلت ريتال جابت الدكتوره و طلعت تاني ..
دخلت الدكتوره الاوضه الي فيها صفيه و طلبت منهم يخرجوا بره لكن ماسه و امها فضلت ...
قاسم : كان واقف قلقان قدام بابا الاوضه لحد ما الدكتوره خرجت و قالت ..
الدكتوره : المدام كويسه هي بس محتاجه شويه راحه و بعدين نزلت مع ميرا ...
خديجه : طلعت من الاوضه و سابت صفيه و قاسم لوحدهم ...
ماسه : طلعت معاها و كانت مبسوطه اوي ...
فهد : ممكن أفهم اي الي مخليكي فرحانه كده ...
ماسه : واحد اتنين تلاته اسمع كده ..
قاسم : بيضحك بصوت عالي و مش مصدق ...
فهد : بصلها و قال الضحكه دي وراها مولود جديد مش كده ...
ماسه : بتضحك بالظبط كده ....
فهد : ضحك و قال يعني أنا هبقي عمو مش كده ...
كان خبر مفرح للجميع و أولهم كانت ريتال الي مبسوطه جدا لصفيه ...
عبد الحميد : أحنا لازم ندبح حاجه عشان المولود الجديد و بما أن هو أول حفيد للعيله...
قاسم : راح رن علي أبوه و أمه يفرحهم لكن ك العاده محدش رد عليه ...
بعدين : دخل عند صفيه تاني ...
*بليل في وسط القاعده الي عبد الحميد عملها ..
صفيه : قاعده في وسط العيله و فرحانه جدا لفرح العيله ليها و فرحه قاسم بالخبر ..
عدي 4 شهور علي حمل صفيه الي كانت حاسه بتعب طول الفتره الي فاتت و علاقه
فهد و ماسه اتحسنت و بقت احسن بكتير و ريتال الي اعتادت علي حياتها مع أهلها و مسعد مبقاش يقربها من اخر مره
فهد مسكه و ضربه و الجنرال طلع من المصحه و اشتغل شغل
حلال غير المافيا و ادريس اتعرف علي بنت بتشتغل عنده في الشركه و اتجوزا و هي حالياً حامل منه ...
*عند ماسه *
ماسه : كانت واقفه في حمام الاوضه بتاعتهم و خايفه تخرج ...
فهد : واقف قدام الباب و مستنيها تطلع و كان الخوف باين علي وشه فضل يخبط لحد ما ماسه خرجت ..
ماسه : خرجت من الحمام و دماغها في الأرض و عنيها مليانه دموع ...
فهد : بصي مهما كانت النتيجه انا بحبك و هفضل احبك ...
ماسه : رفعت عينها و قالت هتبقي بابا قريب ...
فهد : أحلفي و شالها و فضل يلف بيها ...
شويه و نزلوا تحت عشان يعرفوا العيله ...
الكل واقف و بيسلم عليها و كان الفرح معبي المكان ..
عبد الحميد : الحمد لله ربنا خلاني اعيش عشان اسمع خبر حلو تاني زي ده ربنا يتمملك علي خير يا بنتي ويتربي في عز أبوه و جده...
ماسه : بتأكد علي كلامه و بتقول أمين يا جدي ....
شويه و سمعوا صوت الباب ..
ميرا : قامت تفتح و اول ما فتحت شافت شخص باين عليه الثقافه و الغني و لابس نظاره شمس ..
الشخص : اتكلم و قال بيت عبد الحميد الدمنهوري...
ميرا : أيوه بس مين حضرتك .
الجنرال : شال النظاره و قال حضرتكم يتقبلوا الضيوف الي من غير معاد ..
عبد الحميد : أكيد يا بني بيتي مفتوح لأي حد
فهد : اول ما شافه قرب منه و قال جاي لي
الجنرال : جاي اطلب ايد الانسه ميرا في الحلال ..
ميرا : كانت واقفه و الدموع في عنيها مش مصدقه الي بيحصل ..
فهد : طلب يقعد معاها شويه ...
دخل فهد و الجنرال اوضة المكتب و بدأ يتكلموا
فهد : ممكن أفهم جاي تطلبها بناءً عن أي ..
الجنرال : حضرتك اسمي الحقيقي معتز ..
و دلوقتي عندي شركه خاصه بيا للاستيراد و التصدير
و كنت حابب اطلب ايد الانسه ميرا في الحلال لو مفيش مشكله يعني ...
فهد : انا شخصيا معنديش مانع نشوف رأي العروسه برضو..
معتز : أوك مفيش مانع ..
شويه و خرجوا و كان وش ميرا باين عليه القلق لكن فهد طمنها
معتز : قعد مع عبد الحميد و بدأ يتكلم و يقوله أن هو بيحب ميرا و طالب أيديها في الحلال و طبعاً ده بعد موافقتها ...
عبد الحميد : بص يا بني انا واثق أن فهد لو كان لقي انك مش مناسب لميرا كان اعترض لكن هو طالما سمح ليك تقعد يبقي نشوف رأي العروسه بقا ..
ميرا : بندفاع قالت أنا موافقه ..
فهد : بيهزر معاها و بيقول ربنا يكسفك طب حتي قولي سبني افكر ...
عدي الوقت بسرعه و جه وقت و لاده صفيه و ميرا لحد دلوقتي لسه ما اتجوزتش بسبب الظروف الصحيه بتاعت صفيه ...
*في المستشفي ...
قاسم : واقف قدام باب غرفه الولاده مستني اي خبر منهم ...
عدي ساعتين و لسه مفيش خير
شويه و الدكتور خرج بعدين قال
الدكتور : المدام بخير و الطفل كمان بخير ..
قاسم : الحمد لله اقدر ادخل اشوفها ..
الدكتور : ايوه بس هي لسه مش فايقه بسبب البنج ..
قاسم : تمام يا دكتور ...
عبد الحميد : شال الولد و فضل يكبر في ودنه بعدين قال لقاسم هتسميه أي ...
قاسم : فهد عشان يبقي راجل قوي زي عمه ..
فهد : ابتسم و قال يتربي في عزك يا اخويا ...
ماسه : كانت ماشيه و باين علي وشها التعب خلاص هي في اخر الشهر السابع ...
فهد : قرب عليها و قال أنتي تمام ...
ماسه : مش عارفه حاسه بتعب اوي انهارده ..
فهد : طب اي رأيك نروح ...
ماسه : لأ نطمن علي صفيه الاول ...
عدي حوالي شهر و كانت صفيه خرجت من المستشفى و ابنها معاها و ماسه كان لسه عندها تعب من الحمل ...
صفيه : قاعده علي السرير و معاها فهد الصغير بتلاعبه عشان كان بيعبط ...
قاسم : داخل الاوضه و شايف حالته صفيه بعدين شال فهد و قال روحي أنتي نامي و انا هشيله شويه ...
صفيه : تمام ياحبيبي و معلش انا عارفه اني تعبتك معايا اليومين دول .
..
قاسم : باس راسها و قال فداكي ارتاحي انتي بس دلوقتي
*عند ماسه *
ماسه : كانت نايمه علي السرير و فهد قاعد جنبها و ماسك طبق فاكهة و بياكل هو و هي ...
فهد : دلوقتي حبيبي فاضله قد اي و يولد ...
ماسه : هانت خلاص كلها شهر او 20 يوم و لسه مخلصتش كلامها صوتت و قال حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا فهد زي ما يكون مستني اشاره منك و كانت بتعيط ...
فهد : طب انتي كويسه ..
ماسه : بولد الله يخربيتك و يخرب بيت الي عايزه عيال بموت الحقني...
فهد : شالها و نزل بيها علي العربيه علطول و ريتال قابلتهم و هي طالعه و فهد قالها تجيب شنطه الهدوم ...
ريتال : قالت للي في البيت و نزلت ورا فهد و ماسه في عربيه قاسم ...
شويه و وصلوا المستشفي و كان القلق علي وش فهد ...
قاسم : وصل هو و بقيت العيله و قال هي كويسه دلوقتي ..
فهد : مش عارف لسه محدش قال حاجه ...
الدكتور : خرج و قال مين فيكم الاستاذ فهد ...
فهد : انا حضرتك خير في حاجه ...
الدكتور : نده الممرضه و قال المدام جابت ملاك صغير ...
فهد : طب و ماسه فين ..
الدكتور : ماسه نقلوها في اوضه عاديه علي ما تفوق هتسمي البنت اي ...
فهد : هسميها ملاك هي عشان هي شبه الملاك اصلا ...
الدكتور : تتربي في عزك ...
دخل فهد اوضه ماسه و بعد شويه دخلت بقيت العيله و قعدو مع ماسه شويه ...
ميرا : خبتط علي الباب و قالت معلش يا جماعه بس انا عندي خبر حلو ..
الكل في أي قولي ...
ميرا : رفعت دفتر الجواز و قالت اتجوزت انا عارفه انكم هتزعقوا بس مكنش في حل
غير كده كل شويه حاجه تحصل المهم الف مبروك علي النونو القمر دي بعدين طلعت الفون
و قالت كله يقول بطيخ ...
و اخدت صوره حلوه ليهم و كان بالنسبه ليهم يوم و لا في الخيال
لقراة الجزء الثاني كامل جميع الفصول اضغط هنا
تمت بحمد الله
.jpeg)